JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Notodden bluesfestival:

Rekordstor LO-støtte berget årets bluesfestival

Ingen visste hvordan koronakrisen kom til å påvirke årets bluesfestival på Notodden. Da siste tone var spilt søndag 8. august, kunne både festivalsjef Jostein Forsberg og leder for LOs styringsgruppe for festivalen, Lars Johnsen, puste lettet ut.
GODT SAMARBEID: Notodden Bluesfestival og LO har samarbeidet tett i flere år. Det samarbeidet har festivalen vært helt avhengig av, spesielt nå under koronakrisen. Lars Johnsen (til venstre) leder LO sin styringsgruppe for samarbeidet, og sammen med festivalsjef Jostein Forsberg, mener han årets festival har vært en suksess.

GODT SAMARBEID: Notodden Bluesfestival og LO har samarbeidet tett i flere år. Det samarbeidet har festivalen vært helt avhengig av, spesielt nå under koronakrisen. Lars Johnsen (til venstre) leder LO sin styringsgruppe for samarbeidet, og sammen med festivalsjef Jostein Forsberg, mener han årets festival har vært en suksess.

Roy Ervin Solstad

roy@lomedia.no

– Vi var litt spent på om vi ville klare å holde trykket oppe, og få inn nok støtte fra fagbevegelsen til årets festival, innrømmer Lars Johnsen.

Den tidligere lederen i Norsk Transportarbeiderforbund, nå rådgiver i Fellesforbundet, leder LOs styringsgruppe i forbindelse med bluesfestivalen. LO er festivalens hovedsamarbeidspartner, og sørger for at noen av konsertene har gratis inngang.

– Vi har hatt som målsetting at også de med dårlig råd skal få tilgang til god musikk og god kultur. Det er derfor vi har de gratiskonsertene, understreker han.

Historisk vandring på Notodden: Da Sam Eyde lagde gjødsel av luft

Arbeidsplasser og entusiasme

Som vanlig betød det en stor gratiskonsert på søndag som avsluttet festivalen. I år var det Henning Kvitnes som sto på scenen. I tillegg har LO i mange år hatt et samarbeid med Blues Factory om Jailhouse Stage der blant annet innsatte og tidligere innsatte i norske fengsler får en scene for å presentere seg.

Disse festivalbandene er ikke som alle andre: – Innsatte må få en ny sjanse i livet

Nytt av året var et samarbeid med Norsk Bluesunion der LO-scenen «Barrikaden Blueskro» ble benyttet for å gjennomføre årets finale i Union Blues Cup. Der var seks norske ungdomsband plukket ut etter konkurranser i alle regioner i landet for å delta i finalen på Notodden.

Det tilbudet finansieres blant annet gjennom et spleiselag i LO-familien, og Johnsen fryktet at fjorårets veldig nedskalerte festival og dermed mindre mulighet for å profilere LO, ville gjøre det tyngre å få inn støtte.

Han kunne ikke tatt mer feil.

– Vi har fått god backing fra fagbevegelsen i år også, og vi satte rekord med 859.500 kroner innsamlet. Det er ny rekord, og det er vi veldig fornøyd med. Målet vårt har jo vært å få i gang kulturlivet igjen med alt det skaper av arbeidsplasser og entusiasme, sier en fornøyd Lars Johnsen.

Norsk Industriarbeidermuseum: På dette museet lærer skoleelever om hvordan åttetimersdagen ble kjempet fram

Jobbet mot ungdom

Sjef for bluesfestivalen, Jostein Forsberg, sier støtten fra blant annet LO har vært helt essensiell for å kunne lage en festival midt under koronapandemien.

– Med store sponsorer som LO, Notodden Energi og Hjartdalbanken har vi kunnet gjennomføre ting også utenom selve festivalen. Kanskje det viktigste vi har gjort er å jobbe med ungdom som spiller i band her i regionen. Vi har tatt dem inn i platestudio, der de har fått spille inn musikk. De har fått profesjelle musikere som veiledere som har gitt dem ny motivasjon. Koronakrisa gjorde at mange ungdommer sto uten noe sted å spille, og den jobben vi har gjort, er rett og slett for å sikre etterveksten i musikkmiljøet, forteller Forsberg.

Little Steven: Denne bluesfestivalen er til takket være fagbevegelsen

7000 billetter

Han innrømmer at det nok ikke bare var unge musikere som til tider slet med motivasjonen under koronakrisen.

– Helt siden i vinter har vi planlagt for at det skulle bli festival nå i sommer, men det har jo butta innimellom med motivasjonen. Jeg skjønner at mange andre festivaler har synes at det har blitt for vanskelig, og at det ikke har latt seg gjøre å arrangere festival, men vi har jobba kontinuerlig og målbevisst for å få det til her i Notodden. Derfor planla vi som om det ikke kom til å bli full gjenåpning av samfunnet. Det gjorde at utsettelsen av fase fire av gjenåpningen ikke fikk noen konsekvenser for oss, sier Forsberg.

Det betyr ikke at det ble en festival som før koronakrisen. I 2019 ble det solgt 25.000 billetter. På årets festival var det redusert til rundt 7000, noe som riktignok er langt flere enn de 1700 man solgte i 2020.

– Det ble jo ikke en slik festival som vi ønsket oss, men med 7000 billetter så er vi nok en av de største festivalene denne sommeren, understreker Forsberg.

Mye mer jobb enn vanlig

Likevel har det blitt mer, ikke mindre jobb.

– Det har vært sykt mye å gjøre, og mye mer enn på en vanlig festival. Nå har vi hatt ukentlige møter med kommunelegen, beredskapssjefen i kommunen, teknisk etat og helsevesenet for å legge planer sammen. Så har vi måttet justere planene etter de innspillene som kom, forteller han.

Johnsen er imponert.

– Denne festivalen hadde ikke blitt arrangert om ikke dere hadde jobbet både i 2020 og 2021 med å lage planer ut fra ulike alternativer. Jeg synes dere skal ha all ære av den jobben dere har gjort med å planlegge ned til minste detalj. Det er en type usynlig arbeid som man ikke ser som festivaldeltaker, skryter han.

Aldri mer streaming

Selv om det er mye av den jobben som er blitt gjort under pandemien som festivalen og LO kan dra veksler på til kommende bluesfestivaler, er det en ting Forsberg ikke vil ha mer av.

– Vi begynte med å streame konserter allerede en uke etter at Norge lukket ned i mars 2020, og Universitetet i Sørøst-Norge ba oss om å utvikle et studium for arbeidsledige musikere i streaming og digital konsertproduksjon. Det gjorde vi, men vi kommer ikke til å streame konserter fra fremtidige festivaler. Jeg er så lei av streaming. Nå får folk komme seg på konsert, sier Jostein Forsberg.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse