JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Regjeringen vil at statsansatte skal miste reservasjonsretten ved virksomhetsoverdragelse. LO sier nei

Dårlig begrunnet og bryter med EU-retten, mener LO om regjeringens forslag.
FLYTTES: Regjeringen mener statsansatte ikke trenger reservasjonsrett som andre arbeidstakere har gjennom Arbeidsmiljøloven når det gjelder virksomhetsoverdragelse.

FLYTTES: Regjeringen mener statsansatte ikke trenger reservasjonsrett som andre arbeidstakere har gjennom Arbeidsmiljøloven når det gjelder virksomhetsoverdragelse.

Leif Martin Kirknes

sym@lomedia.no, anders@lomedia.no

Reservasjonsretten, som er nedfelt i Arbeidsmiljøloven, betyr at arbeidstaker kan motsette seg at arbeidsforholdet overføres til ny arbeidsgiver.

Regjeringen har foreslått at reservasjonsretten ikke lenger skal gjelde statsansatte, når arbeidsforholdet overføres til en annen statlig virksomhet.

Forslaget begrunnes med statens særpreg og at behovet for reservasjonsrett er mindre fordi arbeidsvilkår, pensjon og tariffavtale, vil være lik for statlig ansatte.

Les også: Kevin mister feriepenger fordi han var permittert. Nå deler kollegaene av sin pott

Svakt begrunnet

I sitt høringssvar skriver LO at forslaget er svakt begrunnet. De peker også på at det i liten grad er økonomiske hensyn som ligger bak reservasjonsretten, som innebærer at arbeidstakeren sier nei til å bli med over til en ny arbeidsgiver.

– Det er store ulikheter blant statlige virksomheter både når det gjelder størrelse, beliggenhet, arbeidsoppgaver, karrieremuligheter og risiko for nedbemanning, heter det i svaret fra LO.

LO mener at en arbeidstaker også må kunne reservere seg ut fra overbevisnings- og samvittighetsgrunner, for eksempel ved overføring til militær virksomhet.

– Behovet for reservasjonsrett for statsansatte er derfor like stort som for ansatte i kommunal og privat sektor, fastslår LO.

Les også: Statsansatte sa ja til ny lønn

Bryter EØS-retten

Et annet poeng fra LO er at forslaget trolig bryter med EØS-retten. LO mener EU-domstolen i sin praksis har anerkjent en adgang for arbeidstakere til å motsette seg at arbeidsforholdene overføres til en annen virksomhet.

– Å fjerne reservasjonsretten for statsansatte vil derfor mest sannsynlig være i strid med Norges forpliktelser etter EØS-avtalen, konkludere LO etter å ha vist til konkrete saker i EU-domstolen.

NTL: Gir dårligere stillingsvern

– Regjeringen vil nok en gang gi statsansatte dårligere stillingsvern enn andre arbeidstakere, sier NTL-leder Kjersti Barsok om forslaget.

Hun deler LOs oppfatning om at forslaget er svakt begrunnet, og mener at det fratar de statsansatte en fundamental rettighet.

– Det er rett og slett et veldig dårlig forslag. Det er også kritikkverdig at departementet fremstiller det som om dette bare er en formalisering av gjeldende praksis i staten når vi har en dom fra Lagmannsretten som sier at en slik praksis i så fall har vært i strid med gjeldende rett, sier Barsok.

Barsok viser til det LO påpeker i sitt høringssvar, at man ikke kan begrunne et endringsforslag med at man skal videreføre en rettsstridig praksis. Hun mener også det sannsynligvis være i strid med EU-domstolens praksis, slik LO skriver i sin høringsuttalelse.

– Statsansatte har ikke mindre behov for å reservere seg mot å bytte arbeidsgiver enn ansatte i andre sektorer og det ser virkelig ikke ut som regjeringen tar inn over seg hvor store endringer det kan innebære å bytte arbeidsgiver. Det omorganiseres i høyt tempo i staten og om de ansatte skal få enda svakere vern i disse prosessene gjør det i alle fall ikke staten til en mer attraktiv arbeidsplass, sier forbundslederen.

Dette sier Arbeidsmiljøloven om reservasjonsrett:

§ 16-3.Reservasjonsrett mv.

(1) Arbeidstaker kan motsette seg at arbeidsforholdet overføres til ny arbeidsgiver.

(2) Arbeidstaker som motsetter seg at arbeidsforholdet overføres til ny arbeidsgiver, må skriftlig underrette tidligere arbeidsgiver om dette innen den frist denne har fastsatt. Fristen kan ikke være kortere enn 14 dager etter at informasjon etter § 16-6 er gitt.

(3) Arbeidstaker som har vært ansatt i virksomheten i til sammen minst 12 måneder de siste to år før overdragelsestidspunktet, og som gjør gjeldende reservasjonsrett etter denne paragraf, har fortrinnsrett til ny ansettelse hos tidligere arbeidsgiver i ett år fra overdragelsestidspunktet, med mindre det gjelder en stilling arbeidstaker ikke er kvalifisert for. Fortrinnsretten faller bort dersom arbeidstaker ikke har akseptert et tilbud om ansettelse i en passende stilling senest 14 dager etter at tilbudet ble mottatt. Fortrinnsrett etter §§ 10-2 fjerde ledd, 14-2 og 14-3 går foran fortrinnsrett etter paragrafen her.

Annonse
Annonse

Dette sier Arbeidsmiljøloven om reservasjonsrett:

§ 16-3.Reservasjonsrett mv.

(1) Arbeidstaker kan motsette seg at arbeidsforholdet overføres til ny arbeidsgiver.

(2) Arbeidstaker som motsetter seg at arbeidsforholdet overføres til ny arbeidsgiver, må skriftlig underrette tidligere arbeidsgiver om dette innen den frist denne har fastsatt. Fristen kan ikke være kortere enn 14 dager etter at informasjon etter § 16-6 er gitt.

(3) Arbeidstaker som har vært ansatt i virksomheten i til sammen minst 12 måneder de siste to år før overdragelsestidspunktet, og som gjør gjeldende reservasjonsrett etter denne paragraf, har fortrinnsrett til ny ansettelse hos tidligere arbeidsgiver i ett år fra overdragelsestidspunktet, med mindre det gjelder en stilling arbeidstaker ikke er kvalifisert for. Fortrinnsretten faller bort dersom arbeidstaker ikke har akseptert et tilbud om ansettelse i en passende stilling senest 14 dager etter at tilbudet ble mottatt. Fortrinnsrett etter §§ 10-2 fjerde ledd, 14-2 og 14-3 går foran fortrinnsrett etter paragrafen her.