Lønn ved konkurs
Espen har ventet på lønn i nesten ett år. Ifølge Nav skulle det ta to måneder
Snart ett år etter konkursen på Horten havn, venter de tidligere ansatte fortsatt på penger fra statens lønnsgarantifond.
De tidligere ansatte i Viking transport venter fortsatt på lønn etter konkursen på Horten havn.
Erlend Tro Klette
harald@lomedia.no
etk@lomedia.no
HORTEN: – Første gang jeg spurte Nav, skulle det ta to måneder. Neste gang var det blitt til mellom fem og åtte. Og sist jeg snakket med dem i sommer sa de at det kunne ta tolv-tretten måneder. Så nå tør jeg ikke ringe flere ganger, for pengene blir jo bare mer forsinket for hver gang …
Han kan fleipe med det nå, Espen Reftun, men innrømmer at han har vært ganske langt nede i perioder.
– Jeg søkte om dagpenger, men det er jo behandlingstid der også, så det fikk jeg først i midten av januar, forteller han.
– Da det nærmet seg nyttår i fjor, hadde jeg 200 kroner på konto, og måtte søke om sosialhjelp. Det var tungt.
Ingen feriepenger
Kravet til Reftun er på 135.000 kroner før skatt. Han skulle ha en halv årslønn for desember (fram til konkursen) pluss en måneds lønn under oppsigelse – og så feriepenger for 2024, som utgjør cirka 60.000.
Og det skal ikke være summen som er problemet, men tiden det tar å behandle dette.
Kravet fra bobestyreren ble sendt til Nav i februar i år, to måneder etter konkursen, og de 12–13 månedene Reftun ble forespeilet sist han henvendte seg dit, regnes fra kravet er sendt inn.
Altså er siste prognose utbetaling i februar/mars 2025, for en konkurs i 2023. Da skal også feriepengene for 2024 komme.
– Det var det jeg ringte og ba om da jeg fikk det siste svaret i sommer, forteller Reftun.
– Det var jo både en kjip jul i fjor og en kjip sommer i år. For å få meg litt sommerferie, måtte jeg jobbe inn avspasering.
Heldig med ny jobb
Espen Reftun fikk jobb igjen fra 1. februar i år, da Scan Logistic Partner tok over driften i Horten. Det samme gjorde flere av hans tidligere kollegaer.
– Og andre som jobbet her, har funnet seg jobb andre steder, forteller han.
Så det kunne vært verre, selv om det har vært ille nok for firebarnsfaren.
– Jeg har en samboer med fast jobb. Så de fleste av utgiftene foran jula i fjor falt på henne, sier han.
– Det er jo fælt om dette skal gå ut over familien til folk. Selv har jeg, tross alt, være heldig, med arbeidende samboer og ny jobb. Det er sikkert andre som sliter mer enn meg. Dette gjelder jo neppe bare oss her i Horten.
De tidligere ansatte i Viking transport venter fortsatt på lønn etter konkursen på Horten havn.
Erlend Tro Klette
Overarbeidet Nav
Og dette er hovedgrunnen til at Espen Reftun vil fortelle hvordan det er å gå og vente på lønn.
Som tillitsvalgt for de ansatte på Horten-kaia er det naturlig at han fronter dette utad – men først og fremst er han nysgjerrig på, og bekymret for, hvor mange dette gjelder rundt omkring.
– Han ene jeg snakket med på Nav var ganske åpen om dette. Han beklaget, og fortalte at de rett og slett hadde altfor mye å gjøre, og at det var vanskelig å beholde folk. Så da blir jo problemet bare forsterket, sier Reftun.
– Så hvor mange er det egentlig som går og venter på lønn rundt omkring? Hvor lenge har de ventet? Og hva gjør Nav og staten med dette?
Nav: – Stor økning i konkurser
Camilla Toll, avdelingsdirektør i Nav arbeid og ytelser Sarpsborg, bekrefter i en e-post at de rett og slett har for mye å gjøre.
«Det har vært stor økning i antall konkurser i 2024 og dermed høy inngang til lønnsgarantien. Det påvirker saksbehandlingstiden, som nå er inntil 15 måneder», skriver Toll.
Nav har i 2024 fått ekstra midler med mål om å få ned saksbehandlingstiden og øke kvaliteten på vedtakene, forteller avdelingsdirektøren. Det er derfor blitt ansatt to nye saksbehandlere til lønnsgarantiområdet.
«Vi har dessverre lengre saksbehandlingstider enn vi ønsker på flere av ytelsene våre, og midlene har derfor gått til å bedre saksbehandlingstidene på flere av ytelsene i Nav, ikke bare lønnsgarantiområdet».
Nav kan ikke svare på hvor mange som venter på utbetaling av lønnsgaranti:
«Vårt system er organisert på konkursbo, og ikke på de enkelte søkere eller søknader. Vi har per i dag 3.423 aktive bo til behandling. En summert oversikt over brukere/søkere som er involvert har vi ikke», forteller Toll.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.