JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Statsbudsjettet 2023

Kutt i veiprosjekter: – Vi venter bare på en trafikk-katastrofe, sier ordfører

Flere reagerer kraftig på regjeringens kutt i veiprosjekter.
Flere reagerer kraftig på regjeringens kutt i veiprosjekter. (Arkivbilde)

Flere reagerer kraftig på regjeringens kutt i veiprosjekter. (Arkivbilde)

Leif Martin Kirknes

roy@lomedia.no

En av dem som går hardt ut mot regjeringas forslag til statsbudsjett for 2023, er administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo.

Han er kritisk til at det ikke gjøres mer for å få ned drivstoffprisene.

– Disse 50 ørene per liter diesel som Vedum vil kutte, er ikke mye å skryte av. Han velger å utelate transportnæringen. Siden 28. september har dieselprisen steget med 1,32 kroner. Jeg tør ikke tenke på hva prisen blir i desember når alle andre kostnader i tillegg vil øke. Å kalle dette for en løsning, er som å gi alle i Norge én hullete ullsokk for å holde varmen, sier Geir A. Mo.  

Mye lest: Slik påvirker statsbudsjettet lommeboken din

Venter på katastrofe

Han er enda mildere stemt til at flere store veiprosjekter som det var planlagt oppstart for i 2023, blir utsatt.

– At E16 på Vestlandet og ny Oslofjord-tunnelen utsettes, er helt utrolig. Her gambler regjeringen rett og slett med folks liv og helse. Det er et paradoks at det de samtidig har gått inn for å bygge skipstunnel på Stadt, mens viktige hovedfartsårer blir nedprioritert, sier Mo.

RASER MOT BUDSJETTET: Administrerende direktør i Norsk Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo.

RASER MOT BUDSJETTET: Administrerende direktør i Norsk Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo.

Stein Inge Stølen

Også ordfører i Asker kommune, Lene Conradi fra Høyre, stiller store spørsmålstegn til at regjeringen utsetter byggingen av et ekstra tunnelløp under Oslofjorden.

– Vi venter bare på en trafikk-katastrofe i dagens tunnel, sier Asker-ordfører Conradi til VG.

Også på Vestlandet er folk i harnisk over at en ny E16 på den svært rasutsatte strekningen mellom Bergen og Voss har blitt utsatt på ubestemt tid. Det samme med ny jernbanetrasé på strekningen som skulle bygges samtidig. Miljøpartiet De Grønne, kaller utsettelsen for et svik fra regjeringen.

– Det er en helt uforståelig prioritering, sier fylkesvaraordføreren i Vestland, Natalia Golis (MDG) til NRK.

Kommentar: «Nå må Vedum forklare hvorfor en styrtrik stat må være gnien»

Varsler handlingsplan

Totalt er det foreslått nesten 40 milliarder kroner til veiformål i 2023, men Statens vegvesen som får 33,4 av dem, sier bevilgningen ikke er nok til å ta igjen etterslepet på vedlikehold av riksveiene. Det til tross for 780 millioner ekstra til drift og vedlikehold.

– Økningen er et resultat av ekstraordinært høye priser og at kostnadene til veidriften har økt etter at driften av fylkesveier og riksveier ble splittet opp i forbindelse med regionreformen i 2020, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Samferdselsdepartementet har også lagt inn 40 millioner kroner i bevilgning for å få gjort ferdig en handlingsplan mot sosial dumping i transportbransjen i høst. Det synes leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, er bra.

– En egen pott til å bekjempe useriøsitet i transportsektoren bidrar til å løse utfordringene i en næring med altfor mange svarte får, sier han.

Mye delt: Industriarbeidarar kritiserer LO-leiinga

– Har vi blitt glemt?

I forslaget ligger det også betydelige midler til ulike byvekstpakker i Oslo, Bergen, Trondheim og på Nord-Jæren. Blant annet er det satt av 170 millioner kroner til metrobuss i Trondheim og over en halv milliard til den nye bussveien på Nord-Jæren. I tillegg foreslås det å bruke 95 millioner kroner til en tilskuddsordning for å få mer gods over fra vei til bane.

Statsbudsjettet blir imidlertid ikke godt mottatt i Kollektivtrafikkforeningen. Leder Olov Grøtting peker på det hun kaller en galopperende kostnadsøkning på toppen av en pandemi som allerede har rammet kollektivtransporten hardt, og som bransjen fortsatt merker ettervirkningene av

– Når det ikke ligger inne ekstra midler til kollektivtrafikken i regjeringens forslag til statsbudsjett som ble lagt fram i dag, tror vi det må være en forglemmelse slik situasjonen er, sier Olov Grøtting.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse