JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

LOfavør annonser for Hurtigruten-cruise som tidligere er gjennomført uten norsk lønn:

Denne annonsen fra LOs fordelsprogram gjør sjøfolk forbanna

LOfavør må bryte avtalen med Hurtigruten, mener tillitsvalgt i selskapet. Han advarer mot utflagging og lønnsdumping.
Hovedtillitsvalgt Jørn Lorentzen i Hurtigruten reagerer på LOfavørs annonse.

Hovedtillitsvalgt Jørn Lorentzen i Hurtigruten reagerer på LOfavørs annonse.

Tri Nguyen Dinh / Skjermdump

tri@lomedia.no

I en annonse på Facebook reklamerer LOfavør (fordelsprogrammet for organiserte i et LO-forbund) for et samarbeid med Hurtigrutens ekspedisjons-cruise. En del av Hurtigrutens cruise-program har blitt kontroversielt fordi Hurtigruten har brukt utenlandsk mannskap med utenlandske lønns- og arbeidsvilkår til å drifte skipet.

– Det ser veldig merkelig ut for Sjømannsforbundets og LOs medlemmer at LOfavør reklamerer for cruise som kanskje er med og bytter ut norske sjøfolk med utenlandske med dårligere vilkår, sier hovedtillitsvalgt Jørn Lorentzen.

Saken fortsetter under bildet.

SKAPER REAKSJONER: LOfavørs samarbeid med Hurtigruten har skapt diskusjoner.

SKAPER REAKSJONER: LOfavørs samarbeid med Hurtigruten har skapt diskusjoner.

Skjermdump

Kompromiss

I sommer har Hurtigruten fått seile to seilaser med utenlandsk mannskap på utenlandske vilkår, selv om det formelt sett er et regelbrudd. Hurtigruten har gjort dette ved å bruke det «billigste» norske flagget.

Det finnes nemlig to norske skipsregister:

• NOR-registeret har båter med norsk flagg med norske lønns- og arbeidsvilkår.

• NIS-registeret har også norsk flagg. Men her er det ingen krav om norsk besetning eller norske vilkår. Det er dog krav til at kapteinen skal være fra et EØS-land. Når besetningen går på utenlandske lønnsvilkår – er det i snitt en tredel av norsk lønn (se også faktaboks nederst i saken).

Normalt seiler Hurtigruten på NOR-registeret med norske vilkår. Men selskapet krever å seile cruise til Svalbard på NIS-registeret, med mye lavere lønn og med utenlandsk mannskap.

Kompromiss

Det var næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H), sammen med blant andre LO, som godkjente et midlertidig kompromiss fordi Hurtigruten skal ha vært i ferd med å flagge ut skipene som seiler ekspedisjonsturer rundt Svalbard til Marshalløyene hvis de ikke fikk seile billig under NIS.

Avtalen gikk ut på at alle de ansatte om bord fikk norsk lønn de dagene seilingene gikk langs norskekysten, men mye lavere lønn når skipet gikk mot Svalbard.

Raste ned i lønn

FriFagbevegelse besøkte MS «Spitsbergen» i Tromsø mellom to Svalbard-turer. Her jobbet 19 nordmenn, 47 filippinere og et titalls ansatte fra andre nasjonaliteter side ved side.

Daniel E. Rivero (52) er en av de internasjonalt ansatte som fikk norsk lønn i noen dager langs norskekysten som et resultat av kompromisset. Men så snart MS «Spitsbergen» satte kurs mot Svalbard, raste Rivero ned i lønn.

Vil flagge ut

Nå skriver avisen Klassekampen at Hurtigruten vurderer å flagge ut flere skip for å kunne seile uten norsk besetning og i stedet ha utenlandske arbeidere.

Hovedtillitsvalgt i Hurtigruten for Sjømannsforbundet er svært urolig for dette og frykter sosial dumping om så skjer.

– Vårt hovedkrav er at fartøy som opererer i norske farvann, skal ha Norge som flaggstat og norsk som språk og må følge norske lønns- og arbeidsvilkår. Når Hurtigruten sier de vil seile på norsk flagg er det viktig å skille på om de vil seile på NIS- eller NOR-flagg, sier Lorentzen.

– Nå må LOfavør kjenne sin plass og kutte samarbeidet med Hurtigruten, all den tid selskapet truer med utflagging og fortsatt skal drive operasjon i norsk farvann, er hans klare beskjed.

Saken fortsetter under bildet.

DISKUSJONER: Saken har skapt debatt i sosiale medier.

DISKUSJONER: Saken har skapt debatt i sosiale medier.

Skjermdump

NSF-leder Johnny Hansen er like kritisk til Hurtigrutens strategi, men vil foreløpig avvente et samarbeidsbrudd mellom LOfavør og Hurtigruten til noe mer konkret foreligger.

– Jeg synes uansett det bør være helt uaktuelt for LOs medlemmer å bruke den fordelen så lenge Hurtigruten truer med utflagging og sosial dumping i norske farvann. Det er min klare mening at LOfavør må avslutte dette samarbeidet dersom Hurtigruten får viljen sin til å bedrive sosial dumping i Norge, sier Hansen.

Han understreker at Hurtigruten ikke hadde noe uoppgjort med fagbevegelsen den gang avtalen mellom LOfavør og Hurtigruten inngikk samarbeidet. Men den avtalen skal en gang fornyes.

2 av 500

Kommunikasjonsrådgiver i Hurtigruten, Hanne Taalesen, mener at mediene og fagforeningene har et ønske om å gjøre dette større enn det er, men understreker at det bare er snakk om to av Hurtigrutens over 500 årlige seilinger som er omdiskutert.

– Hurtigruten er et norsk rederi med norsk flagg. Vi har aldri truet med å flagge ut. Tvert imot, vi ønsker å seile på norsk flagg også framover. Det er bare tull å hevde at Hurtigruten driver med sosial dumping. Ikke bare har alle våre ansatte avtaler som er fremforhandlet av norske og internasjonale fagforeninger, vi har også bedre lønn og bedre betingelser enn det som er vanlig i bransjen, skriver Taalesen i en epost til FriFagbevegelse.

Kan bli tatt opp

Leder av LOfavør-administrasjonen i LO, Jakob Tveit, kjenner til Hurtigrutens kontroversielle seilaser. Han har forståelse for at tillitsvalgte i Sjømannsforbundet reagerer på samarbeidet mellom LOfavør og Hurtigruten i lys av en eventuell utflagging. Tveit bekrefter at et samarbeid med en leverandør kan avsluttes dersom det er i strid med LOs etiske retningslinjer.

– LOs forbund bestemmer selv produktene i LOfavør og har også godkjent den inngåtte avtalen med Hurtigruten. Kommer det anmodning fra forbundene om å se på avtalen, vil det bli tatt opp, sier Tveit.

p

Han forklarer at når LOfavør inngår et samarbeid med en leverandør så rådføres dette med det LO-forbundet som er tariffansvarlig i det området, før avtalen godkjennes av alle forbundene i LO.

– Her vil vi nok følge med på utviklingen i Hurtigruten-saken og diskutere dette.

Generelt må alle LOfavørs samarbeidspartnere skrive under på LOs etiske retningslinjer, hvor blant annet tariff-avtaler, rett til fagorganisering og anstendig arbeidsvilkår og miljø blir vektlagt.

Lønns- og arbeidsvilkår på Hurtigruten

• Hurtigruten eies av Silk Holding, som er registrert i Luxembourg. Det britiske fondet TDR Capital er majoritetseier. Trygve Hegnar og Petter Stordalen har beholdt en mindre eierandel etter å ha solgt seg ned i 2014.

• Norske båter kan på visse betingelser være registrert i enten NIS- eller NOR-registeret. Lønna varierer voldsomt mellom de to registrene.

• NOR-registeret er en norskflagget båt som seiler mellom norske havner, og har norske lønns- og arbeidsvilkår.

• NIS-registeret er en norskflagget båt som kommer fra eller seiler til en eller flere utenlandske havner. På NIS-flaggede båter skal offiserene og maskinistene ha norske lønns- og arbeidsvilkår. Resten av besetningen trenger ikke få norsk lønn og vilkår.

• Det internasjonale mannskapet på de NIS-registrerte skipene avlønnes etter en egen tariffavtale som ikke gjelder i norsk farvann.

• Grunnlønn for en servitør er 2.487 dollar i måneden på tariffavtalen som gjelder NOR-registrerte skip, og 858 dollar for det internasjonale mannskapet på NIS-registrerte skip.

• Grunnlønn for en matros ligger på 2.800 dollar i måneden for NOR-skipene og 742 dollar for de internasjonale på NIS-skipene.

• Tillegg for overtid, kveld og natt gjør at lønnsforskjellen reelt sett er større. Avtalen som gjelder mannskapet på NOR-skip opererer med førti og hundre prosent tillegg, mens NIS-avtalen opererer med 25 prosents tillegg.

• Det internasjonale mannskapet på «Spitsbergen» fikk minst tredoblet lønn de dagene skipet gikk langs norskekysten.

• Det norske mannskapet går i turnus på 6-8 uker, mens de internasjonale har lengre kontrakter på opptil åtte måneder i strekk før de går på fri.

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse

Lønns- og arbeidsvilkår på Hurtigruten

• Hurtigruten eies av Silk Holding, som er registrert i Luxembourg. Det britiske fondet TDR Capital er majoritetseier. Trygve Hegnar og Petter Stordalen har beholdt en mindre eierandel etter å ha solgt seg ned i 2014.

• Norske båter kan på visse betingelser være registrert i enten NIS- eller NOR-registeret. Lønna varierer voldsomt mellom de to registrene.

• NOR-registeret er en norskflagget båt som seiler mellom norske havner, og har norske lønns- og arbeidsvilkår.

• NIS-registeret er en norskflagget båt som kommer fra eller seiler til en eller flere utenlandske havner. På NIS-flaggede båter skal offiserene og maskinistene ha norske lønns- og arbeidsvilkår. Resten av besetningen trenger ikke få norsk lønn og vilkår.

• Det internasjonale mannskapet på de NIS-registrerte skipene avlønnes etter en egen tariffavtale som ikke gjelder i norsk farvann.

• Grunnlønn for en servitør er 2.487 dollar i måneden på tariffavtalen som gjelder NOR-registrerte skip, og 858 dollar for det internasjonale mannskapet på NIS-registrerte skip.

• Grunnlønn for en matros ligger på 2.800 dollar i måneden for NOR-skipene og 742 dollar for de internasjonale på NIS-skipene.

• Tillegg for overtid, kveld og natt gjør at lønnsforskjellen reelt sett er større. Avtalen som gjelder mannskapet på NOR-skip opererer med førti og hundre prosent tillegg, mens NIS-avtalen opererer med 25 prosents tillegg.

• Det internasjonale mannskapet på «Spitsbergen» fikk minst tredoblet lønn de dagene skipet gikk langs norskekysten.

• Det norske mannskapet går i turnus på 6-8 uker, mens de internasjonale har lengre kontrakter på opptil åtte måneder i strekk før de går på fri.