SAMARBEID: – Sammen navigerer vi mot en lysere framtid for den norske maritime industrien, sier Evelyn Blom-Dahl (NHO Sjøfart) og Hans Sande (Norsk Sjøoffisersforbund).
NHO/Sissel Rasmussen
Felles prosjekt for å kartlegge sjøfolks karriereveier
Norsk Sjøoffisersforbund og NHO Sjøfart går sammen om å lage en oversikt over sjøfolk for å sikre tilgangen og fremtiden for den maritime næringen.
– Det norske maritime fellesskapet står samlet og jobber iherdig for å være attraktive for unge talenter. Med økt innsats og samarbeid ser vi nå lysere på fremtiden enn tidligere fryktet. Likevel krever det en systematisk innsats for å sikre tilstrekkelig tilgang på kvalifiserte sjøfolk på kort og lang sikt.
Det sier Evelyn Blom-Dahl (fagsjef næringspolitikk og kompetanse i NHO sjøfart) og Hans Sande (administrerende direktør i Norsk Sjøoffisersforbund) i en felles pressemelding.
Fenger ungdommen
NSOF har i flere år kartlagt sjøfolks karriereveier, hvor det blant annet dokumenteres hvor viktig operativ maritim kompetanse er for Norges maritime klynge.
NHO Sjøfart har nå utarbeidet en omfattende oversikt over aktive sertifikatinnehavere innen maritim næring, kategorisert etter stillinger, alder og kjønn. Tallene avslører at det er betydelige mengder nytt blod som entrer næringen, tilsvarende dem som nærmer seg pensjonsalder.
Andelen kvinnelige sjøfolk øker, men det er fortsatt er en utfordring at kun 3-4 prosent kvinner innehar maritime sertifikater. Når man inkluderer catering og renhold, øker tallet til omtrent 7 prosent.
Den maritime næringen tilbyr nå læreplasser til alle som søker en karriere innen de maritime fagene på videregående skole. Antallet søknader til videregående skoler for matroser og skipsmotormekanikere øker betydelig, og det samme gjelder for fagskoler og høyere maritim utdanning.
Kunnskapsbasert
– Statistikk avdekker at mange ansatte i alderen 30-40 år velger å forlate sjøen. Det er derfor nødvendig med mer kunnskap om denne gruppen, og vi hilser NSOFs initiativ om et felles prosjekt for å kartlegge sjøfolks karriereveier både til sjøs og på land velkommen, sier Evelyn Blom-Dahl.
– Norsk Sjøoffisersforbund og NHO Sjøfart er dedikert til å sikre kvalifisert personell i alle kategorier på sjøen, og vi vil fortsette å arbeide hardt for å ivareta de som velger en karriere i vår bransje, understreker Blom-Dahl og Sande.
– Med dette nye tallgrunnlaget er det mulig å arbeide videre med strategier for rekruttering og utdanning. Videre kan det være hensiktsmessig å inkludere havbruk og havvind i NSOFs undersøkelse, da også disse sektorene er avhengige av ungdommer med maritim kompetanse, utdyper Blom-Dahl.
Hans Sande supplerer:
– Erfaringsbasert kompetanse fra sjøen har lenge vært en viktig del av den maritime næringen, og forskning fra Menon Economics har understreket dette flere ganger tidligere. Nå, med støtte fra NSOF og NHO Sjøfart, vil årets rapport gå dypere inn i arbeidsmarkedet for sjøfolk for å forstå hvordan næringen kan sikre tilstrekkelig tilgang på norske sjøfolk. Dette inkluderer en grundig analyse av sjøfolk som nærmer seg pensjonsalder og en vurdering av elever og studenters forventninger til en karriere til sjøs.
– Sammen navigerer vi mot en lysere framtid for den norske maritime industrien. Vi inviterer alle til å bli med på denne spennende reisen og bidra til å forme framtiden for sjøoffiserer og sjøfolk, avslutter Hans Sande.
Mest lest
Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.
Colourbox
Strømstøtten endres: Sjekk hva det betyr for deg
– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
LO-forbund i harnisk etter Brennas uttalelser om matkøer: – Vi er sjokkert
Hanna Skotheim
Laila jobbet som lærer i 20 år: – Jeg angrer bittert på at jeg ikke gikk før
Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.
Jan Inge Haga
Sjåfører ut mot Posten: – Helt vilt om dette får fortsette
– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.
Jan-Erik Østlie
Siyyam føler seg presset ut av jobben: – Jeg ble for dyr for bedriften
– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.
Tormod Ytrehus
Frykter et ras av oppsigelser: – Strømkrisa er langt fra over
Eirik Dahl Viggen
– Det er summen av alt. Ikke bare å sone med fotlenke, men tapet av jobb og venner
Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
Brenna får kritikk for matkø-budskap: Arrogant og hjerterått
Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.
Ole Palmstrøm
Nav får historisk straff. Det er Janne Cecilie glad for
Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.
Colourbox
Nav-regnestykke: «Alle» må betale 14.000 mer i året
Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.
Jan-Erik Østlie
Nye tall: LOs medlemmer flykter til høyre
REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.
Ole Martin Wold
LO-medlemmer dropper Ap: – Det siste partiet trenger nå, er stillhet
Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.
Ole Palmstrøm
Unge om pensjon: – Det har blitt en vits at vi kommer til å jobbe til vi dør
De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?
Hanna Skotheim
Kan arbeidsgiver nekte deg å bruke mobilen?
Martin Guttormsen Slørdal
Mobilbruk på arbeidsplassen: – Før satt vi på pauserommet og prata sammen
Lina Winge
– Systemet er ikke bygget for å ivareta behovet til kvinner
Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.
Werner Juvik
Nå kommer kulda: Frida fikser fjernvarmen for 200.000 innbyggere
Debatt
Utfallet av denne kampen vil avgjøre svært mange andre spørsmål i årene som kommer. Den er en skjebnekamp, skriver Jonas Bals.
Håvard Sæbø
Tesla-streiken er en kamp vi ikke kan tape
Mange har søkt om boliglån med gunstig rente hos Statens pensjonskasse. (Illustrasjonsfoto)
Colourbox.com
Lang kø for boliglånsrente på 4-tallet
Adjunkt Hilde Monica Jørgensen ved Ytteren skole i Rana forteller hvordan inspeksjonstid og tilsyn med elever spiser opp tid til andre viktige oppgaver for lærere. Jørgensen er også hovedtillitsvalgt for grunnskole i Skolenes landsforbund Nordland.
Privat