- Gjestene kommer hit for å ha det hyggelig, sier Nicklas Lorentzen. Det er et godt utgangspunkt for hyggelige møter for resepsjonisten.
Jonas Fagereng Jacobsen
Hva gjør en resepsjonist?
Nicklas hjelper folk fra hele verden: – De kan ha spart i årevis for å komme hit
I Tromsø står Nicklas Lorentzen vakt ved resepsjonen på et av byens anerkjente hoteller. Mellom nordlys og nøkkelmisforståelser får vi et innblikk i den mangfoldige yrkesrollen med gjester fra hele verden.
harald@lomedia.no
jonas@lomedia.no
TROMSØ: – Det var en gjest som skulle reise klokken åtte om morgenen, og som insisterte på å sjekke ut klokken to om natten, for så å sette seg til i resepsjonen for å prate. Da måtte jeg etter en stund si at jeg hadde noe viktig å gjøre på kontoret, for å få sneket meg unna, forteller Nicklas Lorentzen.
Han forteller det litt skamfull, for det er dette han liker aller best med jobben som resepsjonist: Å prate med folk fra hele verden.
Men av og til kan det altså bli for mye. En resepsjonist har jo faktisk andre ting å gjøre enn å småprate. Og noen ganger kan praten bli litt spesiell.
– Det var en gjest som var så forvirret fordi nøkkelen hans ikke virket. Han hadde prøvd flere ganger, fortalte han, og viste meg nøkkelen – som det sto Thon på. Da måtte jeg høflig forklare at vi er et Radisson-hotell, og forklare ham veien hjem, forteller Lorentzen.
– Så måtte jeg hjelpe ut en annen kar som hadde fått i seg litt for mye, og så kom førstemann tilbake og fortalte at Thon-nøkkelen hans fortsatt ikke virket – hos oss på Radisson.
En resepsjonist har mange administrative arbeidsoppgaver på datamaskinen. Men det aller viktigste arbeidsverktøyet er resepsjonisten selv.
Jonas Fagereng Jacobsen
Hyggelige møter
Sånt kan det blir lange netter av. Lorentzen jobber for tiden nattevakt, og han innrømmer at det en sjelden gang kan oppstå ubehagelige situasjoner, først og fremst med folk som ikke bor på hotellet, men kommer innom nattestid av forskjellige grunner.
– Det er tusenvis av mennesker her i løpet av året, så ting kan skje. Men de aller, aller fleste møtene med gjestene er hyggelige, forteller Lorentzen.
– Ja, ikke bare det: De kan ha gledet seg og spart i årevis for å komme hit for å se nordlys, for eksempel. Så det åpenbart beste med denne jobben er alle menneskene man møter, og kan hjelpe med å få en fin opplevelse. Noe av det viktigste vi gjør er å gi tips, og svare på spørsmål om severdigheter og restauranter og så videre. Selv om vi jo står litt fast når noen vil vite hvordan været blir om tre måneder, sier 26-åringen.
Nicklas Lorentzen ble resepsjonist for å kunne jobbe med mennesker.
Jonas Fagereng Jacobsen
Fra hav til hotell
Lorentzen begynte opprinnelig på fiskeriskole. Etter et praksisforsøk med «seks mann på innestengt fiskebåt», fikk han seg jobb på Hurtigruten som bartender og servitør, og bestemte seg for å skifte retning.
– Jeg tenkte at jeg ville jobbe med mennesker. Og da helst i en jobb hvor jeg hadde tid til å snakke med dem.
Dermed tok han seg fagbrev som resepsjonist.
– Utdanningen er ganske mangfoldig. Man lærer om markedsføring og salg, administrasjon og økonomi. Dessuten studerer man trender i reiselivet, lærer litt om alle funksjonene på et hotell – vi samarbeider jo med alle avdelinger – øver på hvordan man skal ta imot mennesker og prate med dem, lærer om brannsikkerhet og skjenkeregler …
– Og man må jo ikke jobbe på hotell. Man har resepsjonister både på sykehus, tannklinikker og kommunale kontorer, for å nevne noen, sier Nicklas Lorentzen – som er lykkelig over karrieren han har valgt:
– Hvis man er utadvendt og liker å snakke med mennesker, er dette en kjempejobb.
Vil du lære om flere yrker?
• Skogsarbeider: Dette er det siste cowboy-yrket, mener Kjell Ivar
• CNC-operatør: En liten endring fra Kim Alexander kan ødelegge alt – eller gjøre det helt perfekt
• Røkter: Oda elskar oppdrettsnæringa: – Men det burde vore fleire kvinnfolk ute på sjøen
Resepsjonist
• Utdanning.no beskriver en resepsjonist som «hotellets ansikt utad», som «sørger for at gjestene får et flott opphold, ved å gi dem god service, og god informasjon».
• Utdanningen er reiselivsfag på videregående skole, der den vanligste læreveien er to år på skole og to år i bedrift.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.