Liberalisering av drosjenæringen:
LO frykter for drosjenæringen som et profesjonelt tilbud
Regjeringen vil liberalisere reguleringene av drosjenæringen. LO er svært kritisk og advarer mot useriøse aktører.
OPPHEVES: Det blir ikke lenger krav om å være tilknyttet en drosjesentral for å kjøre taxi, hvis regjeringen får det som den vil.
Martin Guttormsen Slørdal
sym@lomedia.no
Det å kjøre drosje skal være et arbeid med anstendige og forutsigbare lønns- og arbeidsvilkår. Det er utangspunktet for LO sitt høringssvar til Samferdselsdepartementets forslag om store endringer i reguleringen av drosjenæringen.
Da forslagene ble presentert i høst skapte det sterke reaksjoner fra blant andre Norges Taxiforbund som frykter at drosjesjåfør som heltidsyrke kan forsvinne, skriver Klassekampen. Samferdselsminister Jon Georg Dale mente da at en åpen konkurranse vil regulere bransjen. Og med liberaliseringen kan nye aktørerer etablere seg, så lenge de følger lover og regler, sa Dale ifølge NTB.
• Regjeringen vil fjerne taket på drosjeløyver i storbyene
Dette er hovedforslagene
• Det foreslås å oppheve reguleringen av antallet løyver.
• Det blir fortsatt krav om drosjeløyve, men kravene blir mildere. Det kreves blant annet ikke nødvendig kompetanse av den som har løyven og kravet til økonomi svekkes.
• Det er ikke lenger et krav at man er tilknyttet en drosjesentral.
• Det innføres et kompetansekrav til den som kjører drosjen.
• Det innføres drosjeløyve for all persontransport med kjøretøy med åtte passasjerplasser.
• Følg oss på Facebook
Undergraver yrket
I sitt høringssvar uttrykker LO frykt for at liberaliseringen vil føre til press på lønns- og arbeidsvilkår og at det undergraver seriøsiteten i næringen.
LO mener at avskaffelsen av plikten til å være tilknyttet en sentral vil gjøre det vanskeligere for myndighetene å kontrollere næringen. De støtter heller ikke forslaget om å oppheve antallsreguleringen.
– En avveiing av antall drosjer i et område kan ikke uten videre løses av markedet uten å akseptere usammenhengende arbeidsdager og et økonomisk utrygt arbeidsliv, skriver LO.
• Meld deg på nyhetsbrevet vårt
Samfunnoppdrag
LO påpeker at drosjenæringen også er en del av kollektivtilbudet i Norge og bidrar til å sikre mobilitet for grupper som ikke bruker bil. Funksjonshemmede, eldre, pasienter og skoleelever er blant dem som bruker dette tilbudet. I et land med spredt bosetting er drosjenæringen også viktig i en beredskapssammenheng.
– LO frykter at endringene kan svekke et profesjonelt tilbud og samfunnsoppdraget i næringen, heter det i høringssvaret til Samferdselsdepartementet.