Jobber
Hva gjør sjåfører av tank-konteinere?
Oransje og røde klistremerker er festet rundt hele tanken. Alt de frakter er flytende eller gass. Det har sine utfordringer.
TILLITSVALGT: Bjørn Jenssen er leder for Fellesforbundets klubb i TCT med åtte medlemmer. De fikk tariffavtale i år, etter at bedriften selv tok initiativ.
Håvard Sæbø
etk@lomedia.no
Det er symboler som skriker «hold deg unna!» til de aller fleste.
Likevel er det ikke alle som holder avstand – for eksempel sjåførene som skal sørge for at dette svært farlige innholdet kommer ut på veien og leveres.
At de kjører ti tonn trekkvogn med fem hundre hestekrefter, foran tre ganger så tung last, er ikke det som gjør jobben spesiell.
Det som skiller sjåførene i TankContainerTransport AS (TCT) fra mange andre yrkessjåfører, er at lasten de frakter gjerne er brannfarlig, giftig, eksplosiv eller etsende. Og noen ganger velsmakende.
For det er ikke mange bedrifter i Norge som kun driver med transport av tankkonteinere, men på et industriområde i Lillestrøm finnes et unntak.
Sjåførene i TCT frakter over 500 forskjellige flytende produkter.
Levende innhold
– Om du bråstopper, ender ikke bilen alltid opp samme sted som du stoppet, forteller 20 år gamle Randi Nyskog, som er lærling hos TCT.
Det er nemlig en stor forskjell på å frakte flytende last og faste materialer: Væske skvalper. Stort sett kjører de med rundt 30 tonn i tanken. Da må man kjøre forsiktig.
– Det er en fordel å være lite hissig på gassen i denne jobben. Tålmodighet er greit med tank, sier daglig leder og eier Tor Arne Øyen.
RENSLIG: TCT-lærlingen Randi Nyskog (20) holder skoene unna førerhuset, for å unngå å dra med seg kjemikalier inn. Til venstre: Daglig leder og eier Tor Arne Øyen.
Håvard Sæbø
Tillitsvalgte Bjørn Jenssen har kjørt tungtransport siden 1985, og begynte hos TCT for to år siden. Han forteller at mange sjåfører som prøver å kjøre med tankkonteinere, får seg en aha-opplevelse.
For flere titalls tonn som beveger seg bak førerhuset er «ganske levende». Særlig i svinger.
– Om du lurer på hvorfor biler med tankkonteinere sniker seg langsomt gjennom rundkjøringer, er det derfor, forklarer Jenssen.
TCTs åtte Fellesforbundet-medlemmer fikk tariffavtale i år, etter at bedriften selv tok initiativ. De opplever allerede at det gjør dem mer attraktive for nye sjåfører.
Sikkerhet i høysetet
Når bedriftens sjåfører skal frakte både kjemikalier, gift og brannfarlige væsker, er sikkerhet prioritert.
Alle sjåførene må ha ADR tank-sertifikat, et bevis på at man er godkjent for å frakte farlig gods, som fornyes med kurs hvert femte år. I tillegg brukes det ofte verneutstyr når produktene går inn og ut av tanken, gjerne et visir foran øynene, og noen ganger full maske.
– Men når vi frakter veldig farlig innhold, skal vi bare transportere. Da håndterer andre produktet, både lasting og lossing, sier Øyen.
Det er for tiden to ting de frakter som ikke trenger verneutstyr: Melk fra Tine og sjokolade fra Freia.
Og det er tydeligvis populært innhold: En gang forsvant en hel Freia-konteiner i Tyskland, etter at TCT hadde levert den. Den dukket aldri opp igjen.
Selve kjøringen er stort sett likt som for alle andre, mener TCT-sjåførene. Bort sett fra å være litt ekstra tålmodig, krever ikke kjøring av farlige væsker mye mer enn at man tar vanlige trafikale hensyn.
Ingen sko
For å unngå å få med seg kjemikalier på «kontoret», passer både Randi Nyskog og Bjørn Jenssen på å ta av seg skoene i førerhuset.
– Det er mye odører som er kjedelig å dra med seg inn, sier Jenssen.
En ting er nå at flytende last kan være farlig, det er også andre hensyn med væsker som kan være utfordrende for en sjåfør:
– En gang kjørte vi fløte, men innen vi kom fram, var det blitt til smør. Da måtte vi skrape tanken og dumpe lasten – jeg tror det ble til dyrefor, humrer Tor Arne Øyen.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.