Kabotasjeregler:
Statsråden må svare på om det skal bli lettere å slippe unna med transport-juks
Instruks fra Statens Vegvesen åpner for at sjåfører kan manipulere dokumentasjon for å omgå kabotasjeregelverket. Det møter sterk kritikk fra både bransjen og politisk hold. Arbeiderpartiet krever at regjeringen oppklarer.
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) må svare på om Statens Vegvesen har politisk ryggdekning for en liberalisering av retningslinjene for kontroll av utenlandske lastebiler.
Ole Palmstrøm
res@lomedia.no
Kabotasje er innenlands transport utført av en utenlandsk transportør, og er med en del begrensninger i utgangspunktet lovlig. Hensikten med å tillate kabotasjekjøring er at man skal unngå at utenlandske lastebiler skal kjøre uten last etter at de har levert frakten de har kommet til Norge med. Derfor er det åpnet for at utenlandske lastebiler kan ta inntil tre kabotasjeoppdrag i løpet av en uke før de må ut av landet igjen.
p
Mange kabotasjebrudd
Både presseoppslag, kontroller og telling i Norge viser at det foregår mye planlagt kabotasjekjøring, noe som er ulovlig, og at mange lastebiler kjører flere enn tre kabotasjeturer og heller ikke reiser ut av landet innen sju dager.
Det har også vist seg at svært mye av denne kabotasjekjøringen foregår med lastebiler som ikke er egnet til å kjøre i Norge på vinterstid, og at mange av de utenlandske sjåførene ikke har kompetanse til å kjøre på glatte vinterveier. Et stort flertall av de kontrollerte sjåførene får også langt dårligere betalt enn de skal ha når de kjører i Norge.
Endrede retningslinjer
En måte å kontrollere at det ikke foregår ulovlig kabotasjekjøring er å sjekke dokumentasjonen sjåførene har med seg på den frakten de kjører. Nå har imidlertid Norsk Lastebileier Forbund, NLF, avslørt at nylig utsendte reviderte retningslinjer fra Statens Vegvesen for hvordan man skal håndheve kabotasjereglene, nærmest betyr fritt fram for kabotasjekjøring i Norge.
– Ved utførelse av kabotasje er det helt sentralt at man kan fremlegge tydelig dokumentasjon på at oppdragene er lovlige. I de reviderte retningslinjene som nå er sendt ut, åpnes det for at sjåfører selv kan fylle ut og endre fraktbrev, noe som i praksis betyr at manipulasjon av dokumentasjon nå blir tillatt. Da sier det seg selv at reglene ikke lenger lar seg håndheve, sier administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo til NLF sin nettside.
Ifølge NLF står det i de nye retningslinjene, som er unntatt offentligheten, at:
«Det er ikke forbud mot å fylle ut fraktbrev manuelt eller oppdatere dokumentet manuelt f.eks. i forbindelse med skifte av trekkvogn.»
– Ikke bare åpner den nye instruksen for at man kan skifte trekkvogner underveis i oppdraget. Man tillater også at sjåførene selv fabrikkerer dokumentasjon etter eget forgodtbefinnende. Dette strider åpenbart med Samferdselsdepartementets rundskriv fra 2013, samt gjeldende EU-forordning, sier Mo.
Overrasket
Denne avsløringen skremmer også arbeiderpartipolitiker Arild Grande som sitter i arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget. Mandag 12. august sendte han et skriftlig spørsmål til samferdselsminister Jon Georg Dale fra Fremskrittspartiet der han ber om svar på om hvilket grunnlag Vegvesenet har for å uthule lovgivningen gjennom å liberalisere kabotasjeregelverket.
Til Magasinet for fagorganiserte sier Grande at han er veldig overrasket over Vegvesenets reviderte retningslinjer.
– Det burde vært tverrpolitisk enighet om å beskytte norsk transportnæring, men regjeringen saboterer kampen mot sosial dumping. Disse retningslinjene sender helt gale signaler, sier Grande.
– Kan være alvorlig
De signalene fra Vegvesenet må statsråden nå avklare om han støtter eller ikke.
– Vi mener jo at regjeringa både burde og kunne gjort mer for å sikre at regelverket overholdes. Når vi ser den svake innsatsen så langt, ville det ikke overraske meg om statsråden har vært kjent med dette. Hvis det er tilfelle, er det alvorlig. Det vil det bli stor oppmerksomhet rundt, og vi må følge det opp med partene i arbeidslivet og på Stortinget, påpeker han.
Saken fortsetter under bildet.
– Hva om Statens Vegvesen har gjort dette uten ryggdekning fra regjeringa?
– Det er jo ansatte i Vegvesenet som har varslet om dette, så det skal bli interessant å se om regjeringa er uenige med Statens Vegvesen, og ikke minst om de har kraft nok til å stoppe de nye retningslinjene, sier Arild Grande.
Svaret fra statsråden må senest komme tidlig neste uke.
– Må instruere Vegvesenet
Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet tar forbehold om at han ikke kjenner bakgrunnen for hvorfor Vegvesenet har sendt ut de nye retningslinjene. Han mener likevel det er merkelig at Statens Vegvesen som en statlig kontrolletat ser ut til å gi tillatelser til kabotasjeoppdrag som loven i utgangspunktet ikke tillater.
– Vi har trodd at loven skulle styrke kampen mot sosial dumping, så det er bekymringsfullt at Vegvesenet lager retningslinjer for å omgå loven. Jeg forventer at statsråden retter opp dette og gir en instruks til Vegvesenet om å følge det lovverket som ligger der, sier Sivertsen.
Saken fortsetter under bildet.
Dag-Einar Sivertsen, forbundssekretær i Fellesforbundet, forventer at Jon Georg Dale rydder opp.
Roy Ervin Solstad
Unntatt offentlighet
Avdelingsdirektør i Statens Vegvesen, Henning Harsem, har ikke besvart Magasinets henvendelse, men ifølge NLF sine nettsider kjenner han seg ikke igjen i at det nå blir umulig å håndheve kabotasjereglene. Harsem sier det fortsatt vil bli reagert på manglende dokumentasjon.
– Instruksen er unntatt offentlighet, og vi kan derfor ikke kommentere innholdet nærmere. Den er basert på gjeldende regelverk, både nasjonalt og internasjonalt, og blir håndhevet deretter, sier Henning Harsem.
p
Stortinget først
Magasinet har sendt en travel samferdselsminister Jon Georg Dale flere spørsmål om saken, men han ønsker ikke å kommentere verken spørsmålene eller kritikken fra Arild Grande på det nåværende tidspunkt.
– I tråd med vanlig praksis besvares Stortinget først, er meldingen som kom fra departementet.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.