Jernia-sjefen ber kundene støtte lokale spisesteder:
Jernia ber folk bruke pengene sine på restaurantbesøk i stedet for på stekepanner: – Det er dette som er solidaritet
Jernia-sjefen oppfordrer nordmenn til å unngå dumme impulskjøp i Jernias butikker og heller bruke pengene på et gavekort hos den lokale restauranten i år. – Helt fantastisk, sier Fellesforbundet.
ØNSKER IKKE BRUK OG KAST: Nordmenn har brukt mye penger på hus og hjem i år. Det har Jernia nytt godt av. «Tenk deg om to ganger før du kjøper flere ting folk egentlig ikke trenger. Kjøp heller gavekort hos din lokale restaurant», oppfordrer Jernia-sjef Espen Karlsen.
Sissel M. Rasmussen
ragnhild@lomedia.no
«Trenger onkel enda en stekepanne?» Det er spørsmålet administrerende direktør i Jernia, Espen Karlsen, stiller over en helsides annonse i flere av landets største aviser i dag.
Svaret på det spørsmålet er ofte nei.
– Vi vet at jo tettere oppunder jul vi kommer, dess flere er det som panikkhandler gaver. Da er det mange som kjøper ting som familie og venner egentlig ikke trenger, for det skal liksom ligge en hard pakke under treet. Men fra et bærekraftsperspektiv er det helt forkastelig. Så i stedet for å kjøpe noe som onkel ikke trenger, oppfordrer jeg til å støtte lokale restauranter og spisesteder. Da gir du i praksis en gave til to stykker, sier Karlsen til LO-Aktuelt.
Fagforeiningar: – Mange får rett og slett oppseiingar i julegåve
Overskudd og omsetningsvekst
Jernia er blant butikkene som har tjent godt på koronakrisen. I en periode da de fleste av oss har tilbrakt mye tid hjemme, og da ferieturen til utlandet har blitt satt på vent, har vi nordmenn lagt igjen ekstra mye penger i butikker som selger maling, kjøkkenutstyr og andre varer til hus og hjem.
I løpet av Black Week, den store handleuken i slutten av november, hadde butikkene i kategoriene mat og drikke og hus og hjem en omsetningsvekst på om lag 20 prosent sammenliknet med i fjor, viser tall fra Virke. Jernia selv venter en omsetningsvekst på 20 prosent i år, forteller Jernia-sjefen.
«Det er selvsagt veldig hyggelig for alle oss i handelen å ha fullt trykk i butikken. Men i år har jeg blandende følelser, når jeg ser ut døra og rett over gata til en restaurant, kanskje et helt livsverk, der bord står tomme eller det er helt mørkt i vinduene», skriver Jernia i en pressemelding sendt ut i dag.
– Det er dette som er solidaritet. Jernia gjør et godt år. Restaurantene har ikke råd til å sette inn den type annonse som vi gjør nå, sier Karlsen som selv har bakgrunn som kokk.
Han forteller at han har fått mange positive tilbakemeldinger, og at kokker og restauranteiere har tatt kontakt og takket for støtten.
– I praksis ber du folk om ikke å bruke så mye penger i dine butikker. Det er ganske utradisjonelt for en administrerende direktør?
– For oss handler dette om bærekraft. 60 prosent av verdens klimagassutslipp er knyttet til forbruket vårt. Slik kan det ikke fortsette. Vi vil at folk skal kjøpe skikkelige ting med høy kvalitet, som varer lenge. Og vi har tatt mange initiativer for økt bærekraft, blant annet ved å gjøre det enklere for folk å ta vare på de tingene de har, gjenbruke og gjenvinne materialer.
Les også: Jernia vil tilby fargekonsultasjoner, bakekurs og knivsliping for å holde på kundene
GÅR MED OVERSKUDD: Jernia-kjeden har gått med underskudd i flere år, men venter i år en omsetningsvekst på rundt 20 prosent, forteller Espen Karlsen.
Sissel M. Rasmussen
Lite liv i sentrum rammer butikkene
Samtidig har også Jernia en egeninteresse av å holde liv i restauranter og uteliv, vedgår Karlsen.
– Hele Oslo sentrum er jo stille. Vi merker det på omsetningen i butikkene. Det er summen av lønnsomme bedrifter som utgjør næringslivet.
– Tror du at folk lytter til dette budskapet, eller er det bare en PR jippo?
– Jeg håper og tror at folk lytter til dette.
– Hva synes de ansatte om det?
– Jeg varslet i forkant om at dette ville komme. Jeg har utelukkende fått positive reaksjoner, sier Karlsen.
Ludvik Hoff, hovedtillitsvalgt for HK-medlemmene i Jernias servicekontor og lagre, sier til LO-Aktuelt at han synes utspillet fra bedriften er positivt.
– Hvis vi får en konkursbølge i restaurantbransjen nå, vil det få negative effekter for oss også. Det er fint om vi kan hjelpe hverandre å holde liv i arbeidsplassene, sier han.
Mye lest: Dette bør du vite om «halv skatt» i desember
– Rørt
For Merethe Solberg i Fellesforbundet kommer utspillet fra Jernia-ledelsen som en strime av lys i en ellers tung tid.
– Jeg blir veldig rørt. Det de her oppfordrer til, er helt magisk, sier Solberg.
Hun er leder for avdeling 10 i Oslo, som organiserer ansatte i en kriserammet hotell-, restaurant- og utelivsbransje. Etter lang tid med permitteringer, har oppsigelsene nå begynt å komme, forteller Solberg. Avdelingen venter flere konkurser blant restauranter og utesteder over nyttår. Mange medlemmer er usikre og fortvilte.
– Det at noen som også trenger penger for å overleve, klarer å tenke på en annen bransje på denne måten, det viser solidaritet. Når regjeringen ikke klarer å vise solidaritet og dugnadsånd, er det helt fantastisk at en så stor kjede som Jernia gjør det. Vi trenger all den hjelpen vi kan få, sier Solberg.
– Tror du folk kommer til å følge oppfordringen fra Jernia?
– Det håper jeg virkelig. De fleste har jo det de trenger, og det å dele en opplevelse sammen er en vel så god julegave som å gi fysiske ting. Om vi klarer å redde noen av bedriftene ved å gå og kjøpe gavekort til jul og vise at det kommer bookinger også neste år, så hadde det vært fantastisk.
Ønsker ikke impulskjøp
Administrerende direktør Espen Karlsen tror ikke Jernia vil tape inntekter på sikt ved å anbefale folk å bruke pengene sine et annet sted.
– Nei, jeg tror ikke det. Hvis alle disse restaurantene går konkurs, så vil det til syvende og sist gå ut over oss også. Dessuten tror jeg at dette styrker vårt omdømme. Som forbrukere velger vi gjerne de bedriftene vi synes gjør bra ting.
– Hva hjelper det da miljøet hvis dere venter at folk vil legge igjen penger hos dere uansett?
– At folk ikke i stress kjøper ting man ikke trenger, er bra. Det demper forbruket nå fordi ting blir erstattet med en opplevelse på restaurant. Jeg mener ikke at vi kan slutte å kjøpe ting, men vi skal kjøpe når vi trenger det, og da kjøpe kvalitetsprodukter som varer, som kan repareres og tas vare på.
Les også: Jernia-ansatte sa fra da de oppdaget den vanvittige plastbruken: «Litt mye plast i én eske???»