JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Frislipp på drosjeløyver

Nye regler for drosjeløyver gjør sjåførene urolige: – Mange skulle hatt nye biler, men de tør ikke bytte nå, sier sjåfør Ivar

Taxisjåfører i Porsgrunn må leve med fullt frislipp av drosjeløyver fra juli neste år. I den langt mer folkerike nabobyen Skien, kan fylkeskommunen gi enerett for drosjekjøring til en eller flere operatører. Utfallet er usikkert.
Den største byen i Telemark, Skien, kan få begrensninger på frislippet i drosjemarkedet. Nabobyen Porsgrunn med 19.000 færre innbyggere kan ikke begrense antall drosjeløyver.

Den største byen i Telemark, Skien, kan få begrensninger på frislippet i drosjemarkedet. Nabobyen Porsgrunn med 19.000 færre innbyggere kan ikke begrense antall drosjeløyver.

Roy Ervin Solstad

roy@lomedia.no

Det kan bli resultatet som følge av endringene i yrkestransportforskriften som regjeringen presenterte fredag 6. desember.

Må oppfylle to krav

Til tross for at både Porsgrunn og Skien har over 20.000 innbyggere som regjeringen har satt som minimum for fullt frislipp av drosjeløyver, så faller Skien likevel utenfor kriteriene. Det skyldes at kommunenes areal vil være så stort at de ikke oppfyller kravet om minimum 80 innbyggere per kvadratkilometer.

p

Tilleggskriteriet om befolkningstetthet gjør at Porsgrunn som er langt mindre i areal, med sine omtrent 19.000 færre innbyggere enn nabokommunen Skien, ikke får noen mulighet til å regulere antall løyver.

Det kan man derimot i kommuner som ikke oppfyller kriteriene for fullt frislipp. Der kan løyvemyndigheten, det vil si fylkeskommunen, gi enerett til drosjekjøring til en eller flere operatører.

Bekymret for framtida

Drosjesjåfør Ivar Madsen kjører i Skien som kan få regulert drosjemarked. Det gjør ham ikke mindre oppgitt. Selv med dagens antall løyver sitter han ofte og venter på neste tur i halvparten av et ti-tolv timer langt skift. Det frykter han kan bli langt verre med ytterligere frislipp.

– Vi har allerede lite å gjøre, så det burde ikke vært frislipp av løyver i det hele tatt. Når det likevel blir frislipp burde det vært like regler, sier han.

Saken fortsetter under bildet.

– Det burde ikke vært frislipp av løyver i det hele tatt. Vi har allerede for lite å gjøre, sier drosjesjåfør Ivar Madsen i Skien.

– Det burde ikke vært frislipp av løyver i det hele tatt. Vi har allerede for lite å gjøre, sier drosjesjåfør Ivar Madsen i Skien.

Roy Ervin Solstad

Siden 2009 har Madsen jobbet som vikarsjåfør. Fra mars i år fikk han fast jobb, men både han og de andre sjåførene i Skien der han kjører, er usikre på framtiden med de nye taxireglene.

– Mange skulle hatt nye biler, men de tør ikke bytte nå fordi de ikke vet hva som vil skje med frislippet fra neste sommer. Vi kollegene prater om det, og vi er bekymra for framtida, sier Madsen.

Nesten umulig å reversere

Det er en bekymring som deles av Fellesforbundet som organiserer ansatte drosjesjåfører. Selv om den endelige forskriften ikke er veldig ulik fra det som er blitt signalisert tidligere, så klarer ikke Forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen, å unngå å bli oppgitt.

p

– Regjeringen sier nesten rett ut i forskriften at drosjeyrket ikke er noe man skal ha på fulltid. De legger opp til at det skal være en bijobb for alle andre grupper. Det viser at man har tatt et politisk standpunkt om at drosjeyrket ikke er noe man kan leve av, sier Sivertsen.

– Dette ser bedre ut enn fryktet, men ikke så bra som vi håpet, sier Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.

– Dette ser bedre ut enn fryktet, men ikke så bra som vi håpet, sier Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Dette frislippet frykter han vil bety et dårligere taxi-tilbud, spesielt i distriktene.

– Jeg tror ikke regjeringen selv tror at dette vil gi et bedre tilbud, men de har tatt et ideologisk standpunkt om å fjerne reguleringer. Dette er i praksis et rent frislipp, og i andre land der dette har vært gjort, har det ikke vært vellykket, påpeker Sivertsen.

Han er imidlertid fornøyd med at drosjene fremdeles må ha taksameter og at man ikke kan kjøre drosje i Norge, uten å være registrert i enhetsregisteret i Norge.

– Det gir myndighetene en liten mulighet til å kontrollere, men jeg er spent på hvordan de skal få kontrollert bransjen. Jeg frykter at dette vil bety mer snusk, sier han.

Han ser heller ingen enkel metode for å snu utviklingen for en eventuell rødgrønn regjering etter valget i 2021.

– Å få reversert drosjemarkedet tilbake til det systemet vi har hatt, tror jeg blir særdeles vanskelig nrå man først har etablert et frislipp. Jeg tror løpet er så godt som kjørt, sier Dag-Einar Sivertsen.

Bedre drosjemarked

Til tross for bekymring både på arbeidsgiver- og arbeidstakersiden i drosjenæringen, så er regjeringen og samferdselsminister Jon Georg Dale ikke overraskende av en helt annen oppfatning.

– Folk forventer gode dør-til-dør-tjenester, og vi må se mulighetene som ligger i ny teknologi. Endringene i drosjeregelverket er nå på plass, og med dem får vi et drosjemarked som fungerer bedre enn i dag og som legger til rette for mer innovasjon og større valgfrihet for kundene. Dette er viktige skritt mot morgendagens mobilitet, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

Ikke enestående

Verken Skien eller Sandnes er enestående tilfeller på store kommuner både når det gjelder innbyggere og areal.

Ifølge tall fra Statistisk Sentralbyrå fra 3. kvartal 2019 vil 62 kommuner ha mer enn 20.000 innbyggere ved årsskiftet. Det inkluderer kommuner som slår seg sammen til større kommuner fra 2020.

I nesten halvparten av kommunene er imidlertid befolkningstettheten så lav at fylkeskommunen kan gi enerett til drosjekjøring. Dette er de ti største av dem:

• Sandnes*: 79.409

• Tromsø: 76.734

• Skien: 54.887

• Bodø: 52.241

• Larvik: 47.166

• Indre Østfold**: 44.715

• Ringsaker: 34.736

• Molde***: 31.298

• Halden: 31.328

• Gjøvik: 30.623

* Inkluderer Forsand som slås sammen med Sandnes fra nyttår.

** Trøgstad, Spydeberg, Askim, Eidsberg og Hobøl slås sammen til Indre Østfold kommune fra nyttår.

*** Inkluderer Nesset og Midsund som slås sammen med Molde fra nyttår.

Annonse
Annonse