LO vil ha en offentlig luftambulanse, sier nei til fortsatte anbudskonkurranser
LO avviser forslaget fra ekspertgruppen som har utredet hvordan luftambulansetjenesten skal organiseres i framtida.
ANBUD: Før 2019 var luftambulansen drevet av Lufttransport AS. Så vant det internasjonale konsernet Babcock anbudskonkurransen. Overgangen var problemfylt. LO ønsker nå en slutt på bruk av anbud og vil at det offentlig skal overta.
Sissel M. Rasmussen
sym@lomedia.no
Da Babcock vant anbudskonkurransen og overtok luftambulansetjenesten fra Lufttransport AS fra 1. juli 2019, skapte det enorme problemer i rundt et halvt år. Spesielt i nord ble tilbudet svært redusert.
Ekspertutvalget som har utredet hvordan tjenesten skal driftes i framtida, mener likevel at dagens modell med anbudskonkurranse er den beste løsningen.
Kritisk til arbeidet
I sitt høringssvar skriver LO at de ikke er enig i denne vurderingen. LO er i utgangspunktet kritisk til at ekspertgruppa ikke var partssammensatt og heller ikke hadde medlemmer med flyoperativ kompetanse. Mandatet var at gruppa skulle utrede tre ulike driftsformer: Konkurranseutsetting som i dag; et offentlig-ideelt samarbeid og statlig drift. LO mener ekspertgruppen ikke i tilstrekkelig grad har vurdert de to alternative modellene.
– LO vil derfor hevde at ekspertgruppen ikke har svart ut mandatet i tilstrekkelig grad, heter det i brevet til Helse- og omsorgsdepartementet.
Sikrer de ansatte
Ekspertgruppens anbefaling er å fortsette med dagens anbudsmodell, med den forskjellen at de ansattes lønns- og arbeidsvilkår skal sikres gjennom virksomhetsoverdragelse dersom operatør byttes.
Dette er en løsning som dagens operatør Babcock, mener er fornuftig. De erkjenner at utfordringene rundt et bytte av selskap må løses.
– Løsningen utvalget foreslår er at pilotene sikres jobb uavhengig av fremtidig operatør gjennom virksomhetsoverdragelse, og at det legges opp til en gradvis overtakelse av basene, er tiltak vi støtter fullt ut, heter det i en pressemelding fra Babcock Scandinavian AirAmbulance.
Mye delt: Karina var 18 år og ny i jobben da hun krasjet firmabilen. Så ga sjefen henne skylda
Helt uenig
LO er derimot tydelig på at anbud og operatørbytter ikke er forenlig med å sikre kvalitet og tilgjengelighet av helsetjenestene.
– Den norske luftambulansetjenesten er ikke egnet for konkurranseutsetting. Vi registrerer at det er bred enighet om dette blant tunge fagorganisasjoner, påpeker LO.
Norsk Flygerforbund som i en årrekke har advart mot svikt i beredskapen i luftambulansetjenesten, deler LOs vurdering.
LO er også kritisk til utvalgets påstand om at konkurranseutsetting bidrar til lavest mulig kostnader. Og etterlyser vurderinger av hvor store ekstrakostadene blir for staten, helseforetakene og selskapene, ved dårlige anbudsprosesser.
Denne skaper debatt: Ove (49) jobbet 90 timer i uka ved asfaltverket – og fikk oppførte timer slettet
Ønsker samarbeid
LO anbefaler at Helse- og omsorgsdepartementet igangsetter et partssammensatt arbeid, med nødvendig fagkompetanse. Utvalget skal se på hvordan en offentlig luftambulansetjeneste under de regionale helseforetakene, med modeller for samarbeid med ideelle aktører, bør organiseres.
– Både det offentlig og ideelle aktører har betydelig kompetanse, erfaring og ressurser som kan bidra til å videreutvikle tjenesten, konstaterer LO i sitt høringsbrev.