JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

LO-kongressen

LO skjermer ikke ILOs havnearbeiderkonvensjon

LO vil jobbe for at ILO sine kjernekonvensjoner skal legges inn under menneskerettighetsloven, men havnearbeiderkonvensjonen i ILO er ikke en kjernekonvensjon.
- Alle ILO-konvensjoner Norge har ratifisert burde hatt forrang, ikke bare de åtte kjernekonvensjonene, mener Lars Morten Johnsen, leder i Transportarbeiderforbundet.

- Alle ILO-konvensjoner Norge har ratifisert burde hatt forrang, ikke bare de åtte kjernekonvensjonene, mener Lars Morten Johnsen, leder i Transportarbeiderforbundet.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

LO vil styrke norske tariffavtaler og lover i møte med EØS-avtalen. Derfor vil LO legge ILOs kjernekonvensjoner inn i den norske Menneskerettsloven.

Den enstemmige redaksjonskomiteen på LO-kongressen samlet seg om følgende formulering:

"Kreve at ILOs kjernekonvensjoner tas inn i Menneskerettsloven og ved konflikt går foran annen lovgivning, også lover med tilsvarende forrangsbestemmelser.

Norske tariffavtaler og norsk arbeidslivslovsgivning må gis forrang foran EUs regler. Det må startes et arbeid for å sikre at ILOs kjernekonvensjoner tas inn i Grunnloven."

Følg oss på Facebook

Åtte kjernekonvensjoner

De åtte kjernekonvensjonene FNs internasjonale arbeidsorganisasjon, ILO, er konvensjon 138 og 182 som omhandler barnearbeid, konvensjon 87 og 98 om organisasjonsfrihet og retten til å føre kollektive forhandlinger, konvensjon 100 og 111 om likestilling og diskriminering, samt konvensjon 29 og 105 om tvangsarbeid.

Det betyr at ILO-konvensjon 137 som gir registrerte havnearbeidere fortrinnsrett til losse- og lastearbeid, og som Høyesterett i sin Holship-dom fra desember 2016, sa at måtte vike for EØS-avtalens punkt om fri etablering, ikke er blant dem LO mener må få ekstra vern ved å legges inn under den norske menneskerettighetsloven.

Alle sakene fra LO-kongressen

– Burde nevnt alle ILO-konvensjonene

Leder i Transportarbeiderforbundet, Lars Morten Johnsen, er ikke imponert.

– At kjernekonvensjonene ikke har forrang allerede, er kun en glipp av lovgiverne. Det motsatte ville jo vært pinlig for Norge, sier Johnsen.

Han ser likevel ikke helt svart på situasjonen etter innledningen den nye LO-lederen holdt før det ble gjort vedtak. Han pekte nemlig på at Holship-saken hadde fått LO til å innse statusen til ILO-konvensjonene.

– Jeg oppfatta han som at kjernekonvensjonene også vil gjelde for oss, siden retten til å bruke kampmidler og å organisere seg ligger i disse konvensjonene. Det gjelder jo også å kjempe for ILO-konvensjon 137. Så det er ikke helt svart, for jeg ser et lite lys i tunnelen, selv om jeg skulle ønske at LO hadde sagt at alle ILO-konvensjonene Norge har ratifisert skulle ha forrang, sier Lars Morten Johnsen.

Annonse
Annonse