JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
DANSK KRISEHJELP: Det er krise i norsk turbil-bransje som følge av koronakrisen. Nå håper Fellesforbundet at Norge kan følge danskenes eksempel slik at det blir vanskeligere for useriøse utenlandske aktører å operere i Norge.

DANSK KRISEHJELP: Det er krise i norsk turbil-bransje som følge av koronakrisen. Nå håper Fellesforbundet at Norge kan følge danskenes eksempel slik at det blir vanskeligere for useriøse utenlandske aktører å operere i Norge.

Colourbox

Kampen mot sosial dumping på veiene:

Danske vedtak kan hjelpe norsk gods- og turbil-næring

Danmark er langt tøffere enn EU i kampen mot sosial dumping på veiene. At EU ikke har reagert på den danske praksisen, bør få Norge til å gjøre som Danmark, mener Fellesforundet.



13.05.2020
10:53
13.05.2020 10:53

roy@lomedia.no

Den 7. mai vedtok folketinget i EU-landet Danmark å innføre et digitalt transportregister og at utenlandske sjåfører både i gods- og turbil-bransjen skal ha danske lønns- og arbeidsvilkår når de kjører i Danmark.

I tillegg innførte man allerede i fjor høst store begrensinger på regelverket for utenlandske turbusser.

Har skyldt på EØS

Protestene fra EU har uteblitt, noe Fellesforbundet mener må bety at også Norge kan stramme til sitt regelverk for å skjerme egen transportnæring.

– Norske myndigheter har hele tiden gjemt seg bak EØS-avtalen og EUs regelverk i begrunnelsen for hvorfor man ikke har strammet inn regelverket i Norge. Nå har Danmark som et EU-land innført tiltak uten at EU har reagert. Da kan det ikke være umulig å gjøre noe lignende i Norge, sier Dag-Einar Sivertsen, forbundssekretær i Fellesforbundet.

BER OM NYE REGLER: Forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen mener norske myndigheter ikke må vente med å etablere et nytt regelverk for kabotasjekjøring i Norge.

BER OM NYE REGLER: Forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen mener norske myndigheter ikke må vente med å etablere et nytt regelverk for kabotasjekjøring i Norge.

Roy Ervin Solstad

I det 48 sider lange lovforslaget går det fram at utenlandske sjåfører som kjører kabotasjetransport og kombinert transport (se faktaboks) både i gods- og turbuss-sektoren skal ha lønns- og arbeidsvilkår som ikke avviker vesentlig fra nivået i Danmark basert på kollektive tariffavtaler. Dette skal skje fra 1. januar 2021.

Sivertsen sier til Magasinet for fagorganiserte at Fellesforbundet vil studere det danske vedtaket nøye.

– Folketinget har fått på plass et regler lenge før Norge har rukket og våkne, men det gjør at vi har mulighet til å få på plass regler for kabotasjekjøring her i Norge også, sier Sivertsen.

Saftige bøter

Det faktum at det ikke har kommet reaksjoner fra EU etter innstrammingen på turbil-bransjen synes Sivertsen er mest interessant. Mens EU og Norge praktiserer kabotasjekjøring etter regelen om at den skal være midlertidig, uten å definere midlertidigheten, har danskene satt klare begrensninger.

Den viktigste er at utenlandske turbusser etter 1. november 2019 ikke har lov å kjøre mer enn sju dager sammenhengende per måned. Blir man tatt for å kjøre mer, vanker det 35.000 danske kroner i bot. Den blir doblet og tredoblet ved gjentatte forseelser eller spesielt grove tilfeller.

Her i Norge er det i stedet nærmest blitt regelen at de utenlandske turbussene kommer over grensen når turistsesongen begynner på våren og blir til den er slutt utpå høsten. Der det drives vinterturisme kommer imidlertid bussene raskt tilbake også på vinteren.

– Hvis vi får en slik ordning også i Norge, vil det bli langt vanskeligere å utføre kabotasjekjøring med turbuss, påpeker Sivertsen.

Norsk fortrinn

Han forteller at i bussbransjen er det stor enighet både blant arbeidsgivere og arbeidstakere om at en innstramming er nødvendig.

– Både vi og NHO Transport er helt enige om dette. Vi har sammen og hver for oss presset på de politiske miljøene for å få strengere regler, og nå vil vi selvsagt vise til det danskene har gjort. Skal turbilnæringa i Norge overleve, må man ha nye regler. Vi kan ikke ha utenlandske aktører som underbyr norske lønns- og arbeidsvilkår strømmende inn over landegrensene. Får vi derimot en modell som ligner på den danske, vil det gi norsk turbilnæring et fortrinn og en mulighet til å overleve ikke bare denne korona-krisen, men også på lang sikt, sier Sivertsen.

Må kontrolleres

Han er imidlertid bekymret for hvordan myndighetene skal kontrollere kabotasjekjøringen. Et digitalt transportregister som Stortinget vedtok at regjeringen skulle innføre her hjemme, var en del av det danske vedtaket den 7. mai, vil kunne gjøre det enklere å få oversikt, men er ikke nok, mener Sivertsen.

– Det trengs nok ressurser til å kontrollere, og det må få konsekvenser om man bryter reglene. Hvis bare noen få blir kontrollert selv med et nytt transportregister, vil de useriøse aktørene trolig gamble på at de ikke blir tatt og spare penger selv om de betaler de bøtene de blir ilagt, sier Sivertsen.

Uansett mener han at et nytt og strengere regelverket må på plass først.

– Vi har kommet med mange innspill på strengere regler for turbilnæringa, men ikke møtt noen forståelse fra myndighetene. Koronakrisen burde være grunn nok i seg selv til at man bør sette inn tiltak som kan gjøre at bransjen både overlever krisen og tiden etterpå. Bransjen kan ikke vente. Den trenger raske tiltak og forutsigbarhet på lang sikt, poengterer Dag-Einar Sivertsen.

Fakta

Kabotasjetransport: Innenlands transport utført av utenlandsk transportør. Dagens regelverk sier at kabotasjeoppdraget ikke skal være planlagt og at det kun kan tas tre kabotasjeoppdrag i løpet av sju dager før lastebilen må ut av landet.

Kombinert transport: Innenlands transport utført av utenlandsk transportør, men kun som en forlengelse av tog- eller skipstransport fra utlandet. Den kombinerte transporten kan maksimalt være på 150 km fra anløpskai eller godstogterminal.

13.05.2020
10:53
13.05.2020 10:53



Mest lest

Jonas Gahr Støre og resten av regjeringen får frist til høstens statsbudsjett med å melde tiltak.

Jonas Gahr Støre og resten av regjeringen får frist til høstens statsbudsjett med å melde tiltak.

Jan-Erik Østlie

Nå har LO-forbund fått nok: Gir Støre strøm-frist

Kommentar

Märtha Louise må selvsagt få velge den livsledsageren hun vil, men vedkommende står ikke helt fritt til å gjøre hva som helst, skriver Kjell Werner.

Märtha Louise må selvsagt få velge den livsledsageren hun vil, men vedkommende står ikke helt fritt til å gjøre hva som helst, skriver Kjell Werner.

Lise Åserud / NTB

«Durek gjør skam på kongehuset», skriver Kjell Werner

GROV VOLD: En fengselsbetjent i Skien fengsel er alvorlig skadet etter at en innsatt gikk til angrep med kokende olje.

GROV VOLD: En fengselsbetjent i Skien fengsel er alvorlig skadet etter at en innsatt gikk til angrep med kokende olje.

Ole Palmstrøm

Innsatt helte kokende olje over fengselsbetjent

– Når vannmagasinene er på et visst nivå for årstiden må vi begrense eksporten, røper statsråd Terje Aasland.

– Når vannmagasinene er på et visst nivå for årstiden må vi begrense eksporten, røper statsråd Terje Aasland.

Jan Erik Østlie

Her er regjeringens forslag til å løse strømkrisa

BEKYMRET: Hovedtillitsvalgt Marc Gayorfar i Folkehelseinstittutet er redd kuttene i de ekstra bevilgningen til koronarelatert arbeid vil ramme de ansatte.

BEKYMRET: Hovedtillitsvalgt Marc Gayorfar i Folkehelseinstittutet er redd kuttene i de ekstra bevilgningen til koronarelatert arbeid vil ramme de ansatte.

Ole Palmstrøm

Ansatte raser over FHI-kutt: – Dette er takken fra Norge, liksom

PÅ JOBB 15:05: – Jeg pleier alltid å være ute i god tid. Liker å snakke med de på skiftet før mitt, for å få oversikt, sier Vidar Ekeberg på vei inn mot hovedinngangen på Østlandsterminalen

PÅ JOBB 15:05: – Jeg pleier alltid å være ute i god tid. Liker å snakke med de på skiftet før mitt, for å få oversikt, sier Vidar Ekeberg på vei inn mot hovedinngangen på Østlandsterminalen

Alf Ragnar Olsen

Vidar (58) drar på jobb når andre reiser på helgetur: – Man blir litt i utakt med verden

KRITISK: – De små deltidsstillingene er bortkastet tid. Jeg vil heller tilby en høyere stillingsprosent, sier Cecilie Fjelde, tidligere butikksjef i Zara.

KRITISK: – De små deltidsstillingene er bortkastet tid. Jeg vil heller tilby en høyere stillingsprosent, sier Cecilie Fjelde, tidligere butikksjef i Zara.

Espen Sand

Zara tilbyr kontrakter på seks timer i uka: – Bare tull

Forbundsleder Ulf Madsen i FLT (t.v.) og forbundsleder Frode Alfheim i Industri Energi skal meisle ut en samarbeidsavtale mellom sine to forbund.

Forbundsleder Ulf Madsen i FLT (t.v.) og forbundsleder Frode Alfheim i Industri Energi skal meisle ut en samarbeidsavtale mellom sine to forbund.

Kai Hovden

Slår de seg sammen, blir de et av LOs største forbund

– Markedskreftene har tatt over styringen. Som god sosialdemokrat mener jeg det er feil, sier Roar Flåthen.

– Markedskreftene har tatt over styringen. Som god sosialdemokrat mener jeg det er feil, sier Roar Flåthen.

Martin Guttormsen Slørdal

Flåthen: Kraftkrisen er Støres store test som statsminister

Jan-Erik Østlie

LO-lederen advarer mot lettvinte strøm-løsninger

Alle førsteklassinger får gratis SFO fra høsten 2022. Illustrasjonsfoto/Arkivfoto

Alle førsteklassinger får gratis SFO fra høsten 2022. Illustrasjonsfoto/Arkivfoto

Karin E. Svendsen

Mange endringer fra 1. august: Gratis SFO for førsteklassinger og brillestøtte for barn

Debatt

Nå må du Jonas og flere av de andre på Stortinget våkne og vise handling, skriver Merethe Solberg.

Nå må du Jonas og flere av de andre på Stortinget våkne og vise handling, skriver Merethe Solberg.

Erlend Angelo

«Når Støre går ut med at strømprisene kan bli enda dyrere, da klarer jeg ikke å sitte i ro»

Regjeringen må styre unna lettvinte løsninger for å få bukt med de høye strømprisene, mener Trygve Svensson.

Regjeringen må styre unna lettvinte løsninger for å få bukt med de høye strømprisene, mener Trygve Svensson.

Jan-Erik Østlie

– Folk bør være 1000 ganger mer bekymret for Putin enn for Acer

Terje Aasland bekrefter at regjeringen vurderer å legge fram forslag på fire tiltak for å dempe strømkrisen. 

Terje Aasland bekrefter at regjeringen vurderer å legge fram forslag på fire tiltak for å dempe strømkrisen. 

Martin Guttormsen Slørdal

Dette er de fire strømtiltakene regjeringen vurderer nå

DET NYTTER: Etter at de fikk rutiner for å identifisere ofre for menneskehandel, klarte Ida Lindmo og fengselsbetjentene å tilbakeføre flere til et bedre liv.

DET NYTTER: Etter at de fikk rutiner for å identifisere ofre for menneskehandel, klarte Ida Lindmo og fengselsbetjentene å tilbakeføre flere til et bedre liv.

Ole Palmstrøm

Fengselsbetjent Ida fanget opp at tolv innsatte var ofre for menneskehandel

Kommentar

Bedrifter og husholdninger trenger strømhjelp fra statens side, skriver Kjell Werner.

Bedrifter og husholdninger trenger strømhjelp fra statens side, skriver Kjell Werner.

Brian Cliff Olguin

«Strømstøtten må ikke bli så omfattende at vi alle straffes med et rentesjokk»

MED LO I RYGGEN: LO-advokatene Rune Lium (t.v) og Nina Wærnhus representerte Frank Kjetil Olsen og EIvind Helleland i Salten og Lofoten tingrett.

MED LO I RYGGEN: LO-advokatene Rune Lium (t.v) og Nina Wærnhus representerte Frank Kjetil Olsen og EIvind Helleland i Salten og Lofoten tingrett.

Guro Gulstuen Nordhagen

Dommerne mente de hadde en god sak da de saksøkte staten for å få beholde jobben. Retten var uenig

FORTJENER MER: Det var ikke mye hjemmekontor på oss under pandemien. Vi skapte rekordresultatene for Posten og har gjort oss fortjent til rundt 30.000 kroner i tillegg, mener Roar Wiker på Skøyen.

FORTJENER MER: Det var ikke mye hjemmekontor på oss under pandemien. Vi skapte rekordresultatene for Posten og har gjort oss fortjent til rundt 30.000 kroner i tillegg, mener Roar Wiker på Skøyen.

Alf Ragnar Olsen

Roar sa nei til lønnsoppgjøret: – Vi skapte rekordresultater for Posten og fortjener mer

NORSK TIPPING: Kontroll av tippekuponger har blitt mer automatisert med tiden. I 1966 ble de scannet på mikrofilm, som her på avdelingen på Smestad i Oslo. Det var også strenge sikkerhetsbestemmelser. Mikrofilmene ble låst inne i hvelv, og Statskontrollen var involvert for å sørge for at alt gikk riktig for seg.

NORSK TIPPING: Kontroll av tippekuponger har blitt mer automatisert med tiden. I 1966 ble de scannet på mikrofilm, som her på avdelingen på Smestad i Oslo. Det var også strenge sikkerhetsbestemmelser. Mikrofilmene ble låst inne i hvelv, og Statskontrollen var involvert for å sørge for at alt gikk riktig for seg.

Sverre A. Børretzen/Faksimile "Samling og strid"

Her er noen av yrkene som har forsvunnet

SAS-pilot Erling Mareno Gabrielsen var blant de 900 pilotene som streiket.

SAS-pilot Erling Mareno Gabrielsen var blant de 900 pilotene som streiket.

Nina Hanssen

Dersom SAS-pilotene vender tommelen ned i helga, kan det bli ny storstreik


Flere saker