Norsk lønn i norske farvann:
Gøran er kaptein og trofast Frp-velger: – Frp svikter norske sjøfolk. Det blir umulig å stemme på dem igjen
Frp støtter ikke rødgrønt forslag om å sikre sjøfolk norske lønns- og arbeidsforhold i norsk farvann. Dette har opprørt mange, deriblant Gøran Arild.
FRP-VELGER: Kaptein Gøran Arild mener Frp svikter norske sjøfolk.
Privat
tri@lomedia.no
De borgerlige partiene på Stortinget, med Frp i spissen, har lagd et felles forslag til et nytt utvalg. Innføring av norske lønns- og arbeidsvilkår er ikke en del av det nye utvalgets oppdrag. Frps politikere i næringskomiteen Bengt Rune Strifeldt og Morten Ørsal Johansen har også nylig hevdet at en innføring av norske lønns- og arbeidsvilkår kan få motsatt effekt enn det som er intensjonen: At det blir færre norske sjøfolk på norske skip.
– Jeg er utrolig skuffet. Jeg trodde de var sjøfolkenes parti og at de skulle hjelpe oss å sikre denne viktige loven. Istedenfor føler jeg at de dolker oss i ryggen, jeg kan ikke stemme på dem igjen, sier Gøran Arild.
Han har stemt på Frp i hele sitt liv. Nå vet han ikke lenger hvilket parti han skal stemme på.
– Det blir muligens ingen avstemning fra meg ved neste valg. Frp blir det i hvert fall ikke.
Kun en norsk igjen
Arild som har vært sjømann i 32 år og nå jobber som kaptein i et frakteskip eid av Hagland Shipping, er klar på viktigheten av norske lønns- og arbeidsvilkår langs kysten og på sokkelen. Det er derfor han nå føler at Frp svikter norske sjøfolk.
– Da jeg begynte i fraktefart for 25 år siden var det bare norske sjøfolk om bord. Etter hvert var vi kaptein, styrmenn og maskinist som var norske. I dag er det bare jeg, som kaptein, som er norsk om bord. Resten er utenlandske sjøfolk med utenlandske lønninger, forteller Arild.
Han har forståelse for at rederiet han jobber i må hente inn utenlandske sjøfolk med utenlandske lønninger. Så lenge det er lov må rederiet gjøre nettopp det for å overleve konkurransen.
Mye omflagging
Arilds skip og rederi er på ingen måte alene om å skifte ut norske sjøfolk med utenlandske. I 2003 var 60–70 prosent av frakteskipene på Nor-flagg, nå er bare rundt 20 prosent igjen på NOR-flagg som sikrer norske lønns- og arbeidsvilkår om bord. Dermed skiftes norske sjøfolk ut med utenlandske sjøfolk som ikke bor og lever i Norge.
– At det ikke innføres lov om norske lønns- og arbeidsvilkår i Norge betyr ikke så mye for meg personlig. Men våre norske sjøfolk kan bli erstattet og norsk maritim kompetanse forvitrer. Etter min mening må dette innføres nå for å sikre norsk kompetanse i alle segmenter, spesielt i offshore, sier Arild som frakter grus, tømmer, korn og stein langs norskekysten, i Østersjøen og i Nordsjøen i et NIS-registrert skip.
Frp har to sider
Det var de tre rødgrønne partiene Ap, SV og Sp sitt forslag som trengte Frps støtte på Stortinget. Forslaget gikk ut på å be regjeringen nedsette et partssammensatt utvalg som skal foreslå lovendringer og ordninger for å gjennomføre norske lønns- og arbeidsvilkår for den skipsfarten som foregår i norske farvann og på norsk sokkel. At Frp ikke støttet dette forslaget er utilgivelig mener leder av Norsk Sjømannsforbund Johnny Hansen.
NSF-SJEF: Leder av Norsk Sjømannsforbund vil fortsette å kjempe for norske lønns- og arbeidsvilkår i det partssammensatte utvalget som ble stemt fram.
Ole Palmstrøm
– Jeg er takknemlig for at Ap, Sp og SV kjemper vår sak, men sviket fra Frp ovenfor norske sjøfolk i en skjebnetid er et stort svik mot norske sjøfolk, sier Hansen som sammen med Sjømannsforbundet har kjempet i mange år for å lovfeste norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på sokkelen.
– I festtaler er de sjøfolkenes parti. Men i handling er det ikke slik de oppfattes av sjøfolkene. Å hevde at det å kreve norske lønns- og arbeidsforhold i norsk farvann skal være negativt for norske sjøfolk er vanskelig å forstå. Jeg skjønner godt at norske sjøfolk nå er skuffet og forbannet, sier Hansen.
Lojal Frp-velger
En annen som alltid har stemt Frp er Patrick Baars. Han er fra Nederland og har jobbet på Nordsjøen i 23 år. Også han vil slutte å stemme Frp etter partiets retningsvalg.
– Jeg har alltid stemt FrP i kommunevalgene men det er det er det slutt på for godt nå. Jeg er utrolig skuffet over partiet jeg alltid har vært lojal til, sier Baars som er ROV-sjef i DOF Subsea.
– En innføring av norske vilkår betyr ikke noe for meg men det hadde hjulpet og gitt trygghet til alle mine fine kompiser og kollegaer på bro og i maskinen som står i fare for å bli byttet ut mot billigere arbeidskraft.
Baars mener velferden i Norge ikke kommer av seg selv. Og skal man betale skatter og avgifter til Norge, så må man også ha en lønn det går an å leve av i Norge.
FRP-VELGER: ROV-sjef i DOF Subsea, Patrick Baars, mener Frp svikter norske sjøfolk.
Privat
– Jeg skjønner at Høyre og Frp vil hjelpe næringen. Men næringen vil tjene mest mulig penger. Så lenge regelverket tillater utenlandske vilkår vil næringen utnytte det. Vi kan ikke drive velferd og samtidig bære enorme beløp ut av landet i form av lønninger til utenlandske sjøfolk som ikke bor i Norge. Å drifte Norge og drive god velferd er et samfunnsansvar vi alle må ta, sier Baars.
Frp forstår skuffelsen
Bengt Rune Strifeldt (Frp) forklarer at grunnen til at de ikke støttet forslaget fra AP, SP og SV er fordi dette ville medført at den Maritime meldingen, som er ventet til høsten, ville blitt betydelig utsatt, fordi forslaget innebærer at konklusjonen fra utvalget måtte tas inn i meldingen.
Han forstår imidlertid skuffelsen til sjøfolkene, men mener FrP ikke har ikke sviktet norske sjøfolk. Han mener skuffelsen beror i stor grad på misforståelser.
– Fremskrittspartiet sier ikke nei til å innføre norske lønns- og arbeidsvilkår i norsk farvann og på sokkelen, men vi sier nei til å gjøre dette uten at vi har oversikt over eventuelle konsekvenser, sier Strifeldt.
Han forteller at Frp har fått signaler om at dersom dette innføres vil redere ha dårligere forutsetninger til å ha norske sjøfolk på båtene sine med norsk flagg. Lønnskostnadene vil bli såpass høye at skipene vil være så kort tid inne i norsk farvann som mulig, og lønningene vil kjøres ned igjen når de er ute av norsk farvann, mener Strifeldt.
– Noen sier også at de vil flagge ut fra NIS. Dette er påstander vi tar på alvor, og som må undersøkes nærmere. Det er også viktig å huske på at lønns- og arbeidsvilkår for utenlandske sjøfolk om bord på NIS-skip i dag fastsettes i tariffavtale som inngås med utenlandske og norske fagforeninger. Dette betyr at de norske sjømannsorganisasjonene har godkjent lønna som de utenlandske sjøfolkene får.
Nytt utvalg
Strifeldt understreker at Frp ønsker å se på norske lønns- og arbeidsvilkår i sammenheng med en utvidet nettolønnsordning slik at man utelukker negative konsekvenser. Dette vil være mer gunstig for å få flere norske sjøfolk, mener han.
– Det er stadig flere søknader på nettolønnsordningen, som betyr at flere rederier vil ha norske sjøfolk. Vi har forresten bedt om å få et partssammensatt utvalg som skal se på hvordan man kan få flere norske sjøfolk. De skal diskutere både nettolønnsordning og norske lønns- og arbeidsvilkår.
Flertallsforslaget fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti lyder slik:
«Stortinget ber regjeringen nedsette et partssammensatt utvalg for å vurdere tiltak som kan styrke norsk maritim kompetanse, sikre norske sjøfolk på norske skip og sikre norske rederiers konkurransekraft.»
Norske skipsflagg
* NOR: Norsk ordinært skipsregister. Norske lønns- og arbeidsvilkår om bord
* NIS: Norsk internasjonalt skipsregister. Bare kapteinen trenger å være norsk. Resten av besetningen kan ha internasjonale vilkår som er betydelig lavere enn norske vilkår.
Dette er en sak fra
Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.
Flere saker
Norske skipsflagg
* NOR: Norsk ordinært skipsregister. Norske lønns- og arbeidsvilkår om bord
* NIS: Norsk internasjonalt skipsregister. Bare kapteinen trenger å være norsk. Resten av besetningen kan ha internasjonale vilkår som er betydelig lavere enn norske vilkår.