JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fortsatt fritt fram for sosial dumping i skipsfarten

Andre bransjer har fått på plass felles rammebetingelser sammen med et godt regelverk mot sosial dumping. Dette står i grell kontrast til hva vi opplever i skipsfarten, skriver matros Håvard Andreas Lervik Hansen.
ARTIKKELFORFATTER: Håvard Andreas Lervik Hansen (til høyre) med kollega Martin Yri Røssland til venstre. Transocean Spitsbergen i bakgrunnen

ARTIKKELFORFATTER: Håvard Andreas Lervik Hansen (til høyre) med kollega Martin Yri Røssland til venstre. Transocean Spitsbergen i bakgrunnen

Privat

Til kommunevalget er det mange kampsaker på bordet. Men noe det ikke er særlig blest om, verken fra politikerne eller i media, er kampen mot sosial dumping i norske farvann og på norsk sokkel.Vi har hatt store problemer med sosial dumping på flere områder. Men en del har blitt tatt tak i, og mange bransjer har fått på plass felles rammebetingelser sammen med et godt regelverk. Dette står i grell kontrast til hva vi opplever i skipsfarten.

LES OGSÅ: Norske sjøfolk blir satt på land: Maskinist Torbjørn advarer mot utflagging av arbeidsplasser til sjøs

Ombord på skip er det skipets flaggstat som bestemmer hvilket regelverk og hvilke rammebetingelser, lønnsbetingelser og arbeidsvilkår som sjøfolkene må forholde seg til.Bare de siste årene har det vært en drastisk nedgang i andelen norske sjøfolk ombord i båtene. For 15 år siden var andelen norske sjøfolk i fraktefarten oppe i 60–70 %. Nå er den nede i 18–25 % De siste tallene fra offshoreindustrien i 2013, viser at det fremdeles er 74 % på norske lønns- og arbeidsvilkår. Men det er grunn til å frykte en negativ utvikling også der. Det å miste jobben er en ekstremt tøff situasjon for mange. En ting er å miste jobben når det ikke er jobb til skipet lenger. Det er noe de fleste sjøfolk aksepterer, og mange har opplevd. Men å miste jobben og se at utenlandske sjøfolk overtar lugaren din fordi det er billigere, det er mye verre. Og den blåblå regjeringen har knapt løftet en finger.

Politisk har spesielt Senterpartiet sammen med Arbeiderpartiet og SV støttet opp under dette arbeidet om norske lønns- og arbeidsvilkår. Men, vi har manglet støtte for videre saksgang hos regjeringen og regjeringspartiene, med KrF som et hederlig unntak. Jeg er en av de rundt 400 sjøfolkene som fortsatt har sin «hjemmehavn» i Lister. Jeg og 165 andre er registrert hjemmehørende i Farsund, og det er med stolthet jeg tenker tilbake på hva sjøfolk har betydd for hele Lister og ikke minst for hjemkommunen min. Men ofrer lokale politikere noensinne en tanke til de sjøfolkene som var med på å bygge denne velferd og velstand som vi nå nyter i fulle drag? De som var med å gjøre Norge til en av de største sjøfartsnasjonene i verden, og gjorde Norge til et land å regne med? Det er på tide at politikkere over hele landet tar imot ballen og tar opp kampen! For ifølge Fagforbundets opptelling er det kun 153 av landets 427 kommuner som har innført tiltak mot sosial dumping i sin egen kommune. Dette er noe vi må ta tak i både lokalt og nasjonalt. På land og til sjøs.

LES OGSÅ: Næringsdepartementet har ikke tatt stilling til kravet om norske vilkår i norske farvann

Ethvert politisk parti som stiller med kandidater til kommunestyret her i landet burde sette kampen mot sosial dumping på dagsorden. Jeg utfordrer herved lokale politikere til å engasjere seg! De som kjenner meg vet jeg brenner for sjøfolkenes sak. Farsund er kanskje ikke lengre verden største sjøfartsby. Kanskje er vi nå mer kjent som en idyllisk sørlandsby hvor småbåthavn og skjærgårdsliv er det som springer en i hu når sjøfart nevnes. Men dette med sosial dumping er like fullt en nasjonal sak med stor indirekte betydning for norske lokalsamfunn. Med vår nære fortid i minnet så er dette noe som burde ligge de folkevalgte, sitt hjerte spesielt nært. Dette er realpolitikk og ikke drømmer. To nye, omfattende utredninger viser at Norge har handlingsrom til å iverksette tiltak. Det er handlingsrom for lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på norsk sokkel. Så nå er det opp til dere politikere, både lokalt og sentralt, å vise handlekraft! Det er fortsatt Norske sjøfolk som reiser til sjøs, og vi trenger hjelp for å redde både den viktige, norske sjøfartsnæringen og våre arbeidsplasser. Til det kommende kommunevalget håper jeg derfor det er mange som vil ta opp kampen mot sosial dumping! Vi er ikke i havn!

Skrevet av Håvard Andreas Lervik Hansen – Matros.

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse