JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Flere reagerer kraftig på regjeringens kutt i veiprosjekter. (Arkivbilde)

Flere reagerer kraftig på regjeringens kutt i veiprosjekter. (Arkivbilde)

Leif Martin Kirknes

Statsbudsjettet 2023

Kutt i veiprosjekter: – Vi venter bare på en trafikk-katastrofe, sier ordfører

Flere reagerer kraftig på regjeringens kutt i veiprosjekter.



06.10.2022
16:31
10.10.2022 11:43

roy@lomedia.no

En av dem som går hardt ut mot regjeringas forslag til statsbudsjett for 2023, er administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo.

Han er kritisk til at det ikke gjøres mer for å få ned drivstoffprisene.

– Disse 50 ørene per liter diesel som Vedum vil kutte, er ikke mye å skryte av. Han velger å utelate transportnæringen. Siden 28. september har dieselprisen steget med 1,32 kroner. Jeg tør ikke tenke på hva prisen blir i desember når alle andre kostnader i tillegg vil øke. Å kalle dette for en løsning, er som å gi alle i Norge én hullete ullsokk for å holde varmen, sier Geir A. Mo.  

Mye lest: Slik påvirker statsbudsjettet lommeboken din

Venter på katastrofe

Han er enda mildere stemt til at flere store veiprosjekter som det var planlagt oppstart for i 2023, blir utsatt.

– At E16 på Vestlandet og ny Oslofjord-tunnelen utsettes, er helt utrolig. Her gambler regjeringen rett og slett med folks liv og helse. Det er et paradoks at det de samtidig har gått inn for å bygge skipstunnel på Stadt, mens viktige hovedfartsårer blir nedprioritert, sier Mo.

RASER MOT BUDSJETTET: Administrerende direktør i Norsk Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo.

RASER MOT BUDSJETTET: Administrerende direktør i Norsk Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo.

Stein Inge Stølen

Også ordfører i Asker kommune, Lene Conradi fra Høyre, stiller store spørsmålstegn til at regjeringen utsetter byggingen av et ekstra tunnelløp under Oslofjorden.

– Vi venter bare på en trafikk-katastrofe i dagens tunnel, sier Asker-ordfører Conradi til VG.

Også på Vestlandet er folk i harnisk over at en ny E16 på den svært rasutsatte strekningen mellom Bergen og Voss har blitt utsatt på ubestemt tid. Det samme med ny jernbanetrasé på strekningen som skulle bygges samtidig. Miljøpartiet De Grønne, kaller utsettelsen for et svik fra regjeringen.

– Det er en helt uforståelig prioritering, sier fylkesvaraordføreren i Vestland, Natalia Golis (MDG) til NRK.

Kommentar: «Nå må Vedum forklare hvorfor en styrtrik stat må være gnien»

Varsler handlingsplan

Totalt er det foreslått nesten 40 milliarder kroner til veiformål i 2023, men Statens vegvesen som får 33,4 av dem, sier bevilgningen ikke er nok til å ta igjen etterslepet på vedlikehold av riksveiene. Det til tross for 780 millioner ekstra til drift og vedlikehold.

– Økningen er et resultat av ekstraordinært høye priser og at kostnadene til veidriften har økt etter at driften av fylkesveier og riksveier ble splittet opp i forbindelse med regionreformen i 2020, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Samferdselsdepartementet har også lagt inn 40 millioner kroner i bevilgning for å få gjort ferdig en handlingsplan mot sosial dumping i transportbransjen i høst. Det synes leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, er bra.

– En egen pott til å bekjempe useriøsitet i transportsektoren bidrar til å løse utfordringene i en næring med altfor mange svarte får, sier han.

Mye delt: Industriarbeidarar kritiserer LO-leiinga

– Har vi blitt glemt?

I forslaget ligger det også betydelige midler til ulike byvekstpakker i Oslo, Bergen, Trondheim og på Nord-Jæren. Blant annet er det satt av 170 millioner kroner til metrobuss i Trondheim og over en halv milliard til den nye bussveien på Nord-Jæren. I tillegg foreslås det å bruke 95 millioner kroner til en tilskuddsordning for å få mer gods over fra vei til bane.

Statsbudsjettet blir imidlertid ikke godt mottatt i Kollektivtrafikkforeningen. Leder Olov Grøtting peker på det hun kaller en galopperende kostnadsøkning på toppen av en pandemi som allerede har rammet kollektivtransporten hardt, og som bransjen fortsatt merker ettervirkningene av

– Når det ikke ligger inne ekstra midler til kollektivtrafikken i regjeringens forslag til statsbudsjett som ble lagt fram i dag, tror vi det må være en forglemmelse slik situasjonen er, sier Olov Grøtting.

06.10.2022
16:31
10.10.2022 11:43



Mest lest

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

Yngvil Mortensen

Kari-Mette mistet pensjonstillegg: – Et ran

Aker Brygge (arkivfoto)

Aker Brygge (arkivfoto)

Simen Aker Grimsrud

Han ville date en kollega, men fikk nei. Saken endte i retten

Sjømennene Kyrylo Bich og Jevgenijus Lopatcenkovas har vært utsatt for rekordstort lønnstyveri.

Sjømennene Kyrylo Bich og Jevgenijus Lopatcenkovas har vært utsatt for rekordstort lønnstyveri.

Tri Nguyen Dinh

Norsk rederi stjal lønna til ukrainske flyktninger

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

Erlend Tro Klette

Joakim sluttet som taxisjåfør og ble vognfører. Det merkes på lønna

Det blir ny lønn for arbeidsfolk etter påske. Frontfaget har frist på seg til å 1. april om å bli enige.

Det blir ny lønn for arbeidsfolk etter påske. Frontfaget har frist på seg til å 1. april om å bli enige.

Jøran Grønstad

Vektere, renholdere og anleggsfolk skal få ny lønn. Her er kravene

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Illustrasjonsfoto: Brian Cliff Olguin / Ole Palmstrøm / Håvard Sæbø

To grunner til at årets lønnsøkning blir høy

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Leif Martin Kirknes

Dette er LOs viktigste krav foran lønnsoppgjøret

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

Leif Martin Kirknes

Ole André fikk sparken etter Facebook-ytringer. Nå får elektrikeren jobben tilbake

Ole Palmstrøm

Statsansatte ble lønnsvinnere i 2023

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Sissel M. Rasmussen

Gladnyhet for de lavest lønte. Les hvorfor her

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

Brian Cliff Olguin

Nicholay ble redningsmann da Teslaen havna i fjorden

– Russland har en egen evne til å gå de mest uventede veiene når det gjelder. I det øyeblikket krigen er over må vi, i samarbeid med våre allierte, finne ut hvordan vi vil nærme oss dette. Vi kan ikke ha noen alenegang, sier Rune Rafaelsen.

– Russland har en egen evne til å gå de mest uventede veiene når det gjelder. I det øyeblikket krigen er over må vi, i samarbeid med våre allierte, finne ut hvordan vi vil nærme oss dette. Vi kan ikke ha noen alenegang, sier Rune Rafaelsen.

Helge Rønning Birkelund

Han kjempet for et godt naboskap med Russland. Nå er Rune (69) bare fortvilet

Ringnes-arbeiderne stemte ja til politisk streik mot den økende makta til dagligvarekjedene. Klubbleder Erik Torkelsen får derimot nei til å gjennomføre streiken fra andre hold.

Ringnes-arbeiderne stemte ja til politisk streik mot den økende makta til dagligvarekjedene. Klubbleder Erik Torkelsen får derimot nei til å gjennomføre streiken fra andre hold.

Erlend Angelo

Frustrerte Ringnes-arbeidere varslet ukelang streik. Da satte LO foten ned

Overgangsalderen kan være slitsomt. Likevel gjøres det ikke mye for å tilrettelegge for kvinnene i den.

Overgangsalderen kan være slitsomt. Likevel gjøres det ikke mye for å tilrettelegge for kvinnene i den.

Brian Cliff Olguin

Anne var på toppen av karrieren. Så kom overgangsalderen

Fontene fikk være med da fire kvinner samtalte med overgrepsdømte «Ivar» en ettermiddag i januar.

Fontene fikk være med da fire kvinner samtalte med overgrepsdømte «Ivar» en ettermiddag i januar.

Fartein Rudjord

Katrine og Maren hjelper fangene som vekker størst avsky

Kommentar

Fagbevegelsen og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang, skriver Kjell Werner.

Fagbevegelsen og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang, skriver Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

Fagbevegelsen har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang

Hanna Skotheim

Gruvearbeider Johan er med på å bestemme lønna di

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

Leif Martin Kirknes

LO-lederen er klar for ny storstreik

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

Erlend Tro Klette

Norges dyreste bil måtte gjøres styggere med vilje

NTL-leder Kjersti Barsok mener de statsansatte må ha like tariffavtaler framover.

NTL-leder Kjersti Barsok mener de statsansatte må ha like tariffavtaler framover.

Leif Martin Kirknes

Staten har ikke kontroll på lønnsutgiftene sine, mener forbundsleder


Flere saker