JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tredje uke med lokal konflikt:

Christoffer og kollegaene har gått til et uvanlig skritt for å få høyere lønn

79 ansatte krever høyere lønn med gå-sakte-aksjon hos tre Bertel O. Steen-verksteder i Bergen, etter rekordår for bilgiganten.
Sammenbrudd i de lokale lønnsforhandlingene utløste gå sakte-aksjon fra klubbleder Christoffer Heggholmen og bilmekanikere, bilpleiere og delelageransatte ved Bertel O. Steens tre personbilverksteder i Bergen.  – Hvis ikke noe endrer seg nå, kan vi ikke jobbe i denne bransjen, sier Heggholmen.

Sammenbrudd i de lokale lønnsforhandlingene utløste gå sakte-aksjon fra klubbleder Christoffer Heggholmen og bilmekanikere, bilpleiere og delelageransatte ved Bertel O. Steens tre personbilverksteder i Bergen. – Hvis ikke noe endrer seg nå, kan vi ikke jobbe i denne bransjen, sier Heggholmen.

Arne Ristesund

erlend.tro.klette@lomedia.no

De lokale lønnsforhandlingene ved Bertel O. Steens tre personbilverksteder i Bergen brøt sammen i slutten av juli.

Da krevde klubben 15 kroner tillegg på grunnlønnen. Ledelsen nektet å tilby mer enn ti. Det utløste en gå-sakte-aksjon fra 79 ansatte, alle organisert i Fellesforbundet.

15 kroner timen gir en lønnsøkning på 29 000 kroner, mens arbeidsgivernes tilbud var 10 000 kroner lavere.

En slik aksjon, også kalt dagsing, betyr at de ansatte jobber i under halv hastighet av normalt tempo, mens lønna deres reduseres like mye.

Dagsing er en lovlig aksjonsform i lokale forhandlinger på enkelte av Fellesforbundets tariffavtaler.

Aksjonen startet 28. juli og konflikten er inne i sin tredje uke.

Siste: Christoffer og kollegaene vant frem lokalt lønnskrav etter uvanlig aksjon

Bedriftens tilbud nedstemt av forbannede ansatte

– Nå koker det litt her, sier klubbleder Christoffer Heggholmen.

Han håpet at bedriften og klubben skulle komme fram til en løsning på fredag. I stedet ble ledelsens tilbud nedstemt med overveldende flertall.

– Det er viktig for oss at tillegget kommer på grunnlønn, fordi store andeler av lønna vår er bonusbasert. Dette vet ledelsen. Før helgen hadde de funnet litt penger, men det skulle på død og liv gis som bonus, forteller klubblederen.

Bonuser er ekstra utbetalinger med ujevne mellomrom, og forplikter ikke arbeidsgiver til å gi varig lønnsøkning.

– Det var åpenbart at medlemmene våre ikke var interessert. Tilbudet ble nedstemt med 95 prosent. Noen ble rett og slett forbannet.

Reelle lokale forhandlinger er en mangelvare i bilbransjen, mente Fellesforbundet i 2020.

Onsdag arrangerte Fellesforbundet avdeling 5 fanemarkering til støtte for de aksjonerende verkstedansatte hos Bertel O. Steen.

Onsdag arrangerte Fellesforbundet avdeling 5 fanemarkering til støtte for de aksjonerende verkstedansatte hos Bertel O. Steen.

Privat

Sakker akterut på lønn og mister ansatte

Bakgrunnen for aksjonen er driftsresultater på over 100 millioner i pandemiårene for Bertel O. Steen-bedriftene i Bergen.

2021 var et rekordår for konsernet og bilbransjen som helhet har også hatt svært gode resultater de siste årene.

Samtidig forteller Heggholmen at mekanikerne ligger bak og sakker akterut på lønn, sammenlignet med andre håndverkeryrker.

– Vi sliter med å holde på folk og å rekruttere nye, fordi lønnsnivået er for lavt. Våre medlemmer er vanvittig attraktiv arbeidskraft, også i andre bransjer, mener klubblederen.

Han forteller at kompetanselekkasjen koster bedriftene dyrt og er krevende for de ansatte, når de hele tiden må ta inn og trene opp nye folk, som ofte forsvinner videre til andre bedrifter og bransjer.

Klubbleder Christoffer Heggholmen opplever stor støtte og forståelse fra kundene: – Men etter hvert vil ventetiden bli lengre og problemene forplante seg. Om du i august får et tilbud om en time i desember, finner du deg et annet verksted.

Klubbleder Christoffer Heggholmen opplever stor støtte og forståelse fra kundene: – Men etter hvert vil ventetiden bli lengre og problemene forplante seg. Om du i august får et tilbud om en time i desember, finner du deg et annet verksted.

Privat

– Hvis ikke noe endrer seg nå, kan vi ikke jobbe i denne bransjen

Ifølge Heggholmen er det et velkjent problem i hele bilbransjen at man sliter med å erstatte de som slutter.

– Stemningen her er at hvis ikke noe endrer seg nå, kan vi ikke jobbe i denne bransjen. Da må vi finne noe annet. Derfor tar vi dette oppgjøret nå.

En annen kjensgjerning i bransjen er lav snittlønn og at bonuser brukes for å veie opp, forteller klubblederen. Det kan slå negativt ut for mange.

– Når du er ung oppfattes gjerne overtid og bonus som attraktivt. Men de med familieliv og flere forpliktelser i hverdagen opplever i praksis nedgang i lønn, sier Heggholmen.

– At lønn bare skal være knyttet til hvor mye du kan levere – i et hardt fysisk yrke som dette kan være – viser en slags mistillit til våre arbeidstakere.

Vi besøkte Bertel O. Steen i Bergen: Det hender fortsatt at kunden steiler når Janne og Marianne skrur biler

Forventer oppsigelser dersom ledelsen ikke leverer

I en gå-sakte-aksjon jobber de ansatte med kraftig redusert lønn. Men i motsetning til i en streik, får ikke aksjonister pengestøtte fra fagforeningen under dagsing.

De ansatte står derfor alene i en vanskelig økonomisk situasjon når de velger å protestere mot arbeidsgiver.

– De er en sterk motpart med større lommebok. Vi er enkeltmennesker som må klare oss på økonomien vi har. Noen har lagt av penger, andre har fått avdragsfrihet på banklån. Det koster, for begge sider, men en gang må vi sette ned foten. Vi er verdt dette, sier Heggholmen bestemt.

Han håper at ledelsen i Bertel O. Steen skal se at de ikke klarer å levere rekordresultater uten at de på gulvet gjør jobben sin.

– Medlemmene er motiverte for å ta denne kampen. Ganske mange står på trappen og vurderer oppsigelse hvis ikke vi får et resultat vi er fornøyde med her.

Ikke bare lønn som får folk til å bli: – Det er også svært viktig å ha en trygg og solid arbeidsplass med godt arbeidsmiljø og gode sosiale ordninger – og ikke minst eiere som investerer i bedriften, mener Anders Rikter, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Bertel O. Steen.

Ikke bare lønn som får folk til å bli: – Det er også svært viktig å ha en trygg og solid arbeidsplass med godt arbeidsmiljø og gode sosiale ordninger – og ikke minst eiere som investerer i bedriften, mener Anders Rikter, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Bertel O. Steen.

Foto: Bertel O. Steen

Konsernledelsen: – Vi fortsetter å håpe på en snarlig løsning

Daglig leder i Bertel O. Steen Bergen AS ønsker ikke å kommentere aksjonen. Hun viser til konsernets kommunikasjonsdirektør, Anders Rikter.

I en epost skriver Rikter at bedriften ikke ønsker å kommentere lønnsoppgjøret i media.

– Vi har forsøkt å imøtekomme de ansatte, men konstaterer dessverre at det ikke har medført enighet så langt. Vi fortsetter å håpe på en snarlig løsning, skriver kommunikasjonsdirektøren.

Ved spørsmål om kompetanselekkasje til andre bransjer med høyere snittlønn mener Rikter at «det et tema som hører hjemme i sentrale forhandlinger og ikke i tilknytning til et lokalt oppgjør.»

– Generelt når det gjelder mekanikeryrket er det viktig både å tiltrekke seg og beholde den kompetansen i bransjen.

Kommunikasjonsdirektøren fremhever rekruttering til yrkesfag, inntak av lærlinger, samt å heve statusen på yrket som viktige faktorer.

Bilbransjen endrer seg: Hver femte bil Trond Kjetil reparerer er elektrisk. Og antallet stiger raskt

Over en milliard kroner i utbytte i 2021

I tillegg, hevder Rikter, er det viktig å være en attraktiv arbeidsgiver på et bredt spekter av områder.

– Lønn er en av flere faktorer, men det er også svært viktig å ha en trygg og solid arbeidsplass med godt arbeidsmiljø og gode sosiale ordninger – og ikke minst eiere som investerer i bedriften slik at den skal stå godt rustet til å møte konkurransen og dermed ha trygge arbeidsplasser også i årene som kommer.

I tillegg til at bergensavdelingene leverte driftsresultater på over 100 millioner i 2020 og 2021, omsatte hele Bertel O. Steen-konsernet for nesten 23 milliarder kroner i fjor.

De utbetalte også over en milliard kroner i utbytte.

Dagsing/gå-sakte-aksjon/dagtidsaksjon

Dagsing er en lovlig aksjonsform i forbindelse med lokale lønnsforhandlinger, der arbeidstempoet settes ned, og lønna reduseres tilsvarende.

Dagsing kan kun kan benyttes dersom de tillitsvalgte og ledelsen ikke blir enige om satsøkninger i de lokale lønnsforhandlingene.

I Biloverenskomsten 2020–2022 er reduksjon av arbeidsytelse og lønn i en gå-sakte-aksjon fastsatt til 45 prosent av normalt.

I Norge benyttes slike aksjoner relativt sjeldent, sammenlignet med streik.

«En kan telle på en hånd hvor mange som bruker virkemiddelet,» skriver Hans Tore Hagland, forhandlingsleder for Norsk Bilbransjeforbund, til Bilbransje24.

«Jeg tror at det kommer av at det er lite skolerte tillitsvalgte i bransjen, som rett og slett ikke vet hvilke virkemidler vi har,» svarer Richard Storevik, leder for Fellesforbundets avdeling 5.

Kilde: FriFagbevegelses tariffleksikon, Biloverenskomsten 2020–2022.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Dagsing/gå-sakte-aksjon/dagtidsaksjon

Dagsing er en lovlig aksjonsform i forbindelse med lokale lønnsforhandlinger, der arbeidstempoet settes ned, og lønna reduseres tilsvarende.

Dagsing kan kun kan benyttes dersom de tillitsvalgte og ledelsen ikke blir enige om satsøkninger i de lokale lønnsforhandlingene.

I Biloverenskomsten 2020–2022 er reduksjon av arbeidsytelse og lønn i en gå-sakte-aksjon fastsatt til 45 prosent av normalt.

I Norge benyttes slike aksjoner relativt sjeldent, sammenlignet med streik.

«En kan telle på en hånd hvor mange som bruker virkemiddelet,» skriver Hans Tore Hagland, forhandlingsleder for Norsk Bilbransjeforbund, til Bilbransje24.

«Jeg tror at det kommer av at det er lite skolerte tillitsvalgte i bransjen, som rett og slett ikke vet hvilke virkemidler vi har,» svarer Richard Storevik, leder for Fellesforbundets avdeling 5.

Kilde: FriFagbevegelses tariffleksikon, Biloverenskomsten 2020–2022.