JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
TAPTE I RETTEN: En ulykke mellom en sykkel og en 18 meter lang leddbuss medførte skriftlig advarsel til bussjåføren. Oslo tingrett mente saksbehandlingen til Unibuss var uforsvarlig. Dermed strykes både advarselen og gir Unibuss en regning på 242.000 kroner.

TAPTE I RETTEN: En ulykke mellom en sykkel og en 18 meter lang leddbuss medførte skriftlig advarsel til bussjåføren. Oslo tingrett mente saksbehandlingen til Unibuss var uforsvarlig. Dermed strykes både advarselen og gir Unibuss en regning på 242.000 kroner.

Roy Ervin Solstad

Bussjåfør vant mot Unibuss:

Unibuss straffet sjåføren selv om syklisten påtok seg skylda. Nå må selskapet punge ut

Syklisten beklaget sammenstøtet med bussen overfor bussjåføren, og heller ikke politiet klandret sjåføren for episoden. Det gjorde Unibuss og sendte skriftlig advarsel. Det kostet selskapet dyrt.



07.01.2022
07:00
07.01.2022 08:44

roy@lomedia.no

Et sammenstøt mellom en leddbuss og en syklist på Galgeberg i Oslo, førte til at bussjåføren ble ilagt en skriftlig advarsel fra Unibuss for å ha kjørt uaktsomt. Det begrunnet de med videoen fra bussen som har kameraer vendt mot vinduer og dører på bussen.

Nå har Oslo tingrett gitt bussjåføren fullt medhold i at han ikke skal ha skriftlig advarsel for forholdet, da retten mener saksbehandlingen til Unibuss har vært så dårlig at retten ikke en gang trenger å vurdere om sjåføren kjørte aktsomt eller ikke.

Unibuss ble dermed dømt til å betale 242.000 kroner i saksomkostninger.

Forsvunnet video

Ulykken skjedde omtrent klokka kvart på sju på morgenen den 29. juni 2020, da den 18 meter lange leddbussen gjorde en høyresving, og en syklist som kom bakfra ble truffet av bussen. Unibuss mener videoen viser at sjåføren burde sett syklisten i speilet, men videoen som de hevder ble overlevert til politiet etter at politiet henla saken, er verken blitt registrert hos politiet, eller har dukket opp noen andre steder senere.

Unibuss kunne derfor ikke legge fram noen video i retten.

Politiets egen dokumentasjon var imidlertid lett å få tak i, blant annet avhør som ble gjort umiddelbart etter ulykken på ulykkesstedet. Der kommer det fram at syklisten beklaget seg til bussjåføren fordi han ikke klarte å bremse fort nok, da han hadde kommet i stor fart nedover.

Bussjåføren på sin side hadde forklart at han hadde sett i speilet før han svingte at det ikke var noen i sykkelfeltet. Politiet hadde etter samtalene med både syklisten og bussjåføren konkludert med at det ikke var grunnlag for å inndra bussjåførens førerkort. Saken ble henlagt av politiet få dager senere.

Mye lest: Hvis bussjåføren bommer med 14 sekunder på ruta, betyr det 7.000 kroner i gebyr

Ville ha saken avvist

Verken syklistens forklaring eller politiets etterforskning ble vurdert av Unibuss da sjåføren fikk advarselen sin, og retten skriver rett ut at politiet hadde en annen vurdering av sjåførens aktsomhet, enn det Unibuss hadde.

Unibuss mente hele saken burde avvisses av tingretten, og hvis ikke retten ga Unibuss medhold i det, at den skriftlige advarselen måtte bli stående. Slik gikk det ikke.

Bussjåfør Somieh ba en passasjer følge smittevernreglene: – Plutselig kjenner jeg et hardt slag i ansiktet

«Uforsvarlig saksbehandling»

Retten mente saken kunne behandles i retten, og konkluderte med at Unibuss ikke hadde noe forsvarlig grunnlag for den skriftlige advarselen mot sjåføren.

"Saksbehandlingen har ikke vært forsvarlig, og den skriftlige tjenestepåtalen må kjennes ugyldig. Når retten har kommet til at den skriftlige advarselen bygger på uforsvarlig saksbehandling, og et uforsvarlig grunnlag, er det ikke nødvendig for retten å vurdere om den bygger på feil faktum."

(Saken fortsetter under bildet)

HOVEDTILLITSVALGT: Mukhtar Ahmad er hovedtillitsvalgt for bussjåførene organisert i Fellesforbundet i Unibuss.

HOVEDTILLITSVALGT: Mukhtar Ahmad er hovedtillitsvalgt for bussjåførene organisert i Fellesforbundet i Unibuss.

Roy Ervin Solstad

– Seier for de ansatte

Mukhtar Ahmad, hovedtillitsvalgt for bussjåførene organisert i Fellesforbundet i Unibuss, er glad for dommen.

– Konflikter på arbeidsplassen bør løses fortløpende og på lavest mulig nivå. Det blir store belastninger for ansatte og arbeidsmiljøet når saken havner i retten. Jeg synes det er litt rart at Unibuss går på tvers av vurderingene til politiet. Derfor er dommen en seier for de ansatte, og jeg håper selvsagt at dommen vil gjøre at personalbehandlingen i Unibuss blir bedre framover, sier Ahmad.

Dommen er foreløpig ikke rettskraftig da ankefristen utløper først i månedsskifte januar/februar.

Unibuss sin advokat Johannes Straume skriver i en epost til Magasinet for fagorganiserte at han foreløpig ikke har noen kommentar til dommen.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
07.01.2022
07:00
07.01.2022 08:44



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

Leif Martin Kirknes/Ole Palmstrøm

Jubel for innleieforbud i forbundene: – «Jæklig bra»