JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
KLIMASTOPP FOR NYE REGLER: EU-kommisjonen sier i en rapport at deler av mobilitetspakken med nye regler for godstransporten kan være i strid med EUs klimaplan.

KLIMASTOPP FOR NYE REGLER: EU-kommisjonen sier i en rapport at deler av mobilitetspakken med nye regler for godstransporten kan være i strid med EUs klimaplan.

Roy Ervin Solstad

Sosial dumping

Krefter i EU vil ha omkamp om veipakka

Fellesforbundet mener østeuropeiske klimaargumenter benyttes for å kunne fortsette med sosial dumping i godstransporten på veiene i Vest-Europa.



25.02.2021
09:49
25.02.2021 09:49

roy@lomedia.no

Det var den 9. juli i fjor at EU-parlamentet vedtok de nye reglene for godstransport i Europa. De nye bestemmelsene, kalt EUs mobilitetspakke, var ment å gi strengere regler for kjøre- og hviletid, innføring av utstyr som avdekker hvor mye man kjører og ikke minst hvor man kjører, og strammere regler for innenlandsk transport utført av utenlandske transportører, såkalt kabotasjekjøring.

I tillegg ble det satt krav om at lastebiler må tilbake til hjemlandet hver åttende uke, og at sjåførene skal tilbake til hjemlandet minimum en gang i måneden. Det var også et krav om at transportselskaper må ha betydelig aktivitet i det landet de er registrert.

Det siste punktet ble tatt med for å bekjempe såkalte postkasse-selskaper, det vil si selskaper som skaffet seg en postadresse i Vest-Europa, mens all aktiviteten ble organisert og styrt fra Øst-Europa.

Avsløring: Arbeidstilsynet sladder lønna i saker der det er mistanke om sosial dumping

I strid med klimaplan

Allerede før vedtaket ble gjort, var det stor motstand mot flertallets holdning fra Polen, Litauen, Ungarn, Romania, Bulgaria, Malta og Kypros, og da vedtaket ble klart, varslet disse at de ville gå til rettslige skritt mot avtalen.

Med Litauen i front gikk disse landene til EU-domstolen for å få vurdert hele mobilitetspakka. Landene mener at den diskriminerer sjåfører og selskaper fra ytterkantene av EU, og at det også er et brudd med EUs miljømål, siden kravet om at lastebilene skal tilbake til hjemlandet vil føre til at mange lastebiler går uten last.

Nå har EU-kommisjonen kommet disse landene i møte og uttalt i en rapport at deler av mobilitetspakken kan være i strid med EUs klimaplan.

Mye delt: Litauiske lastebilsjåfører saksøker tidligere arbeidsgiver for 16 millioner kroner

Håper å unngå omkamp

Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet håper likevel ikke det betyr at man må rykke helt tilbake til start i arbeidet med transportreglene.

– Jeg er ikke overrasket, men det gjør det vanskelig å legge forutsigbare regler når man åpner for omkamp med en gang. Jeg håper ikke EU åpner for en full ny gjennomgang av det regelverket som ble vedtatt i fjor sommer. Da vil det ta lang tid før vi får ting på plass, sier Sivertsen.

Denne skaper debatt: Olatz (51) jobbet 700 timer på uten å få ekstra betaling: – Det er helt utrolig. Jeg har det svart på hvitt

(Artikkelen fortsetter under bildet)

BESKYTTER SINE EGNE: – Denne saken handler ikke om klima, men om at østeuropeiske land vil beskytte sine egne lavtlønte sjåførers mulighet til fortsatt å kunne drive lønnsdumpende transport i Vest-Europa, sier Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.

BESKYTTER SINE EGNE: – Denne saken handler ikke om klima, men om at østeuropeiske land vil beskytte sine egne lavtlønte sjåførers mulighet til fortsatt å kunne drive lønnsdumpende transport i Vest-Europa, sier Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Handler ikke om miljø

At de nye reglene skal føre til at det blir mer kjøring på europeiske veier med tomme lastebiler, slik de sju landene hevder, avviser han fullstendig.

– Målet med å tillate kabotasjekjøring var å få mindre tomkjøring, men i stedet har det blitt mer tomkjøring enn det noen gang har vært tidligere. Det kommer så godt som tomme lastebiler over grensene til Vest-Europa for å kjøre transport her. Denne omkampen handler kun om å beskytte egne lavtlønte sjåfører, og har ingenting med miljø å gjøre, tordner Sivertsen.

Han mener at dersom disse landene hadde vært så opptatt av miljø, så hadde de sørget for at lastebilene deres kjørte fulle biler til og fra Vest-Europa.

– Nå kjører de transport på kryss og tvers i Vest-Europa isteden og driver lønnsdumping i disse landene. Det var aldri poenget med å tillate kabotasjekjøring, minner han om.

Mye lest: Wizz Air saksøker Agder fylkeskommune for ulovlig boikott. Flere søksmål kan være på vei

Bedre for klimaet

Formann i transportseksjonen i den danske fagforeningen 3F, og leder i Nordisk Transportarbeiderføderasjon, Jan Villadsen, er ikke imponert over at EU-kommisjonen i en rapport nå varsler at man må se på deler av mobilitetspakka på ny.

– Et selskap med firmaadresse i Danmark i stedet for et postkasseselskap i Litauen eller Polen vil jo bety mindre forurensning, og rent faktisk være en klimagevinst, fordi vi unngår de lange transportene hjem til Polen og Litauen. Jeg gir ikke fem øre for EU-kommisjonens rapport, sier Villadsen til Fagbladet 3F.

Han tror mobilitetspakken vil bli stående, fordi sjåførene skal avlønnes i henhold til lønnsnivået der de kjører. Da gir det heller ingen mening å ha fiktive postkasseselskaper i lavlønnsland.

– Det betyr at de ikke lenger kan dumpe lønningene til sjåførene, understreker han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

BEDRE FOR MILJØET: – Når selskapene må etablere seg der de faktisk kjører, blir det mindre belastning på miljøet. Ikke mer, sier Jan Villadsen, leder for transportseksjonen i det danske forbundet 3F.

BEDRE FOR MILJØET: – Når selskapene må etablere seg der de faktisk kjører, blir det mindre belastning på miljøet. Ikke mer, sier Jan Villadsen, leder for transportseksjonen i det danske forbundet 3F.

Roy Ervin Solstad

Flytter nærmere

Det samme påpeker Erik Østergaard i bransjeorganisasjonen DTL – Danske Vognmænd. Organisasjonen har registrert at nordeuropeiske transportfirmaer som har hatt lastebiler registrert i Øst-Europa har begynt å flytte virksomheten sin til for eksempel den tyske byen Flensburg på grensen Danmark.

– Når det blir vanskelig og dyrt å opprettholde sosial dumping og å spekulere i lavlønnssjåfører som forretningsmodell, kan man like godt flytte bilene dit hvor de faktisk skal brukes, sier Erik Østergaard.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
25.02.2021
09:49
25.02.2021 09:49



Mest lest

Hanna Skotheim

Kaisa har vært fattig i verdens rikeste land: – Det er stigmatiserende å stå fram som fattig i Norge

ADVARER: Rafal Janeczeks liv ble snudd på hodet etter tiden som ansatt i bemanningsfirmaet Kranfører AS. Nå håper han andre arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

ADVARER: Rafal Janeczeks liv ble snudd på hodet etter tiden som ansatt i bemanningsfirmaet Kranfører AS. Nå håper han andre arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

Håvard Sæbø

Da Rafal (33) begynte å kreve lønn mellom oppdrag, ble jobben et mareritt

Telefonbetjenter blir trakassert at kunder.

Telefonbetjenter blir trakassert at kunder.

Illustrasjonsfoto: Motortion/Colourbox

Telefonbetjenter blir drapstruet på jobb. Her forteller tre ansatte sine historier

Marian Abdi Hussein (SV) , Maria-Karine Aasen-Svensrud (Ap) og Tobias Drevland Lund (Rødt) var blant fagkandidatene som ble stemt inn på Stortinget

Marian Abdi Hussein (SV) , Maria-Karine Aasen-Svensrud (Ap) og Tobias Drevland Lund (Rødt) var blant fagkandidatene som ble stemt inn på Stortinget

Hanna Skotheim, Sidsel Valum og Brian Cliff Olguin

Se hvem som kom inn på Stortinget fra fagbevegelsen

NESTEN PARKERT FOR GODT: Yngve Hovland (52) ble hardt skadet på jobb i fengselet. Sykkelen holder ham oppe på fritida.

NESTEN PARKERT FOR GODT: Yngve Hovland (52) ble hardt skadet på jobb i fengselet. Sykkelen holder ham oppe på fritida.

Eivind Senneset

Først to år etter, er yrkesskaden til Yngve godkjent av Nav

Sverre Myrli har formelt bedt Europautvalget sørge for at implementeringen av EUs fjerde jernbanepakke legges på is.

Sverre Myrli har formelt bedt Europautvalget sørge for at implementeringen av EUs fjerde jernbanepakke legges på is.

Helge Rønning Birkelund

Arbeiderpartiet har formelt bedt regjeringen utsette jernbanepakke fire

Det er ikke alle dokumenter fra Stortinget som kommer til å bli med hjem til Hamar når Karin Andersen avslutter sitt 24 år lange liv som stortingsrepresentant.

Det er ikke alle dokumenter fra Stortinget som kommer til å bli med hjem til Hamar når Karin Andersen avslutter sitt 24 år lange liv som stortingsrepresentant.

Torgny Hasås

Etter 24 år mistet SVs Karin Andersen plassen sin på Stortinget: – Jeg har veldig mye ugjort i politikken

ULOVLIG PRAKSIS: Unibuss må betale 5000 kroner til Ruter dersom sjåfører bryter mobiltelefonreglementet til Ruter, men Oslo tingrett mener Unibuss sin praksis med å la sjåførene selv betale den «boten» er ulovlig.

ULOVLIG PRAKSIS: Unibuss må betale 5000 kroner til Ruter dersom sjåfører bryter mobiltelefonreglementet til Ruter, men Oslo tingrett mener Unibuss sin praksis med å la sjåførene selv betale den «boten» er ulovlig.

Roy Ervin Solstad

Bussjåfør ble bøtelagt for mobilbruk, men nektet å betale. Nå har han vunnet i retten

HÅP: – Jeg er glad fordi vi nå kan få endret lovverket. Nå er det flertall på Stortinget for å få vekk karenstiden. Det er flertall for at syke og skadde mennesker kan få beholde inntekten sin, arbeidsavklaringspenger, helt fram til de er ferdig avklart i Nav og helsevesenet, sier Elisabeth Thoresen, som leder AAP-aksjonen.

HÅP: – Jeg er glad fordi vi nå kan få endret lovverket. Nå er det flertall på Stortinget for å få vekk karenstiden. Det er flertall for at syke og skadde mennesker kan få beholde inntekten sin, arbeidsavklaringspenger, helt fram til de er ferdig avklart i Nav og helsevesenet, sier Elisabeth Thoresen, som leder AAP-aksjonen.

Jan-Erik Østlie

AAP-generalen øyner håp om bedre forhold for syke og skadde i norsk arbeidsliv

DRØMME-STATSRÅDER: Trine Lise Sundnes (Ap), Terje Aasland (Ap), Freddy Øvstegård (SV), Mona Fagerås (SV) , Arne Nævra (SV) og Sverre Myrli (Ap) er blant politikerne forbundene peker på som sine favoritter.

DRØMME-STATSRÅDER: Trine Lise Sundnes (Ap), Terje Aasland (Ap), Freddy Øvstegård (SV), Mona Fagerås (SV) , Arne Nævra (SV) og Sverre Myrli (Ap) er blant politikerne forbundene peker på som sine favoritter.

Bakgrunnsfoto: Erlend Angelo

Her er LO-forbundenes ønske-statsråder

– Det er sånn at vedtak som er fattet i Stortinget, er det konstitusjonell tradisjon for at en gjennomfører, sier Erna Solberg.

– Det er sånn at vedtak som er fattet i Stortinget, er det konstitusjonell tradisjon for at en gjennomfører, sier Erna Solberg.

Tormod Ytrehus

Solberg om EUs fjerde jernbanepakke: – Tradisjon for å gjennomføre stortingsvedtak

Leif Martin Kirknes

LOs tre mektigste krever at Støre endrer loven

Kommentar

Erna Solberg vil bli husket for at hun fikk Frp inn i regjering, skriver Kjell Werner.

Erna Solberg vil bli husket for at hun fikk Frp inn i regjering, skriver Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

«Erna vil bli husket for at hun fikk Frp inn i regjering»

KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad innrømmer at han aktivt prøvde å unngå skatt på statsrådsbolig.

KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad innrømmer at han aktivt prøvde å unngå skatt på statsrådsbolig.

Jan-Erik Østlie

Ropstad innrømmer at han prøvde å unngå skatt på pendlerleilighet

Jan-Erik Østlie / Atle Espen Helgesen

Industri Energi med tydelige forventninger til ny regjering

LÅGAST PÅ PRIS: App-selskapet Intercab/Ridel danka ut konkurrentane i anbodet om å køyre skoleelevar og funksjonshemma i Agder.

LÅGAST PÅ PRIS: App-selskapet Intercab/Ridel danka ut konkurrentane i anbodet om å køyre skoleelevar og funksjonshemma i Agder.

Tormod Ytrehus

App-selskap vann konkurranse om å køyre taxi for kommunen

TRAPPER OPP: LO Stat trapper opp kulturstreiken med 121 nye streikende neste uke.

TRAPPER OPP: LO Stat trapper opp kulturstreiken med 121 nye streikende neste uke.

Anders Hauge-Eltvik

Kulturstreiken for rettferdig pensjon trappes opp. Se oversikten her

Kommentar

Fagforbundets leder Mette Nord kan glede seg over at Stendi ikke anker hovedspørsmålet i Borgarting lagmannsretts dom.

Fagforbundets leder Mette Nord kan glede seg over at Stendi ikke anker hovedspørsmålet i Borgarting lagmannsretts dom.

Jan-Erik Østlie

«Stendi har krøpet til korset. Det er en seier for fagbevegelsen», skriver Kjell Werner

Leif Martin Kirknes

Støre vil ikke ha samarbeidsavtale med Rødt

PÅ FRIERFERD: Ap-leder Jonas Gahr Støre har reist mye i valgkampen.

PÅ FRIERFERD: Ap-leder Jonas Gahr Støre har reist mye i valgkampen.

Helge Rønning Birkelund

Dette viser bakgrunnstallene om framgangen til Ap i valginnspurten


Flere saker