FIKK IKKE MEDHOLD: Fellesforbundet mener allmenngjort lønnsnivå også bør gjelde sjåfører på varebiler fra 2,5 tonn, men fikk ikke medhold av Tariffnemnda. Dermed står grensa på 3,5 tonn som før.
Stein Inge Stølen
Allmenngjøring
Varebilsjåfører kan fortsatt lønnes under tariff etter dette vedtaket fra tariffnemnda
Fellesforbundet reagerer sterkt på at tariffnemnda ikke har inkludert godstransport med varebiler i sin liste over bransjer der det blir ulovlig å lønne under tariff.
roy@lomedia.no
Det er klart etter at Tariffnemnda etter sine møter 27. oktober og 1. november vedtok å videreføre allmenngjøring innenfor godstransport på vei, men uten å senke vektgrensen for kjøretøyene som skal omfattes av allmenngjøringsloven fra 3,5 til 2,5 tonn.
At en tariffavtale blir allmenngjort, betyr at det ikke er lov å betale under det tariffbestemte lønnsnivået i den aktuelle bransjen. Det gjelder uansett om den ansatte eller bedriften er organisert eller ikke.
For godstransport på vei, ligger dagens allmenngjorte lønn på i underkant av 190 kroner timen. Den gjelder for sjåfører på lastebiler over 3,5 tonn.
– Gjør ikke jobben sin
Den vektgrensen er for høy, mener Fellesforbundet.
De har sett at godstransport oftere og oftere blir lastet om til varebiler under 3,5 tonn, nettopp for å slippe lønnskrav og bestemmelser om kjøre- og hviletid. Derfor foreslo Fellesforbundet overfor Tariffnemnda å senke vektgrensen til 2,5 tonn, men forbundet ble ikke hørt.
Foreløpig er det kun de bransjene som skal omfattes av allmenngjøringsloven som er offentliggjort. En begrunnelse for vedtaket er ventet i løpet av et par uker, men forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet mener uansett at Tariffnemnda ikke har gjort jobben sin.
(artikkelen fortsetter under bildet)
BETENKT: Dag-Einar Sivertsen, forbundssekretær i Fellesforbundet
Håvard Sæbø
– Siden vedtaket ikke er offentliggjort, har vi ikke fått innsyn i begrunnelsen for å avvise kravet vårt. Vi har likevel fått inntrykk av at Tariffnemnda ikke bestrider at arbeidsvilkårene for varebilsjåførene er for dårlige. Flertallet i nemnda ser likevel ut til å mene at tidspunktet ikke er riktig, og at vi må avvente andre endringer i regelverket for biler mellom 2,5 og 3,5 tonn. Mandatet til nemnda er å sørge for å få på plass tiltak som hindrer sosial dumping i norske bransjer, så her mener vi at flertallet ikke har gjort jobben sin, tordner Sivertsen.
– Kan ikke vente
De andre endringene gjelder blant annet innføring av kjøre- og hviletidsbestemmelser, samt krav om digitale fartsskriver i varebilene. Varebiler over 2,5 tonn vil også omfattes av regelverket omkring kabotasjekjøring, det vil si innenlands transport utført av et utenlandsk foretak.
– Disse regelverkene vil ikke komme før om tre-fire år, så en slik utsettelse som Tariffnemnda legger opp til, er i praksis en gavepakke til de kriminelle. De vil bite seg fast i dette markedet om man venter for lenge, understreker Sivertsen.
Han peker samtidig på en lavere vektgrense for allmenngjøring innenfor godstransporten hadde vært et godt tiltak sammen med regjeringens handlingsplan mot sosial dumping.
– Er det noe vi i Fellesforbundet er sikre på, så er det at vi trenger allmenngjøring for denne delen av bransjen nå. Vi har ingen tid å miste når det gjelder å rydde opp i de dramatisk dårlige forholdene i bransjen. Vi kan ikke la kriminaliteten få utfolde seg fritt, mens vi venter på nye regler. Det vi trenger nå er handlekraft, ikke enda en «vente og se»-holdning, avslutter Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.
Magasinet for fagorganiserte har dessverre ikke fått noen kommentarer fra Tariffnemndas leder, Terese Smith Ulseth, da hun ikke har besvart våre telefon og sms-henvendelser.
Allmenngjorte bransjer
I disse bransjene har Tariffnemnda bestemt at det fortsatt skal være allmenngjøring:
• Skips- og verftsindustri
• Byggfag
• Fiskeindustri
• Renhold
• Jordbruk og gartneri
• Elektro
• Overnatting, servering og catering
• Persontransport med turbil
• Godstransport på vei (for kjøretøy over 3,5 tonn)
Allmenngjøring
Allmenngjøring er vedtak om at en landsomfattende tariffavtale helt eller delvis skal gjelde for alle arbeidstakere som utfører arbeid av den art som avtalen omfatter, også for uorganiserte og utenlandske arbeidstakere.
Allmenngjorte bransjer
I disse bransjene har Tariffnemnda bestemt at det fortsatt skal være allmenngjøring:
• Skips- og verftsindustri
• Byggfag
• Fiskeindustri
• Renhold
• Jordbruk og gartneri
• Elektro
• Overnatting, servering og catering
• Persontransport med turbil
• Godstransport på vei (for kjøretøy over 3,5 tonn)
Allmenngjøring
Allmenngjøring er vedtak om at en landsomfattende tariffavtale helt eller delvis skal gjelde for alle arbeidstakere som utfører arbeid av den art som avtalen omfatter, også for uorganiserte og utenlandske arbeidstakere.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
Sissel M. Rasmussen
Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer