JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
DANSK KRISEHJELP: Det er krise i norsk turbil-bransje som følge av koronakrisen. Nå håper Fellesforbundet at Norge kan følge danskenes eksempel slik at det blir vanskeligere for useriøse utenlandske aktører å operere i Norge.

DANSK KRISEHJELP: Det er krise i norsk turbil-bransje som følge av koronakrisen. Nå håper Fellesforbundet at Norge kan følge danskenes eksempel slik at det blir vanskeligere for useriøse utenlandske aktører å operere i Norge.

Colourbox

Kampen mot sosial dumping på veiene:

Danske vedtak kan hjelpe norsk gods- og turbil-næring

Danmark er langt tøffere enn EU i kampen mot sosial dumping på veiene. At EU ikke har reagert på den danske praksisen, bør få Norge til å gjøre som Danmark, mener Fellesforundet.



13.05.2020
10:53
13.05.2020 10:53

roy@lomedia.no

Den 7. mai vedtok folketinget i EU-landet Danmark å innføre et digitalt transportregister og at utenlandske sjåfører både i gods- og turbil-bransjen skal ha danske lønns- og arbeidsvilkår når de kjører i Danmark.

I tillegg innførte man allerede i fjor høst store begrensinger på regelverket for utenlandske turbusser.

Har skyldt på EØS

Protestene fra EU har uteblitt, noe Fellesforbundet mener må bety at også Norge kan stramme til sitt regelverk for å skjerme egen transportnæring.

– Norske myndigheter har hele tiden gjemt seg bak EØS-avtalen og EUs regelverk i begrunnelsen for hvorfor man ikke har strammet inn regelverket i Norge. Nå har Danmark som et EU-land innført tiltak uten at EU har reagert. Da kan det ikke være umulig å gjøre noe lignende i Norge, sier Dag-Einar Sivertsen, forbundssekretær i Fellesforbundet.

BER OM NYE REGLER: Forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen mener norske myndigheter ikke må vente med å etablere et nytt regelverk for kabotasjekjøring i Norge.

BER OM NYE REGLER: Forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen mener norske myndigheter ikke må vente med å etablere et nytt regelverk for kabotasjekjøring i Norge.

Roy Ervin Solstad

I det 48 sider lange lovforslaget går det fram at utenlandske sjåfører som kjører kabotasjetransport og kombinert transport (se faktaboks) både i gods- og turbuss-sektoren skal ha lønns- og arbeidsvilkår som ikke avviker vesentlig fra nivået i Danmark basert på kollektive tariffavtaler. Dette skal skje fra 1. januar 2021.

Sivertsen sier til Magasinet for fagorganiserte at Fellesforbundet vil studere det danske vedtaket nøye.

– Folketinget har fått på plass et regler lenge før Norge har rukket og våkne, men det gjør at vi har mulighet til å få på plass regler for kabotasjekjøring her i Norge også, sier Sivertsen.

Saftige bøter

Det faktum at det ikke har kommet reaksjoner fra EU etter innstrammingen på turbil-bransjen synes Sivertsen er mest interessant. Mens EU og Norge praktiserer kabotasjekjøring etter regelen om at den skal være midlertidig, uten å definere midlertidigheten, har danskene satt klare begrensninger.

Den viktigste er at utenlandske turbusser etter 1. november 2019 ikke har lov å kjøre mer enn sju dager sammenhengende per måned. Blir man tatt for å kjøre mer, vanker det 35.000 danske kroner i bot. Den blir doblet og tredoblet ved gjentatte forseelser eller spesielt grove tilfeller.

Her i Norge er det i stedet nærmest blitt regelen at de utenlandske turbussene kommer over grensen når turistsesongen begynner på våren og blir til den er slutt utpå høsten. Der det drives vinterturisme kommer imidlertid bussene raskt tilbake også på vinteren.

– Hvis vi får en slik ordning også i Norge, vil det bli langt vanskeligere å utføre kabotasjekjøring med turbuss, påpeker Sivertsen.

Norsk fortrinn

Han forteller at i bussbransjen er det stor enighet både blant arbeidsgivere og arbeidstakere om at en innstramming er nødvendig.

– Både vi og NHO Transport er helt enige om dette. Vi har sammen og hver for oss presset på de politiske miljøene for å få strengere regler, og nå vil vi selvsagt vise til det danskene har gjort. Skal turbilnæringa i Norge overleve, må man ha nye regler. Vi kan ikke ha utenlandske aktører som underbyr norske lønns- og arbeidsvilkår strømmende inn over landegrensene. Får vi derimot en modell som ligner på den danske, vil det gi norsk turbilnæring et fortrinn og en mulighet til å overleve ikke bare denne korona-krisen, men også på lang sikt, sier Sivertsen.

Må kontrolleres

Han er imidlertid bekymret for hvordan myndighetene skal kontrollere kabotasjekjøringen. Et digitalt transportregister som Stortinget vedtok at regjeringen skulle innføre her hjemme, var en del av det danske vedtaket den 7. mai, vil kunne gjøre det enklere å få oversikt, men er ikke nok, mener Sivertsen.

– Det trengs nok ressurser til å kontrollere, og det må få konsekvenser om man bryter reglene. Hvis bare noen få blir kontrollert selv med et nytt transportregister, vil de useriøse aktørene trolig gamble på at de ikke blir tatt og spare penger selv om de betaler de bøtene de blir ilagt, sier Sivertsen.

Uansett mener han at et nytt og strengere regelverket må på plass først.

– Vi har kommet med mange innspill på strengere regler for turbilnæringa, men ikke møtt noen forståelse fra myndighetene. Koronakrisen burde være grunn nok i seg selv til at man bør sette inn tiltak som kan gjøre at bransjen både overlever krisen og tiden etterpå. Bransjen kan ikke vente. Den trenger raske tiltak og forutsigbarhet på lang sikt, poengterer Dag-Einar Sivertsen.

Fakta

Kabotasjetransport: Innenlands transport utført av utenlandsk transportør. Dagens regelverk sier at kabotasjeoppdraget ikke skal være planlagt og at det kun kan tas tre kabotasjeoppdrag i løpet av sju dager før lastebilen må ut av landet.

Kombinert transport: Innenlands transport utført av utenlandsk transportør, men kun som en forlengelse av tog- eller skipstransport fra utlandet. Den kombinerte transporten kan maksimalt være på 150 km fra anløpskai eller godstogterminal.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
13.05.2020
10:53
13.05.2020 10:53



Mest lest

PRESSET UT: Wivian Pettersen er glad hun hadde fagforeningen i ryggen da sjefen ville si henne opp.

PRESSET UT: Wivian Pettersen er glad hun hadde fagforeningen i ryggen da sjefen ville si henne opp.

Privat

Wivian (59) trodde møtet skulle handle om lønn, men sjefen ville snakke om oppsigelse

May Lill Kristiansen vet ikke helt hvordan hun skal oppføre seg i jobbintervjuer heretter: - Skal jeg fremstille meg som den jeg er med meninger eller skal jeg være den lojale som bare er snill og grei? 

May Lill Kristiansen vet ikke helt hvordan hun skal oppføre seg i jobbintervjuer heretter: - Skal jeg fremstille meg som den jeg er med meninger eller skal jeg være den lojale som bare er snill og grei? 

Hanna Skotheim

May Lill fortalte om dårlig ledelse på jobben. Det har fått konsekvenser

SLUTT PÅ PENDLINGEN: Inspektøren pendler ikke lenger til Bodø for å jobbe i Luftfartstilsynet. Han varslet flere ganger om feil han mente overordnede hadde gjort, og følte seg trakassert på grunn av dette.

SLUTT PÅ PENDLINGEN: Inspektøren pendler ikke lenger til Bodø for å jobbe i Luftfartstilsynet. Han varslet flere ganger om feil han mente overordnede hadde gjort, og følte seg trakassert på grunn av dette.

Merete Jansen

Trakassering på jobb: – Jeg har opplevd et jævla press fra lederne, det har gått på helsa løs

Håvard Sæbø

Mona (19) fortalte ingen at hun søkte på bygg og anlegg

PRESEDENS: Stendi-saken vil få betydning for norsk arbeidsliv, mener advokat Kjetil Edvardsen, som har ført saken for Fagforbundets medlemmer.

PRESEDENS: Stendi-saken vil få betydning for norsk arbeidsliv, mener advokat Kjetil Edvardsen, som har ført saken for Fagforbundets medlemmer.

Werner Juvik

Nå kan Gry juble for millionutbetaling: – Jeg har nesten ikke ord

PENSJON: Hva skal du leve av når du blir gammel? Det synes mange det er overveldende å sette seg inn i.

PENSJON: Hva skal du leve av når du blir gammel? Det synes mange det er overveldende å sette seg inn i.

colourbox.com

Orker du ikke forholde deg til pensjon? Her er en enkel oversikt

Nav Klageinstans opplyser nå at de tar kjennelsen til etterretning.

Nav Klageinstans opplyser nå at de tar kjennelsen til etterretning.

Leif Martin Kirknes

Elektriker ødela armen under strekking av kabel - måtte kjempe om Nav-erstatning

TV-profil Harald Eia er blitt verdsatt for sitt engasjement for fagbevegelsen.

TV-profil Harald Eia er blitt verdsatt for sitt engasjement for fagbevegelsen.

Ida Bing

Harald Eia ba seerne innstendig om å fagorganisere seg. Nå får han Nitos hederspris

Omar Jørgensen

SV, Ap og Sp enige om nytt statsbudsjett: Her er noe av det de ble enige om

Silje Kirknes Delgado

Det krangles om feriepenger på dagpenger, men hva betyr egentlig dette tillegget?

Slik møttes ledelsene i LO og Arbeiderpartiet til møte i samarbeidskomitéen 20. september i år. Fra venstre. Jonas Gahr Støre, Kjersti Stenseng, Bjørnar Skjæran, Hadia Tajik, Kristine Kallset, Amund Vik, Roger Heimli, Christopher Beckham, Wegard Harsvik, Roger Bjørnstad, Terje Olsson, Egil André Aas, Julie Lødrup, Mette Nord og Peggy Hessen Følsvik

Slik møttes ledelsene i LO og Arbeiderpartiet til møte i samarbeidskomitéen 20. september i år. Fra venstre. Jonas Gahr Støre, Kjersti Stenseng, Bjørnar Skjæran, Hadia Tajik, Kristine Kallset, Amund Vik, Roger Heimli, Christopher Beckham, Wegard Harsvik, Roger Bjørnstad, Terje Olsson, Egil André Aas, Julie Lødrup, Mette Nord og Peggy Hessen Følsvik

Martin Guttormsen Slørdal

Støre informerte ikke LO om løftebrudd på feriepenger

Styrer i Læringsverkstedets Folkeparken barnehage hevder kuttet i pensjonstilskudd vil gå utover det beste for barna. Samtidig har barnehagen hatt et samlet overskudd på 18,7 millioner kroner i årene 2015-2019. Illustrasjon: Vidar Eriksen

Styrer i Læringsverkstedets Folkeparken barnehage hevder kuttet i pensjonstilskudd vil gå utover det beste for barna. Samtidig har barnehagen hatt et samlet overskudd på 18,7 millioner kroner i årene 2015-2019. Illustrasjon: Vidar Eriksen

Barnehagen hadde overskudd på mange millioner hvert år. Nå truer de med at barna ikke får nye leker

Colourbox.com

Det blir likevel feriepenger på dagpenger for arbeidsløse og permitterte

SKAL LEVERE: Statsminister Jonas Gahr Støre har store forventninger fra LO-fellesskapet, og han sier de skal levere – men ber om mer tid.

SKAL LEVERE: Statsminister Jonas Gahr Støre har store forventninger fra LO-fellesskapet, og han sier de skal levere – men ber om mer tid.

Ole Palmstrøm

Støre trenger mer tid for å innfri på feriepenger og ABE-kutt: – Vi fikser ikke alt på seks uker

Jan-Erik Østlie

Sjekk hvem som skal sitte i ledelsen til Industri Energi de neste tre årene

PENGER UT AV LANDET: Økonomiprofessor ved UiO Karen Helene Ulltveit-Moe reagerer på at utenlandske eiere tar millioner i utbytte etter å ha fått støtte under pandemien.

PENGER UT AV LANDET: Økonomiprofessor ved UiO Karen Helene Ulltveit-Moe reagerer på at utenlandske eiere tar millioner i utbytte etter å ha fått støtte under pandemien.

Tri Nguyen Dinh

Utenlandske eiere tok ut 722 millioner kroner i utbytte fra krisestøttede bedrifter

Gry Espeland og de ansatte ved Figgjo AS får nå likevel feriepenger på dagpengene de mottok i 2021.

Gry Espeland og de ansatte ved Figgjo AS får nå likevel feriepenger på dagpengene de mottok i 2021.

Jan Inge Haga

Klubbleder Gry jubler for feriepenger på dagpenger: – Vi har ikke så mye fra før av

STRØM: – Oljeselskapene har penger til å betale for elektrifisering av sokkelen selv. De har hatt og har enorm inntjening. De bør ta regninga for elektrifiseringen, mener Kenneth Idsø som er tillitsvalgt i Industri Energi-klubben i et selskap som driver med oljeservice offshore.

STRØM: – Oljeselskapene har penger til å betale for elektrifisering av sokkelen selv. De har hatt og har enorm inntjening. De bør ta regninga for elektrifiseringen, mener Kenneth Idsø som er tillitsvalgt i Industri Energi-klubben i et selskap som driver med oljeservice offshore.

Jan-Erik Østlie

Folk flest skal ikke betale for strømkabler til oljeplattformene. Oljebransjen må ta regninga, mener tillitsvalgt

Visepresident Sverre Myrli (Ap) ble ikke valgt som ny presidentkandidat av partiet, men ønsket å fortsette i presidentskapet. (Arkivfoto)

Visepresident Sverre Myrli (Ap) ble ikke valgt som ny presidentkandidat av partiet, men ønsket å fortsette i presidentskapet. (Arkivfoto)

Martin Guttormsen Slørdal

Bitter splid i Ap om valget av ny stortingspresident

Ole Palmstrøm

Vilkårene til tusenvis av postansatte er truet


Flere saker