JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Svart arbeid

Snart må du vaske bilen selv, om du skal ha det ordentlig billig

Fra 1. juli kan ikke hvem som helst drive med bilpleie, dekklagring og dekkskift. Bedriftene må ha godkjenning fra myndighetene.
SNART GODKJENT: Bilpleie, dekkskift og dekklager blir fra 1. juli omfattet av den samme godkjenningsordningen som renovasjonsbransjen har. Hos MS Bilpleie i Skien der Thomas Johansen jobber, er alt på stell allerede.

SNART GODKJENT: Bilpleie, dekkskift og dekklager blir fra 1. juli omfattet av den samme godkjenningsordningen som renovasjonsbransjen har. Hos MS Bilpleie i Skien der Thomas Johansen jobber, er alt på stell allerede.

Tormod Ytrehus

roy@lomedia.no

tormod.ytrehus@lomedia.no

Det blir mottatt med jubel hos MS Bilpleie i Skien.

– Vi som driver seriøst har lengta etter en slik godkjenningsordning, sier daglig leder Petter Malmgren Danielsen.

Historiene om bedrifter der ansatte, uten verken arbeids- eller oppholdstillatelse, har gått på luselønn, og det verken har blitt betalt moms, skatt eller arbeidsgiveravgift har dukket opp med jevne mellomrom i årevis.

Mange krav

Den nye godkjenningsordningen følger malen som er blitt innført for renholdsbransjen, og betyr at det blir vanskeligere å drive useriøst.

Skal man godkjennes må man både ha en fungerende bedriftshelse- og vernetjeneste, det skal være arbeidskontrakter for alle ansatte, og de ansatte skal ha HMS-kort som forteller hvem de er, og hvor de er ansatt. Er du ikke godkjent, har du ikke lov å drive, og man har som kunde heller ikke lov å kjøpe tjenester fra selskap som ikke er godkjent. Lister over godkjente bedrifter vil ligge på Arbeidstilsynets nettsider.

– Denne godkjenningen er et godt skritt på veien mot en mer seriøs bransje, sier Ivan Avila.

– Useriøse er kreative

Han er driftsleder hos MS Bilpleie og medlem i Fellesforbundet, men advarer mot å tro at en godkjenningsordning er alt som skal til.

– Dette må følges opp nøye. Selv godkjente selskaper kan jo drive svart, sier Avila.

Malmgren Danielsen er av samme oppfatning.

– Arbeidstilsynet er nødt til å foreta stikkprøver i bransjen. Vår opplevelse er at de ikke har gjort det nok. Vi vet jo at kreativiteten er enorm for å drive useriøst, og det er jo en grunn til at de useriøse har klart å overleve så lenge, understreker han.

Likevel har MS Bilpleie som er heleid av attføringsgiganten Grep Grenland, klart å hevde seg i markedet.

– Å være seriøs har en markedsverdi i seg selv, påpeker Malmgren Danielsen.

MORO PÅ JOBB: Driftsleder Ivan Avila (til venstre) har mange år bak seg i bilpleiebransjen. Petter Malmgren Danielsen begynte som daglig leder da Grep Grenland overtok bedriften for noen år siden.

MORO PÅ JOBB: Driftsleder Ivan Avila (til venstre) har mange år bak seg i bilpleiebransjen. Petter Malmgren Danielsen begynte som daglig leder da Grep Grenland overtok bedriften for noen år siden.

Tormod Ytrehus

– Må velge «hvitt»

Avila minner om at også i denne bransjen får man gjerne det man betaler for.

– Vi driver ikke med prisdumping. Hos oss betaler du for kompetanse, men vi har seriøse kunder som vet at vi har alt på stell. Det er attraktivt for kundene, sier Avila.

Oppdrag for bedrifter og bilforretninger utgjør omtrent 40 prosent av omsetningen, mens privatkundene står for seks av ti kroner i kassa.

Malmgren Danielsen poengterer at det nettopp er «oss» som privatkunder som kan bidra til å gjøre bransjen mer seriøs.

– Det koker egentlig ned om vi som privatkunder velger å kjøpe bilpleietjenester hvitt, men jo flere lover og regler som kommer, desto bedre er det for de som driver seriøst. Bransjen har pushet på dette i mange år, så vi ønsker godkjenningsordningen velkommen, sier Malmgren Danielsen.

Han spår tøffere tider for de som til nå har drevet useriøst.

– Strengere regler vil appellere til den seriøse delen av bransjen, og det vil også være den som kommer til å overleve med de nye reglene, tror Petter Malmgren Danielsen.

Jobber for allmenngjort lønn

Det er forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen, enig i.

– En del useriøse selskaper blir nok borte, men de kriminelle er også de flinkeste til å finne smutthull. Derfor blir kontrollene i etterkant helt avgjørende, sier han.

JOBBER FOR ALLMENNGJØRING: - I løpet av året håpet vi det ikke lenger skal være lov å betale under tarifflønn i bilbransjen, sier forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.

JOBBER FOR ALLMENNGJØRING: - I løpet av året håpet vi det ikke lenger skal være lov å betale under tarifflønn i bilbransjen, sier forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Helt siden 2016 har Fellesforbundet, blant annet i samarbeid med Norges Bilbransjeforbund jobbet for å få en mer seriøs bilbransje, men det settes ikke punktum for det arbeidet når godkjenningsordningen innføres fra 1. juli.

– Vi vil ha allmenngjort lønn i bransjen, og håper vi kan sende en begjæring om det allerede på sensommeren, understreker han. Allmenngjøring innebærer at det er ulovlig å betale noen i bransjen mindre enn lønna som er fastsatt i tariffavtalen.

Fellesforbundet har allerede fått tommel opp fra myndighetenes kontrollorganer, og satser på det samme fra Bilbransjeforbundet.

– Spørsmålet er om hele bilbransjen skal omfattes av allmenngjøringen, eller om bare deler av den skal det. Fellesforbundet mener dette må omfatte alt, da det finnes enkeltstående verksteder som også tilbyr bilpleie, sier Sivertsen.

Fakta

* Fra 1. juli 2022 må bedrifter som driver med bilpleie, dekkskift og dekklagring ha offentlig godkjenning.

* For å bli godkjent må bedriftene ha bedriftshelsetjeneste, vernetjeneste, arbeidskontrakter for alle ansatte, samt at de må ha en ordning for økonomisk kompensasjon for ansatte i tilfelle yrkesskade.

* De ansatte må ha HMS-kort som forteller hvem de er og hvor de jobber.

* Bedriften plikter også å følge kravene til offentlig registrering i enhetsregisteret, foretaksregisteret, folkeregisteret, merverdiavgiftsregisteret og arbeidstaker- og arbeidsgiverregisteret.

* Godkjenningsforskriften sier også at bedriftene skal oppfylle vilkårene i til enhver tid gjeldende forskrift om allmenngjøring av tariffavtale som virksomhetene er omfattet av.

* Bedriften må dokumentere at de har alt på stell hvert tredje år.

* Godkjenningsordningen er basert på tilsvarende ordning for renholdsbransjen.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Fakta

* Fra 1. juli 2022 må bedrifter som driver med bilpleie, dekkskift og dekklagring ha offentlig godkjenning.

* For å bli godkjent må bedriftene ha bedriftshelsetjeneste, vernetjeneste, arbeidskontrakter for alle ansatte, samt at de må ha en ordning for økonomisk kompensasjon for ansatte i tilfelle yrkesskade.

* De ansatte må ha HMS-kort som forteller hvem de er og hvor de jobber.

* Bedriften plikter også å følge kravene til offentlig registrering i enhetsregisteret, foretaksregisteret, folkeregisteret, merverdiavgiftsregisteret og arbeidstaker- og arbeidsgiverregisteret.

* Godkjenningsforskriften sier også at bedriftene skal oppfylle vilkårene i til enhver tid gjeldende forskrift om allmenngjøring av tariffavtale som virksomhetene er omfattet av.

* Bedriften må dokumentere at de har alt på stell hvert tredje år.

* Godkjenningsordningen er basert på tilsvarende ordning for renholdsbransjen.