JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
– Vlantana-saken ble avdekket grunnet godt tverretatlig samarbeid, sier leder for Statens Vegvesen sin krimavdeling, Per Herman Pedersen.

– Vlantana-saken ble avdekket grunnet godt tverretatlig samarbeid, sier leder for Statens Vegvesen sin krimavdeling, Per Herman Pedersen.

Stein Inge Stølen

Sosial dumping

Tror Vlantana-dommen vil bety mindre sosial dumping på veiene

Eieren bak transportselskapet Vlantana Norge ble gjort personlig ansvarlig for å tilbakebetale nesten 20 millioner kroner. Det vil trolig bety at færre vil prøve seg med underbetaling av sjåførene sine.



18.01.2023
10:36
20.01.2023 14:13

roy@lomedia.no

Det sier flere sentrale skikkelser innen norsk transportbransje etter at Eidsivating lagmannsrett 11. januar forkastet anken fra Vlantana Norge og styreleder Vladas Stoncius Jr.

Systematisk underbetaling

I 2021 ble selskapet og styrelederen dømt til å etterbetale drøyt 16 millioner kroner til 52 litauiske lastebilsjåfører som kjørte i Norge for selskapet mellom 2017 og 2020.

Retten konkluderte med at Vlantana Norge systematisk hadde underbetalt sjåførene og ikke gitt dem den minstelønna de hadde krav på.

Når det gjelder godstransport på vei, er nemlig lønnsnivået i den norske tariffavtalen allmenngjort.

Det gjør at det ikke er lov å betale lastebilsjåfører mindre enn minstelønn, selv om sjåføren jobber i en bedrift uten tariffavtale eller i en utenlandsk bedrift og kjører lastebil registrert i utlandet.

Vlantana Norge sin variant var å oppgi at sjåførene jobbet deltid i 50-prosentstillinger, og dermed fikk betalt etter det. Kontroller avdekket imidlertid at sjåførene jobbet fulltid – minst.

Selskapet forsøkte seg med å slå seg selv konkurs, men både tingretten og nå lagmannsretten har dømt styrelederen, Vladas Stoncius jr., til å stå personlig ansvarlig for kravet fra de 52 sjåførene.

Det betyr at om ikke selskapet har midler til å betale de 16,3 millionene og de drøyt 3,5 millionene i saksomkostninger, så må han ta det av egen lomme.

– Viktig å ta eierne

Nettopp det mener forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen, kan gi den største effekten av dommen.

– Vlantana har forsøkt seg både med å hevde full frifinnelse og å slå seg selv konkurs, men dommen dokumenterer systematisk sosial dumping og legger ansvaret også på eierne bak Vlantana. Derfor er dommen så viktig, påpeker han.

– At eierne blir stilt ansvarlig selv om selskapet er konkurs, gjør denne dommen veldig viktig, sier Dag-Einar Sivertsen, forbundssekretær i Fellesforbundet.

– At eierne blir stilt ansvarlig selv om selskapet er konkurs, gjør denne dommen veldig viktig, sier Dag-Einar Sivertsen, forbundssekretær i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Sivertsen mener dommen sender et sterkt signal til andre som kan tenkes å prøve seg på ulovligheter.

– De som ikke tenker å følge regelverket bør lese denne dommen med argusøyne. Dommen viser at å drive ulovlig i Norge får konsekvenser. Ikke bare for selskapene, men også for eierne, poengterer han.

Tverretatlig suksess

Det samme momentet peker også Per Herman Pedersen, avdelingsdirektør i Statens vegvesen sin krimavdeling, på. Han tror dommen mot Vlantana vil ha en preventiv effekt.

– Jeg tenker at andre som ønsker å benytte seg av det modusen som Vlantana har brukt, vil se hvilken risiko det medfører og tenke seg om to ganger etter denne dommen, sier Pedersen.

Selv om Statens vegvesen foreløpig ikke har tall som viser at det har blitt færre tilfeller av underbetalte utenlandske sjåfører siden Vlantana-saken begynte å rulle for alvor i 2018 og 2019, så ser han lysere på fremtiden.

– Vlantana-saken startet med et varsel fra Norges Lastebileier-Forbund, men det var den tverretatlige kontrollen som skapte grobunnen for dette sivile søksmålet. Vi i Statens vegvesen har lenge tatt til orde for tverretatlig samarbeid, og denne saken viste at når etatene sto sammen, var vi i stand til å avdekke en slik sak, sier Pedersen.

– I forbindelse med regjeringens handlingsplan mot sosial dumping i transportbransjen har Statens vegvesen og Arbeidstilsynet fått i oppdrag å prøve å få til et slikt samarbeid. Får vi til det, vil vi kanskje kunne avdekke enda flere tilfeller av sosial dumping.

Les også: Tillitsvalgte sa nei til ny timebank. Da sparket Peab Asfalt 150 arbeidere

– Dom som forventet

Summen de 52 sjåførene skal få etterbetalt varierer fra drøyt 44.000 kroner til i overkant av 681.000 kroner.

De fleste har imidlertid til gode mellom 300.000 og 400.000 kroner, og gjennomsnittet ligger på drøyt 314.000 kroner.

Til sammen blir det 16,3 millioner kroner pluss forsinkelsesrenter som lagmannsretten – i motsetning til tingretten – la til.

Lina K. Smorr fra advokatfirmaet Andersen & Bache-Wiig

Lina K. Smorr fra advokatfirmaet Andersen & Bache-Wiig

Torgny Hasås

At anken fra Vlantana Norge og Vladas Stoncuis jr. ble forkastet, kom ikke overraskende på Lina K. Smorr fra advokatfirmaet Andersen & Bache-Wiig. Hun har representert sjåførene sammen med blant annet Kristina Dirdal fra samme advokatkontor.

– Resultatet er forventet og gledelig for sjåførene som har kjempet en lang kamp mot en svært ressurssterk motpart, sier hun.

Smorr tror dommen kan få stor betydning for sjåførenes lønnsvilkår i transportbransjen i Norge.

– Denne saken er den første store saken i denne sektoren, som dessverre har vært kjent for dårlige lønnsvilkår og utnyttelse av utenlandsk arbeidskraft. Vi tror også at resultatet vil spre seg til resten av Europa og vil kunne være førende for kontrolletatenes arbeid i bekjempelsen av arbeidslivskriminalitet i transportsektoren, påpeker Lina K. Smorr. 

Også på arbeidsgiversiden blir dommen godt mottatt. Norges Lastebileier-Forbund sine mange medlemsbedrifter har merket konkurransen fra useriøse aktører i lang tid.

– Det er gledelig å se at sosial dumping og forsøk på å omgå norske regelverk får konsekvenser. Den største utfordringen for norske seriøse transportbedrifter er useriøse aktører som ikke følger norsk lov. De skader omdømmet til hele bransjen, og truer grunnlaget til lovlydige og hardtarbeidende norske bedrifter og sjåfører, understreker administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, NLF, Geir A. Mo.

– Norske transportører lider under konkurransen fra useriøse aktører, sier Geir A. Mo, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund.

– Norske transportører lider under konkurransen fra useriøse aktører, sier Geir A. Mo, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund.

Roy Ervin Solstad

– Anstendig arbeidsliv koster

Han tror imidlertid ikke at dommen vil bety en endelig slutt på utfordringer med sosial dumping i bransjen, men at den forhåpentligvis kan bidra til bedring.

– Kjeltringer kommer alltid til å prøve å omgå loven for egen vinning, men jeg håper denne dommen skremmer flere fra å prøve. Norske myndigheter må intensivere arbeidet mot useriøse aktører som driver med sosial dumping, aktører som har som mål å true og undergrave seriøse norske bedrifter, sier Mo.

– Dette understreker også ansvar transportkjøpere har, og at konsekvensene av å velge bedrifter som ikke følger loven til syvende og sist går ut over arbeiderne. Man må være villig til å betale prisen for et anstendig arbeidsliv. Heldigvis tror jeg ikke dette er særlig utbredt i Norge, fortsetter han.

Som Smorr, håper han dommen kan få internasjonale konsekvenser.  

– Transportbransjen er, og vil alltid være, en internasjonal konkurransedrevet bransje. Norge er et attraktivt land å jobbe i siden vi både har gode lønnsvilkår, og et trygt og regulert arbeidsliv. Jeg håper denne dommen kan være en inspirasjon, og at man også i andre deler av Europa strekker seg etter oss. Sosial dumping skader alle seriøse bedrifter, både i Norge og utlandet. Vårt arbeidsmarked skal ikke utnyttes eller undergraves, sier Geir A. Mo avslutningsvis.

Mye lest: Kathrine avviste en forelska sjef og ble sagt opp. Nå får hun 600.000 mindre i erstatning

18.01.2023
10:36
20.01.2023 14:13



Mest lest

Du slipper å skatte av utbetalinga fra Nav.

Du slipper å skatte av utbetalinga fra Nav.

Hanna Skotheim

Nav: Nå kommer ekstrautbetalingen

Søk i ulike yrker nederst i saken.

Søk i ulike yrker nederst i saken.

Rudfjord/Ruter, Angelo, Privat, Rasmussen, Colourbox

Nye tall: Dette er lønna i over 350 yrker

Synnøve Hovland-Nærø har en jobb som krever mye av henne både psykisk og fysisk.

Synnøve Hovland-Nærø har en jobb som krever mye av henne både psykisk og fysisk.

Anne Marthe Vestre Berge

Etter at Synnøve har gjort en jobb, hender det hun setter seg i firmabilen og skriker

Engangsutbetalingen gjelder for de med minstesats. Se de ulike nivåene nedover i saken.

Engangsutbetalingen gjelder for de med minstesats. Se de ulike nivåene nedover i saken.

Hanna Skotheim

88.000 uføre får ekstra penger i februar

Jana Walzer jobber ufrivillig deltid som renholder for ISS i Steinkjer. Hun vil helst ha heltidsstilling, men tror ikke den nye regelen om heltid i arbeidsmiljøloven kan hjelpe henne til å få det.

Jana Walzer jobber ufrivillig deltid som renholder for ISS i Steinkjer. Hun vil helst ha heltidsstilling, men tror ikke den nye regelen om heltid i arbeidsmiljøloven kan hjelpe henne til å få det.

Sebastian Bang

Jana får ikke jobbe mer – selv om nye regler ble innført 1. januar

– Når det blir snakk om helsearbeideres samfunnsansvar går det en faen i meg: Storsamfunnet har ikke akkurat tatt godt vare på oss. 

– Når det blir snakk om helsearbeideres samfunnsansvar går det en faen i meg: Storsamfunnet har ikke akkurat tatt godt vare på oss. 

Marie Louise Somby/Árvu

Ann (58) sa opp jobben som sykepleier og ble vikar. Hun har ikke angret

– Det er en tragedie, fordi det nå gjelder hele landet. Det har vært varslet lenge og alle har visst om det, sier tillitsvalgt Roger Nordland i Frost Kraftentreprenør.

– Det er en tragedie, fordi det nå gjelder hele landet. Det har vært varslet lenge og alle har visst om det, sier tillitsvalgt Roger Nordland i Frost Kraftentreprenør.

Jan-Erik Østlie

Norge trenger desperat mer strøm – men de som bygger kraftnettet mister jobben

Lina Scholz kjører brøytebil for å gjøre veiene tryggere. Derfor er hun opptatt av å formidle hvordan bilister skal unngå å skape farlige situasjoner i møte med dem.

Lina Scholz kjører brøytebil for å gjøre veiene tryggere. Derfor er hun opptatt av å formidle hvordan bilister skal unngå å skape farlige situasjoner i møte med dem.

Guro Gulstuen Nordhagen

Brøytebilsjåfør Lina er møkk lei av hensynsløse bilister

Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.

Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.

Simen Aker Grimsrud

Marte var en av lønnstaperne i fjor: – Det er åpenbart urettferdig

De hadde hastemøte, olje- og energiminister Terje Aasland (f.v.),  Bjørn Sigurd Svingen og Torhild Løkken fra Fellesforbundet, og næringsminister Jan Christian  Vestre.

De hadde hastemøte, olje- og energiminister Terje Aasland (f.v.), Bjørn Sigurd Svingen og Torhild Løkken fra Fellesforbundet, og næringsminister Jan Christian Vestre.

Pressefoto

Hastemøte om strømstreik: Aasland og Vestre kalte inn «opprørere»

Kommentar

Oljefondsjef Nicolai Tangen må se i øynene at 2022 ble en finansiell nedtur, skriver Kjell Werner.

Oljefondsjef Nicolai Tangen må se i øynene at 2022 ble en finansiell nedtur, skriver Kjell Werner.

Yngvil Mortensen

«Oljefondets tap bør være en tankevekker for nordmenn»

Rødt vil ha hele jernbanen samlet i én organisasjon.

Rødt vil ha hele jernbanen samlet i én organisasjon.

Leif Martin Kirknes

Vil legge ned Bane Nor: – Åpenbart at noe ikke fungerer som det skal

TILLITSVALGT: Gerd Jorunn Stokkeland er klubbleder i Rema 1000 Egersund, Norges best organiserte Rema-butikk. Hun ønsker seg drahjelp for å få økt pensjon.

TILLITSVALGT: Gerd Jorunn Stokkeland er klubbleder i Rema 1000 Egersund, Norges best organiserte Rema-butikk. Hun ønsker seg drahjelp for å få økt pensjon.

Leif Martin Kirknes

Rema 1000-ansatte får minst i pensjon: – Du står alene med hele greia, sier klubbleder

Matros Karl Andreas Pedersen synes det er skremmende at vaktsjefen på KNM Helge Ingstad er plassert på tiltalebenken alene.

Matros Karl Andreas Pedersen synes det er skremmende at vaktsjefen på KNM Helge Ingstad er plassert på tiltalebenken alene.

Privat

Unge sjøfolk er skremt av tiltalen mot vaktsjefen på «Helge Ingstad»

Brian Cliff Olguin

June Merete tilhører yrket som år etter år er blant de dårligst betalte i Norge

Byråleder Benjamin Nordling vil at hver seremoni skal gjenspeile livet til den avdøde: – Jeg tar ikke sorgen fra de pårørende, men kanskje jeg kan gjøre det lettere for dem å gå videre.

Byråleder Benjamin Nordling vil at hver seremoni skal gjenspeile livet til den avdøde: – Jeg tar ikke sorgen fra de pårørende, men kanskje jeg kan gjøre det lettere for dem å gå videre.

Hanna Skotheim

For Benjamin er hver begravelse en eksamen

– Når det finnes avdelinger ved sykehus som har opp til 40 prosent vikarer så gjør det systemet sårbart. Det er en skummel trend, og ikke en mulighet for oss som samfunn, sier lederen i Norsk Sykepleierforbund, Lill Sverresdatter Larsen. Hun krever et eget helseløft for helsesektoren for å øke rekrutteringen.

– Når det finnes avdelinger ved sykehus som har opp til 40 prosent vikarer så gjør det systemet sårbart. Det er en skummel trend, og ikke en mulighet for oss som samfunn, sier lederen i Norsk Sykepleierforbund, Lill Sverresdatter Larsen. Hun krever et eget helseløft for helsesektoren for å øke rekrutteringen.

Tri Nguyen Dinh

Lederen i Sykepleierforbundet har mistet troen på streik i lønnsoppgjørene

– Jeg synes det er ganske kjipt at vi jobber sju til åtte timer hver dag uten at vi får betalt for det. Det er ganske demotiverende, sier Silje.

– Jeg synes det er ganske kjipt at vi jobber sju til åtte timer hver dag uten at vi får betalt for det. Det er ganske demotiverende, sier Silje.

Omar Sejnæs

Silje fikk ikke lærlingplass. Nå må hun jobbe fulle dager uten betaling

Spania er blant landa med lavest prisvekst i Europa. Men matprisene har økt kraftig.

Spania er blant landa med lavest prisvekst i Europa. Men matprisene har økt kraftig.

Marcelo del Pozo / Reuters / NTB

Både polakker og spanjoler slipper å betale matskatten regjeringa ikke vil fjerne

Kommentar

Lønna økte i snitt med 4,6 prosent i fjor.

Lønna økte i snitt med 4,6 prosent i fjor.

Colourbox

«Det er fortsatt forskjell på folk. De nye lønnstallene viser hvor mye»


Flere saker