JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Fellesforbundet  ønsker å organisere ingeniører som er omfattet av Verkstedoverenskomsten. Disse har tradisjonelt tilhørt Forbundet for Ledelse og Teknikk. Fra venstre: FLT-leder Ulf Madssen og Fellesforbundets forbundssekretær Knut Øygard

Fellesforbundet ønsker å organisere ingeniører som er omfattet av Verkstedoverenskomsten. Disse har tradisjonelt tilhørt Forbundet for Ledelse og Teknikk. Fra venstre: FLT-leder Ulf Madssen og Fellesforbundets forbundssekretær Knut Øygard

Torgny Hasås / Erlend Angelo

Verkstedsoverenskomsten i lønnsoppgjøret:

To LO-forbund krangler om medlemmene. Nå svarer Fellesforbundet på kritikken

Fellesforbundet vil organisere ingeniører som er medlemmer i Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT). – Avtalene er overmodne for endring, sier forbundssekretær Knut Øygard.



08.09.2020
09:47
08.09.2020 10:16

aslak@lomedia.no

FLT hevder at Fellesforbundet opptrer usolidarisk når de ønsker å organisere ingeniører som er omfattet av Verkstedoverenskomsten. Disse arbeidstakerne har tradisjonelt vært innenfor FLTs organisasjonsområde.

– Skal tariffavtalene våre fortsatt kunne ivareta lønns- og arbeidsvilkårene for ansatte i industrien, er vi nødt til å se på bestemmelsene om hvem som omfattes av avtalene. Innenfor industriene er det klart at dagens avtalestruktur er overmoden for endring, sier forbundssekretær Knut Øygard i Fellesforbundet til FriFagbevegelse.

Les også: Fellesforbundet vil organisere ingeniører i Verkstedoverenskomsten. FLT protesterer kraftig

Reagerer på framgangsmåte

Fra FLT-hold har det kommet reaksjoner på Fellesforbundets framgangsmåte. Vanligvis er det LOs organisasjonskomité som tar seg av spørsmålet om hvilket forbund som skal organisere hvilke arbeidstakergrupper. Dette bryter anerkjente og vedtatte retningslinjer, mener FLT.

– Det er ikke noe nytt at det er diskusjoner om disse bestemmelsene – også mellom forbundene. Vi har flere ganger invitert FLT til et samarbeid om dette. Det er en stående invitasjon, sier Øygard.

Forbundssekretæren i Fellesforbundet mener dagens avtalestruktur innenfor industriene blokkerer for utvikling av ny arbeidsorganisering og kompetanseutvikling.

– Dermed blir det også en hemsko for industriens konkurransekraft. Vårt utgangspunkter at alle arbeidstakere tilknyttet produksjonen bør være omfattet av samme overenskomst, sier han.

50 millioner til etterutdanning

Det er overenskomsten for arbeidsledere og tekniske funksjonærer som er berørt av at Fellesforbundet nå ønsker å organisere arbeidstakere innenfor FLTs medlemsmasse.

Les også kommentar: «En intern kamp mellom Fellesforbundet og FLT vil svekke LOs evne til å rekruttere langtidsutdannete innen tekniske fag»

– I dag er det en helt annen fleksibilitet i ansvar og jobbinnhold enn tidligere. Fellesforbundet jobber aktivt med å sikre våre medlemmer tilbud om etter- og videreutdanning, påpeker Øygard.

– I årets tariffoppgjør fikk vi tilsagn fra regjeringen om 50 millioner kroner til etterutdanning i Industrifagskolen. Da kan vi ikke ha en ordning der våre medlemmer som tar en slik utdanning, presses ut av bedriftsklubben, føyer forbundssekretæren til.

Kritisk til én stor avtale

Det var i årets lønnsoppgjør at Fellesforbundet ønsket å gjøre endringer i Industrioverenskomsten. Overenskomsten består av fire tidligere tariffavtaler. Verkstedsoverenskomsten er en av dem. Ingeniører på bedrifter som er omfattet av denne avtalen, kan nå organiseres hos Fellesforbundet.

FLT og forbundsleder Ulf Madsen har tidligere omtalt Fellesforbundets ønske som «usolidarisk». Han frykter for at Fellesforbundets iver etter ekspansjon vil bidra til å legge press på de fremforhandlede vilkårene som funksjonærer og arbeidsledere i dag har i industrien.

– Vi leverer i dag tariffavtaler og har samtidig fagbevegelsens beste etter- og videreutdanningstilbud til medlemmene. Vi ligger flere tiår foran på disse skreddersydde løsningene. Å kombinere alle stillinger i én stor avtale vil svekke LOs konkurransekraft om disse yrkesgruppene på lønn og vilkår og dermed ramme våre grupper, sier Madsen til FriFagbevegelse.

Avhengig av spilleregler

Om det er mulig å unngå konflikt i denne allerede betente saken, avhenger av om Fellesforbundet følger spillereglene, mener han.

– Vi vil uansett fortsette å rekruttere innenfor vårt avtalte område i LO. Vi heier på at Fellesforbundet oppnår sterkere organisasjonsgrad i den viktige jobben de gjør i operatøryrkene. Vår jobb nummer én er å stå knallhardt på for å ha de beste avtalene for funksjonærer og arbeidsledere, sier Madsen.

– Blir det ikke bedre for LO om industrien samler sine avtaleverk?

– Gode tariffavtaler vokser ikke på trær. Vi har i snart 70 år arbeidet for å gi funksjonærer og arbeidsledere best mulig vilkår i arbeidslivet gjennom tilpassede overenskomster, samtidig som vi har fulgt LOs områdebestemmelser for organisering. Fellesforbundets påstander om at dette trengs for å bevare lønns- og arbeidsvilkår i industrien, er udokumenterte.

Madsen minner om at Fellesforbundet organiserer operatører som er i produksjon og at FLT organiserer funksjonærer som bistår produksjon.

– Vi forventer at Fellesforbundet forholder seg til den områdeorganiseringen vi har blitt enige om i LO. Medlemmene er best tjent med at vi bruker tiden vår på å være konstruktive og solidariske i fagbevegelsen, sier FLTs forbundsleder.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
08.09.2020
09:47
08.09.2020 10:16



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

LO-sekretær

LO-sekretær

Jan-Erik Østlie

Strømsjokket: – Vi kan prise oss lykkelige over det statlige eierskapet, sier LO-sekretær

Tonje Paulsen Solem

Anna (59) kan miste jobben hvis Norgesplaster flagges ut til Spania: – Det var sjokk og fortvilelse

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

–  Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

– Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

Jan-Erik Østlie

Eksperten fikk rett da han advarte mot høye strømpriser. Nå advarer han om lavere lønninger

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

Jan-Erik Østlie

Arbeidstilsynet har sviktet ansatte i skoler og barnehager, mener Skolenes landsforbund

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

Debatt

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

Tonje Paulsen Solem og Norgesplaster

«Skal vi ikke lage ting her i landet lenger?»

IKKE BESTEMT SEG: Peggy Hessen Følsvik har ikke avgjort om hun stiller til gjenvalg som LO-leder, dersom det er ønske om det.

IKKE BESTEMT SEG: Peggy Hessen Følsvik har ikke avgjort om hun stiller til gjenvalg som LO-leder, dersom det er ønske om det.

Leif Martin Kirknes

Hvem skal lede LO til 2025? I år skal valgkomiteen jobbe på en ny måte

Kommentar

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Håvard Sæbø

«Ernas mulige vei tilbake»

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

colourbox.com

Nettselskap har skyldt norske strømkunder penger i over ti år

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

Statens Vegvesen, Region Vest (illustrasjonsfoto)

Utenlandske sjåfører har lenge jobbet ulovlig på norske veier. Nå krever partene at regjeringen blir tøffere

– Mye av det jeg predikerer nå er basert på det jeg skulle ønske jeg hadde gjort annerledes den gangen jeg jobbet som mellomleder i en stor barnevernstjeneste, sier Svein Helland Sivertsen.

– Mye av det jeg predikerer nå er basert på det jeg skulle ønske jeg hadde gjort annerledes den gangen jeg jobbet som mellomleder i en stor barnevernstjeneste, sier Svein Helland Sivertsen.

Andreas Winter/KSK

Barnevernet trenger ikke flere ansatte, det trenger bedre ledere, mener tidligere leder


Flere saker