JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lønnsoppgjøret

Taxisjåførene fikk alt de ville i lønnsoppgjøret

Det var ingen fare for brudd og mekling om ny tariffavtale for taxisjåførene.

Roy Ervin solstad

roy@lomedia.no

– Vi ville ha reallønnsøkning på linje med alle andre arbeidstakere, en opprydning av hvem som skal omfattes av tariffavtalen, og mulighet for etter- og videreutdanning. Vi har fått til alt dette, så vi er godt fornøyd med resultatet sett under ett, sier forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.

Allerede i halv seks-tiden mandag kveld, ble forbundet enig med Norges Taxiforbund om ny tariffavtale.

Kun provisjon

Økonomisk ligger oppgjøret innenfor rammen på 5,2 prosent, slik som den konkurranseutsatte industrien – det såkalte frontfaget – startet årets lønnsoppgjør med.

Taxisjåførene har ren provisjonslønn, og i områder uten konkurranse (regulert område), økes minstelønnssatsen til 42 prosent av det man kjører inn.

Dette gir en beregnet timelønnsøkning på 11,19 kroner. Den kroneøkningen vil sjåførene få direkte når bilen vaskes, er på verksted eller av andre grunner er ute av ordinær taxidrift.

Komplisert regnestykke

I områder med konkurranse (uregulert område), økes minstelønnssatsen med to prosent fra nivået som er avtalt lokalt den 30. april 2024.

Den nye avtalte prosentsatsen vil imidlertid gå ned ved eventuelle takstøkninger i perioden framover. Da skal det i utgangspunktet beregnes ny prosentsats som skal gi det samme i kroner per time for sjåførene.

– Det er relativt komplisert å regne ut fra prosent til kroner og tilbake igjen på taxioverenskomsten med det tallgrunnlaget vi har, men med den nye minstelønnssatsen har vi fått løftet provisjonen betydelig denne gangen, påpeker Sivertsen.

Han forteller at Fellesforbundet er enige med Taxiforbundet om å se langt mer detaljert på de tallgrunnlagene som det forhandles på i god tid før neste lønnsforhandling.

– Dette for å kvalitetssikre at de tallgrunnlagene vi bruker er så riktige som overhodet mulig, sier Sivertsen.   

Endret omfangsbestemmelse

Vel så viktig var endringen i den såkalte omfangsbestemmelsen, med andre ord hvilke bedrifter og ansatte som omfattes av tariffavtalen. Fram til årets oppgjør har det stått at avtalen har vært for organiserte sjåfører i lokalforeninger av Norges Taxiforbund. Nå står det i stedet at avtalen gjelder for Taxiforbundets medlemmer og for sjåfører som er medlemmer i Fellesforbundet.

– Taxiforbundet er ikke organisert på den måten lenger, så nå vil avtalen omfatte alle Fellesforbunds-organiserte sjåfører som kjører for et medlem i Taxiforbundet, forklarer Sivertsen.

Når det gjelder etter- og videreutdanning har partene forpliktet seg til å jobbe for å øke kompetansen for de ansatte i bransjen, samt å drøfte innretninger for etter- og videreutdanning fram mot neste hovedlønnsoppgjør i 2026.

AFP må vente

Noen løsning på avtalefestet pensjon kom imidlertid ikke på plass i dette oppgjøret heller. Drosjesjåførene er den eneste yrkesgruppen i Fellesforbundet uten AFP in sin tariffavtale.

– Vi har ikke gitt opp å få inn AFP, og vi har krevd det i forhandlinger tidligere, uten å nå fram. Nå har vi valgt å sette det på vent til den nye AFP-ordningen er klar. Vi har fått signaler på at Taxiforbundet vil være villige til å diskutere spørsmålet om AFP da, sier Dag-Einar Sivertsen.

Resultatet sendes nå ut til uravstemning blant de rundt 150 medlemmene som er omfattet av avtalen. Svaret på hva medlemmene synes om oppgjøret skal være klart innen 25. juni.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse