JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Allmenngjøring

Varebilsjåfører kan fortsatt lønnes under tariff etter dette vedtaket fra tariffnemnda

Fellesforbundet reagerer sterkt på at tariffnemnda ikke har inkludert godstransport med varebiler i sin liste over bransjer der det blir ulovlig å lønne under tariff.
FIKK IKKE MEDHOLD: Fellesforbundet mener allmenngjort lønnsnivå også bør gjelde sjåfører på varebiler fra 2,5 tonn, men fikk ikke medhold av Tariffnemnda. Dermed står grensa på 3,5 tonn som før.

FIKK IKKE MEDHOLD: Fellesforbundet mener allmenngjort lønnsnivå også bør gjelde sjåfører på varebiler fra 2,5 tonn, men fikk ikke medhold av Tariffnemnda. Dermed står grensa på 3,5 tonn som før.

Stein Inge Stølen

roy@lomedia.no

Det er klart etter at Tariffnemnda etter sine møter 27. oktober og 1. november vedtok å videreføre allmenngjøring innenfor godstransport på vei, men uten å senke vektgrensen for kjøretøyene som skal omfattes av allmenngjøringsloven fra 3,5 til 2,5 tonn.

At en tariffavtale blir allmenngjort, betyr at det ikke er lov å betale under det tariffbestemte lønnsnivået i den aktuelle bransjen. Det gjelder uansett om den ansatte eller bedriften er organisert eller ikke.

For godstransport på vei, ligger dagens allmenngjorte lønn på i underkant av 190 kroner timen. Den gjelder for sjåfører på lastebiler over 3,5 tonn.

– Gjør ikke jobben sin

Den vektgrensen er for høy, mener Fellesforbundet.

De har sett at godstransport oftere og oftere blir lastet om til varebiler under 3,5 tonn, nettopp for å slippe lønnskrav og bestemmelser om kjøre- og hviletid. Derfor foreslo Fellesforbundet overfor Tariffnemnda å senke vektgrensen til 2,5 tonn, men forbundet ble ikke hørt.

Foreløpig er det kun de bransjene som skal omfattes av allmenngjøringsloven som er offentliggjort. En begrunnelse for vedtaket er ventet i løpet av et par uker, men forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet mener uansett at Tariffnemnda ikke har gjort jobben sin.

(artikkelen fortsetter under bildet)

BETENKT: Dag-Einar Sivertsen, forbundssekretær i Fellesforbundet

BETENKT: Dag-Einar Sivertsen, forbundssekretær i Fellesforbundet

Håvard Sæbø

– Siden vedtaket ikke er offentliggjort, har vi ikke fått innsyn i begrunnelsen for å avvise kravet vårt. Vi har likevel fått inntrykk av at Tariffnemnda ikke bestrider at arbeidsvilkårene for varebilsjåførene er for dårlige. Flertallet i nemnda ser likevel ut til å mene at tidspunktet ikke er riktig, og at vi må avvente andre endringer i regelverket for biler mellom 2,5 og 3,5 tonn. Mandatet til nemnda er å sørge for å få på plass tiltak som hindrer sosial dumping i norske bransjer, så her mener vi at flertallet ikke har gjort jobben sin, tordner Sivertsen.

– Kan ikke vente

De andre endringene gjelder blant annet innføring av kjøre- og hviletidsbestemmelser, samt krav om digitale fartsskriver i varebilene. Varebiler over 2,5 tonn vil også omfattes av regelverket omkring kabotasjekjøring, det vil si innenlands transport utført av et utenlandsk foretak.

– Disse regelverkene vil ikke komme før om tre-fire år, så en slik utsettelse som Tariffnemnda legger opp til, er i praksis en gavepakke til de kriminelle. De vil bite seg fast i dette markedet om man venter for lenge, understreker Sivertsen.

Han peker samtidig på en lavere vektgrense for allmenngjøring innenfor godstransporten hadde vært et godt tiltak sammen med regjeringens handlingsplan mot sosial dumping.

– Er det noe vi i Fellesforbundet er sikre på, så er det at vi trenger allmenngjøring for denne delen av bransjen nå. Vi har ingen tid å miste når det gjelder å rydde opp i de dramatisk dårlige forholdene i bransjen. Vi kan ikke la kriminaliteten få utfolde seg fritt, mens vi venter på nye regler. Det vi trenger nå er handlekraft, ikke enda en «vente og se»-holdning, avslutter Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.

Magasinet for fagorganiserte har dessverre ikke fått noen kommentarer fra Tariffnemndas leder, Terese Smith Ulseth, da hun ikke har besvart våre telefon og sms-henvendelser.

Allmenngjorte bransjer

I disse bransjene har Tariffnemnda bestemt at det fortsatt skal være allmenngjøring:

• Skips- og verftsindustri

• Byggfag

• Fiskeindustri

• Renhold

• Jordbruk og gartneri

• Elektro

• Overnatting, servering og catering

• Persontransport med turbil

• Godstransport på vei (for kjøretøy over 3,5 tonn)

Allmenngjøring

Allmenngjøring er vedtak om at en landsomfattende tariffavtale helt eller delvis skal gjelde for alle arbeidstakere som utfører arbeid av den art som avtalen omfatter, også for uorganiserte og utenlandske arbeidstakere.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Allmenngjorte bransjer

I disse bransjene har Tariffnemnda bestemt at det fortsatt skal være allmenngjøring:

• Skips- og verftsindustri

• Byggfag

• Fiskeindustri

• Renhold

• Jordbruk og gartneri

• Elektro

• Overnatting, servering og catering

• Persontransport med turbil

• Godstransport på vei (for kjøretøy over 3,5 tonn)

Allmenngjøring

Allmenngjøring er vedtak om at en landsomfattende tariffavtale helt eller delvis skal gjelde for alle arbeidstakere som utfører arbeid av den art som avtalen omfatter, også for uorganiserte og utenlandske arbeidstakere.