JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Krigen i Ukraina:

Fire turbussjåfører henter 100 ukrainere til Bergen: – Et ærefullt oppdrag

Lørdag kjørte fire sjåfører i to store turbusser fra Tide av sted til grensen mellom Polen og Ukraina. Der skal de fylle opp bussene med rundt 100 flyktninger fra Ukraina og returnere til Bergen.
STOLTE TIDE-SJÅFØRER: Fra venstre Bjørn Haukeland, Christian Fjeldstad, Svein Gallefoss og Bjarte Hamr er veldig stolte over arbeidsgiveren Tide, som stiller både busser og sjåfører til disposisjon for denne transporten.

STOLTE TIDE-SJÅFØRER: Fra venstre Bjørn Haukeland, Christian Fjeldstad, Svein Gallefoss og Bjarte Hamr er veldig stolte over arbeidsgiveren Tide, som stiller både busser og sjåfører til disposisjon for denne transporten.

Hanne Kullerud Nielsen

hanne@lomedia.no

BERGEN: Det er en hel liten konvoi som er på vei fra Bergen. De to turbussene er i følge med en trailer som er full av nødvendig materiell til den krigsskadde befolkningen i Ukraina.

Det er Fyllingsdalen Teater som har tatt initiativ til en innsamlingsaksjon med vekt på blant annet medisinsk utstyr, hygieneartikler og langtidsholdbare matvarer. Fyllingsdalen Teater har personer tilknyttet teateret som er direkte påvirket av krigen som herjer i Ukraina.

Det utstyret som ikke fikk plass i traileren ble plassert i de to bussene, som også har med seg helsepersonell og tolk i hver buss.

For Tide, som stiller to busser og seks sjåfører til gratis disposisjon for initiativet, er det viktig å presisere at dette initiativet er det Fyllingsdalen teater som står bak, og at Tide er ydmyk som kan bidra. 

Slik hjelper du Ukraina nå: – Send penger til de store hjelpeorganisasjonene, sier LO

Non stop

– Vi kjører non stopp og bytter på kjøringen, sier sjåfør Bjørn Haukeland før avreisen med ferja fra Bergen til Hirtshals. De regnet med å returnere til Bergen torsdag med 57-seters bussene. 

Den erfarne turbussjåføren og medlem av Fellesforbundet, har veldig mange turer bak seg på kontinentet og også i de områdene de skal til nå. Bussjåførene fikk forespørsel fra arbeidsgiveren, Tide, om de ville kjøre.

Det var ikke nei i deres munn, fortalte de fire like før de skal om bord i ferja som tok dem til Hirtshals i Danmark via Stavanger.

I tillegg til Bjørn Haukeland, kjører Bjarte Hamre, Christian Fjeldstad og Svein Gallefoss. De forteller at de er veldig ydmyke i forhold til oppgaven, og veldig stolte over arbeidsgiveren Tide, som stiller både busser og sjåfører til disposisjon for denne transporten.

Det er et ærefullt oppdrag sier de.

Derfra var det rake veien nedover Danmark og Tyskland til Polen. Av sikkerhetsmessige årsaker kunne de ikke fortelle nøyaktig hvor de skulle. Det kan også bli endringer underveis.

Sjåførene bytter på å kjøre slik at hviletidsbestemmelsene blir overholdt. På returen vil det stå klar to kolleger i Danmark som kan ta resten av turen om det skulle bli nødvendig.

Krigen i Ukraina: Hundrevis av arbeidsplasser kan forsvinne som følge av sanksjonene mot Russland: – Vi trenger hjelp nå

Kvinner og barn

Disse erfarne sjåførene, som blant annet har bak seg mange turer med skoleklasser med Hvite busser til konsentrasjonsleirene i blant annet Auschwitz og Sachsenhaussen, vet ikke helt hva som venter, men de vet at det antakelig er kvinner og barn som blir passasjerer på veien nordover. Ukrainske menn i alderen 18–60 år har fått utreiseforbud fordi de må bli igjen og forsvare hjemlandet.

I tillegg til sjåfører, har Fyllingsdalen teater sørget for at det blant annet også være med representanter for Røde Kors på reisen og frivillige som snakker relevante språk og som skal bidra som tolker.

Mot og raushet

Konsernsjefen i Tide, Roger Harkestad i Tide sier at han vil berømme Tides dyktige sjåfører som skal delta på denne turen, en tur som vil bli krevende for alle.

– De viser et mot og en raushet langt utover hva vi kan forvente. Ut ifra beskrivelser fra grenseovergangene er det hjerteskjærende scener som utspiller seg, og for oss er det viktig å forberede sjåførene godt i forkant, samt følge dem tett opp når de kommer hjem, sier konsernsjefen, og legger til at bedriften har 4.500 medarbeidere fra 58 ulike nasjoner. 

TIDE-SJEF: Konsernsjef i Tide, Roger Harkestad, er forferdet over krigen. Han har stilt to busser og seks sjåfører til disposisjon for å få hentet flyktninger fra Ukraina.

TIDE-SJEF: Konsernsjef i Tide, Roger Harkestad, er forferdet over krigen. Han har stilt to busser og seks sjåfører til disposisjon for å få hentet flyktninger fra Ukraina.

Tide

– Jeg får hver dag henvendelser fra mange ansatte i Tide som ønsker å bidra i denne krisen, enten som sjåfører, tolker eller på andre måter. Dette gjør meg umåtelig stolt av mine medarbeidere. Sammen som et lag, kan vi bidra til å gjøre situasjonen bedre for de millioner av mennesker som er rammet av denne tragedien.

Til Bergen

Flyktningene som skal hentes med busser skal etter planen være med tilbake til Bergen. Fyllingsdalen teater, som initiativtaker, har dialog med både Bergen kommune og UDI for å sikre at alt skjer i henhold til regelverk.

Bergen kommune forholder seg til UDIs anbefalinger, og følger nå situasjonen tett.

– Vi gjør oss klar til å oppskalere vår kapasitet til å bosette flyktninger når de har fått oppholdstillatelse. Vi trenger umiddelbare avklaringer fra staten blant annet for å vite hvilke status og rettigheter menneskene som kommer har, og hvordan staten vil bistå kommunene, sier Katrine Nødtvedt (MDG), byråd for kultur, mangfold og likestilling i Bergen kommune.

– Vi er i tett dialog med frivillige organisasjoner som har tatt initiativ til ulike hjelpetiltak, og vurderer nå hvordan vi best kan støtte dem, for eksempel med ekstra ressurser, kommunale lokaler og lignende, sier Nødtvedt.  

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse