JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Det er en farlig taushet blant tillitsvalgte på verftene om innleie

Å si ja til innleie for å berge egne medlemmers arbeidsplasser er som å pisse i buksa for å holde seg varm. Det sier sentral tillitsvalgt i Fellesforbundet Roar Abrahamsen. Nå vil han ha en skjerpet holdning.
Roar Abrahamsen, tillitsvalgt i Fellesforbundet.

Roar Abrahamsen, tillitsvalgt i Fellesforbundet.

Erlend Angelo

eline@lomedia.no

Nylig gikk byggmiljøene i Oslo-området til politisk streik for å få kastet bemanningsbyråene ut av byggeplasser i hovedstadsområdet.

Men det er ikke bare i byggebransjen at innleie er et voksende problem.

– Norsk Industri demonterer den norske modellen og frontfaget spesielt i en rasende fart. Over 100 års opparbeidet industrikultur og samarbeid undergraves hver eneste dag på norske verft og industribedrifter.

Det sier Roar Abrahamsen.

Han er leder for den største avdelinga i Fellesforbundet, avdeling 5 i Bergen. En stor del av medlemmene er knyttet til industrien og verftene. De siste åra har Abrahamsen sett en utvikling som gjør ham dypt bekymret. På halvannet år har han mistet 800 yrkesaktive medlemmer, samtidig som stadig flere av medlemmene betaler minstekontingent.

Følg Magasinet for fagorganiserte på Facebook

Norske forsvinner ut

– Vi begynte å sjekke og fant raskt ut at de vi mister er lokalt bosatte og norske reisefolk. Våre nye medlemmer har stort sett adresse i utlandet. Med andre ord erstattes lokalt bosatte med innleid arbeidskraft fra Øst-Europa, sier Abrahamsen.

Fjellstrand verft i Hardanger er et eksempel. Der ønsket ledelsen å ta inn innleide samtidig som deres egne fast ansatte var permitterte.

Først etter press fra Fellesforbundet snudde ledelsen.

– Stadig mer av arbeidet settes ut til entreprise, og til bemanningsbyråer. Driften baseres mer og mer på innleie. Små, lokale bedrifter med tariffavtale kommer ikke engang i betrakning når verftene setter ut arbeid, de har ikke sjans. De utkonkurreres av midlertidige ansatte fagarbeidere som lønnes som hjelpearbeidere og som trekkes for reise, kost og losji – som de etter tariffavtalen skal ha dekket.

Ødelegger klubbkulturen

Abrahamsen mener at dette over tid fullstendig undergraver muligheten til å ha sterke klubber, en rotfesta klubbkultur og høy organisasjonsgrad. Til og med på det store verftene, "lokomotivene" for frontfaget, blir det tynnere i rekkene.

– Likevel så er det en farlig stillhet ute blant tillitsvalgte, sier Abrahamsen.

Mange tillitsvalgte føler at de kommer i en umulig skvis når ledelsen på bedriften sier at for å klare konkurransen med lavkostland er billig innleie som del av produksjonen helt nødvendig. Det godtar ikke Abrahamsen.

– Å si ja til innleie for å berge arbeidsplassene til egne medlemmer er som å pisse i buksa for å holde seg varm. Det redder ingen arbeidsplasser på sikt. Tausheten fra tillitsvalgte er forbausende. For vi vet at i det stille rommet, der man godtar "litt" sosial dumping av hensyn til helheten, der trives de som driver med arbeidslivskriminalitet. Vi er inne på en farlig vei dersom stillheten fortsetter og fagbevegelsen godtar at innleide utsettes for sosial dumping.

Les mer: Klubben på Kværner Verdal mener innleie truer selve arbeidsmåten

Mange eksempler

Den siste tida har avdeling 5 gravd fram omfattende dokumentasjon som viser hva innleide på verft får av lønn og vilkår. Konklusjonen er at de store industrilokomotivene langs kysten benytter seg av entrepriser der arbeiderne ansettes i små prosentstillinger uten lønn mellom oppdrag. Fagarbeidere lønnes helt ned i 147 kroner i timen, mens tariffesta minstelønnsssats er 170,99 kroner. Mange trekkes 3500-4000 kroner i måneden for losji og 100 kroner dagen i kost, samtidig som de ikke får dekket reisekostnadene. Det tariffestede tillegget på 20 prosent

– Vi må også spørre om de store industribedriftene virkelig bestiller hjelpearbeidere, ufaglærte, for det er slik de fleste lønnes. Eller bestiller de egentlig fagarbeidere, på hjelpearbeiderlønn? Og hvor lenge skal tillitsvalgte fortsette å godta et innleide feilplasseres på lønnsstigen for å gjøre bedriften mer konkurransedyktig?

Kan ikke vente

Fram mot tariffoppgjøret til våren mener Roar Abrahamsen at det er ingen tid å miste for tillitsvalgte innenfor frontfaget. De må stramme opp holdningen til innleie og betingelsene som godtas for innleide.

– La oss sammen sette en stopper for denne utviklingen. Det haster.

Abrahamsen mener at hullene som bemanningsbransjen benytter seg av må tettes mens det ennå er mulig.

– Jo lenger det får feste seg, jo verre blir det. Til slutt vil det ikke være tillitsvalgte igjen til å ta kampen.

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse