JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
I OPPLAG: 14 av 16 skip i Hurtigrutenrederiet er i opplag under Koronakrisen. Nå vil sjømannsorganisasjonene i LO ha strakstiltak for å redde selskapet.

I OPPLAG: 14 av 16 skip i Hurtigrutenrederiet er i opplag under Koronakrisen. Nå vil sjømannsorganisasjonene i LO ha strakstiltak for å redde selskapet.

Kim Lekva Velve

Korona:

Hurtigruten er i krise: De ansatte krever umiddelbar hjelp fra staten

Nødvendige finansielle avklaringer må på plass for at Hurtigruten kan starte opp igjen. Det mener LO, Sjømannsforbundet og Sjøoffisersforbundet.



13.05.2020
18:35
13.05.2020 18:35

tri@lomedia.no

– Hurtigruta fyller en viktig, tradisjonsrik og samfunnskritisk funksjon langs kysten. Hurtigruta trenger likviditet og sikkerhet for å bygge opp aktiviteten igjen. LO mener staten raskt må ta grep slik at Hurtigruta kan starte opp aktiviteten igjen, sier Peggy Hessen Følsvik 1. nestleder i LO.

Snart sommersesong

Siden mars har det vært full stans i all reisevirksomhet, både nasjonalt og internasjonalt. Dette har tvunget Hurtigruten til å legge 14 av 16 skip i opplag og permittere nesten 3000 ansatte. I Norge er rundt 1300 av 1650 sjøansatte permitterte. Samtidig er 300 landbaserte ansatte permitterte.

Sammen med Hurtigruten etterlyser LO og forbundene økonomiske tiltak for at selskapet kan starte opp igjen før sommersesongen setter inn for fullt.

– Kystruta er en hjørnestein for reiselivet langs hele kysten. Hurtigruta i drift vil hente mange arbeidstakere i reiselivsbedrifter tilbake på jobb. I år vil vi feriere i Norge. Vi kan ikke vente til sommeren er startet før løsningen er på plass. Da er det mange som har lagt sine ferieplaner, sier Hessen Følsvik.

Dialog med regjeringen

I et brev til Finansdepartementet, Næringsdepartementet og Samferdselsdepartementet har sjømannsorganisasjonene sammen med Hurtigruten etterlyst følgende strakstiltak:

1. En kortsiktig løsning der staten midlertidig kjøper mer kapasitet og kompenserer for bortfallet av billettinntekter, slik regjeringen har gjort for tog og fly.

2. En langsiktig løsning der Hurtigruten får tilgang til likviditetslån gjennom Statens obligasjonsfond eller en låneordning gjennom GIEK.

Livsnerven i nord

– Det er selvsagt viktig at vi får tiltak på plass så raskt som mulig. Hurtigruten er ikke bare en av landets største arbeidsgivere for sjøfolk, men også livsnerven for folk i Nord-Norge, sier leder av Sjømannsforbundet Johnny Hansen.

Hans Sande, forbundsleder i Norsk Sjøoffisersforbund, kommenterer tiltaksforslagene slik:

– Tiltaket som er foreslått er et godt og rimelig strakstiltak som sørger for at mange kommer i jobb igjen raskt. Vi trenger selvsagt en kombinasjon av kortsiktige og langsiktige tiltak, men dette er det vi er sikre på treffer best på kort sikt.

Usikker oppstart

Hurtigruten har en avtale med Samferdselsdepartementet om driftsstans fram til 15. juni, bortsett fra to skip som går i en redusert rute mellom Bodø og Kirkenes. Om de kan starte opp igjen etter denne datoen er usikkert på grunn av usikkerhet rundt reiserestriksjoner og manglende avklaringer av den finansielle situasjonen for selskapet.

– Vi har signalisert til departementet at vi ønsker å begynne en gradvis opptrapping fra den 16. juni med fire skip. Ut over sommeren og høsten vil de resterende skipene komme i drift igjen i tråd med at restriksjonene, også til utlandet, slippes opp, sier Daniel Skjeldam, konsernsjef i Hurtigruten i en pressemelding.

Skjeldam har registrert at en rekke transportaktører har mottatt kompensasjon for bortfall av kundegrunnlaget, som VY og Widerøe, og ønsker lignende ordning for tapene Hurtigruten skal bære.

– Starter vi med seilinger i juni, vil det være ren underskuddvirksomhet i en overgangsperiode til man begynner å slippe på de internasjonale reiserestriksjonene. Det norske markedet alene kan ikke understøtte Kystrutevirksomheten. Det trengs å øke godtgjørelsen for Kystruteavtalen, sier Skjedam.

Kritisk for Hurtigruten

Det statlige kjøpet som i 2020 beløper seg til 830 millioner kroner, dekker bare en liten del av kostnadene forbundet med å operere de 11 skipene som inngår i Kystrutetrafikken, opplyser Hurtigruten. Staten dekker om lag halvparten av de direkte driftskostnadene som lønn, drivstoff og havnekostnader alene gjennom kompensasjonen. Hurtigruten er derfor avhengig av kommersielle inntekter for å kunne betjene Kystruten.

– Når 95 prosent av det kommersielle inntektsgrunnlaget er falt bort, understreker det hvor kritisk situasjonen er for selskapet.

Langsiktig tiltak

Statens kjøp av mer kapasitet for å kompensere for bortfallet av billettinntekter er et hastetiltak for å få i gang driften av Hurtigruten raskt igjen. For at selskapet skal overleve i lengden er selskapet avhengig av muligheten for likviditetslån.

– Justeringen av mandatet for Statens obligasjonsfond som ble gjennomført fredag 8. mai for å senke terskelen for bedrifter som vil omfattes av ordningen, er et skritt på veien, men så lenge det underliggende formålet til Statens obligasjonsfond ikke endres med hensyn til krav til avkastning, frykter vi at denne ordningen ikke vil ha vesentlig effekt for Hurtigruten. Vi er glade for at mange politikere har vært tydelig på at solide selskaper som Hurtigruten, som gjorde det bra før koronakrisen men nå står uten inntekter, må få tilgang på låneordninger som sikrer langsiktig likviditet, sier Skjeldam i pressemeldingen.

Han understreker at uten en langsiktig løsning der Hurtigruten får tilgang til likviditetslån gjennom Statens obligasjonsfond eller en låneordning gjennom GIEK av betydelig størrelse, er det finansielt uansvarlig å sette i gang en opptrapping av tjenesten langs kysten, uten at Samferdselsdepartement øker sitt kjøp tilsvarende kostnadsøkningen Hurtigruten tar på seg ved å øke produksjonen.

Vurderer innspill

– Vi har i dag hatt møte med Hurtigruten for å lytte til deres innspill. Vi vil vurdere deres forslag, skriver statssekretær i Samferdselsdepartementet Ingvild Ofte Arntsen i en e-post til Maritim Logg.

Samtidig understreker hun at staten står ved sitt vederlag til Hurtigruten, som er på 856,1 million kroner etter vedtatt budsjett for 2020.

– I den situasjonen Hurtigruten nå befinner seg i foreligger det "force majeure" i henhold til kontrakten, ettersom selskapet er forhindret i å oppfylle kontrakten på grunn av forhold som ligger utenfor selskapets kontroll, som for eksempel offentlige påbud og forbud. Når Hurtigruten ikke oppfyller kontrakten som følge av force majeure, fritas selskapet for erstatningsansvar, samt konvensjonalbot, skriver Arntsen.

– Departementet har stilt krav om midlertidig rute for å sikre den kritiske infrastrukturen kystruten utgjør, spesielt i Nord-Norge. Skipene som opereres har god lastekapasitet, med både kjøl og frys, for å kunne bistå næringslivet best mulig mellom Bodø og Kirkenes. Denne ruten er forlenget til 15. juni.

Kystruteavtalen

• I dag har Samferdselsdepartementet en avtale med Hurtigruten AS om helårlige, daglige og gjennomgående seilinger med anløp i 34 havner på nordgående og 33 på sørgående rute mellom Bergen og Kirkenes.

• Formålet med statens kjøp av transporttjenester langs norskekysten er å sikre et godt rutetilbud for passasjerer som reiser lokalt, regionalt og mellom angitte anløpssteder.

13.05.2020
18:35
13.05.2020 18:35



Mest lest

Jonas Gahr Støre og resten av regjeringen får frist til høstens statsbudsjett med å melde tiltak.

Jonas Gahr Støre og resten av regjeringen får frist til høstens statsbudsjett med å melde tiltak.

Jan-Erik Østlie

Nå har LO-forbund fått nok: Gir Støre strøm-frist

Kommentar

Märtha Louise må selvsagt få velge den livsledsageren hun vil, men vedkommende står ikke helt fritt til å gjøre hva som helst, skriver Kjell Werner.

Märtha Louise må selvsagt få velge den livsledsageren hun vil, men vedkommende står ikke helt fritt til å gjøre hva som helst, skriver Kjell Werner.

Lise Åserud / NTB

«Durek gjør skam på kongehuset», skriver Kjell Werner

GROV VOLD: En fengselsbetjent i Skien fengsel er alvorlig skadet etter at en innsatt gikk til angrep med kokende olje.

GROV VOLD: En fengselsbetjent i Skien fengsel er alvorlig skadet etter at en innsatt gikk til angrep med kokende olje.

Ole Palmstrøm

Innsatt helte kokende olje over fengselsbetjent

– Når vannmagasinene er på et visst nivå for årstiden må vi begrense eksporten, røper statsråd Terje Aasland.

– Når vannmagasinene er på et visst nivå for årstiden må vi begrense eksporten, røper statsråd Terje Aasland.

Jan Erik Østlie

Her er regjeringens forslag til å løse strømkrisa

BEKYMRET: Hovedtillitsvalgt Marc Gayorfar i Folkehelseinstittutet er redd kuttene i de ekstra bevilgningen til koronarelatert arbeid vil ramme de ansatte.

BEKYMRET: Hovedtillitsvalgt Marc Gayorfar i Folkehelseinstittutet er redd kuttene i de ekstra bevilgningen til koronarelatert arbeid vil ramme de ansatte.

Ole Palmstrøm

Ansatte raser over FHI-kutt: – Dette er takken fra Norge, liksom

PÅ JOBB 15:05: – Jeg pleier alltid å være ute i god tid. Liker å snakke med de på skiftet før mitt, for å få oversikt, sier Vidar Ekeberg på vei inn mot hovedinngangen på Østlandsterminalen

PÅ JOBB 15:05: – Jeg pleier alltid å være ute i god tid. Liker å snakke med de på skiftet før mitt, for å få oversikt, sier Vidar Ekeberg på vei inn mot hovedinngangen på Østlandsterminalen

Alf Ragnar Olsen

Vidar (58) drar på jobb når andre reiser på helgetur: – Man blir litt i utakt med verden

KRITISK: – De små deltidsstillingene er bortkastet tid. Jeg vil heller tilby en høyere stillingsprosent, sier Cecilie Fjelde, tidligere butikksjef i Zara.

KRITISK: – De små deltidsstillingene er bortkastet tid. Jeg vil heller tilby en høyere stillingsprosent, sier Cecilie Fjelde, tidligere butikksjef i Zara.

Espen Sand

Zara tilbyr kontrakter på seks timer i uka: – Bare tull

Forbundsleder Ulf Madsen i FLT (t.v.) og forbundsleder Frode Alfheim i Industri Energi skal meisle ut en samarbeidsavtale mellom sine to forbund.

Forbundsleder Ulf Madsen i FLT (t.v.) og forbundsleder Frode Alfheim i Industri Energi skal meisle ut en samarbeidsavtale mellom sine to forbund.

Kai Hovden

Slår de seg sammen, blir de et av LOs største forbund

– Markedskreftene har tatt over styringen. Som god sosialdemokrat mener jeg det er feil, sier Roar Flåthen.

– Markedskreftene har tatt over styringen. Som god sosialdemokrat mener jeg det er feil, sier Roar Flåthen.

Martin Guttormsen Slørdal

Flåthen: Kraftkrisen er Støres store test som statsminister

Jan-Erik Østlie

LO-lederen advarer mot lettvinte strøm-løsninger

Alle førsteklassinger får gratis SFO fra høsten 2022. Illustrasjonsfoto/Arkivfoto

Alle førsteklassinger får gratis SFO fra høsten 2022. Illustrasjonsfoto/Arkivfoto

Karin E. Svendsen

Mange endringer fra 1. august: Gratis SFO for førsteklassinger og brillestøtte for barn

Debatt

Nå må du Jonas og flere av de andre på Stortinget våkne og vise handling, skriver Merethe Solberg.

Nå må du Jonas og flere av de andre på Stortinget våkne og vise handling, skriver Merethe Solberg.

Erlend Angelo

«Når Støre går ut med at strømprisene kan bli enda dyrere, da klarer jeg ikke å sitte i ro»

Regjeringen må styre unna lettvinte løsninger for å få bukt med de høye strømprisene, mener Trygve Svensson.

Regjeringen må styre unna lettvinte løsninger for å få bukt med de høye strømprisene, mener Trygve Svensson.

Jan-Erik Østlie

– Folk bør være 1000 ganger mer bekymret for Putin enn for Acer

Terje Aasland bekrefter at regjeringen vurderer å legge fram forslag på fire tiltak for å dempe strømkrisen. 

Terje Aasland bekrefter at regjeringen vurderer å legge fram forslag på fire tiltak for å dempe strømkrisen. 

Martin Guttormsen Slørdal

Dette er de fire strømtiltakene regjeringen vurderer nå

DET NYTTER: Etter at de fikk rutiner for å identifisere ofre for menneskehandel, klarte Ida Lindmo og fengselsbetjentene å tilbakeføre flere til et bedre liv.

DET NYTTER: Etter at de fikk rutiner for å identifisere ofre for menneskehandel, klarte Ida Lindmo og fengselsbetjentene å tilbakeføre flere til et bedre liv.

Ole Palmstrøm

Fengselsbetjent Ida fanget opp at tolv innsatte var ofre for menneskehandel

Kommentar

Bedrifter og husholdninger trenger strømhjelp fra statens side, skriver Kjell Werner.

Bedrifter og husholdninger trenger strømhjelp fra statens side, skriver Kjell Werner.

Brian Cliff Olguin

«Strømstøtten må ikke bli så omfattende at vi alle straffes med et rentesjokk»

MED LO I RYGGEN: LO-advokatene Rune Lium (t.v) og Nina Wærnhus representerte Frank Kjetil Olsen og EIvind Helleland i Salten og Lofoten tingrett.

MED LO I RYGGEN: LO-advokatene Rune Lium (t.v) og Nina Wærnhus representerte Frank Kjetil Olsen og EIvind Helleland i Salten og Lofoten tingrett.

Guro Gulstuen Nordhagen

Dommerne mente de hadde en god sak da de saksøkte staten for å få beholde jobben. Retten var uenig

FORTJENER MER: Det var ikke mye hjemmekontor på oss under pandemien. Vi skapte rekordresultatene for Posten og har gjort oss fortjent til rundt 30.000 kroner i tillegg, mener Roar Wiker på Skøyen.

FORTJENER MER: Det var ikke mye hjemmekontor på oss under pandemien. Vi skapte rekordresultatene for Posten og har gjort oss fortjent til rundt 30.000 kroner i tillegg, mener Roar Wiker på Skøyen.

Alf Ragnar Olsen

Roar sa nei til lønnsoppgjøret: – Vi skapte rekordresultater for Posten og fortjener mer

NORSK TIPPING: Kontroll av tippekuponger har blitt mer automatisert med tiden. I 1966 ble de scannet på mikrofilm, som her på avdelingen på Smestad i Oslo. Det var også strenge sikkerhetsbestemmelser. Mikrofilmene ble låst inne i hvelv, og Statskontrollen var involvert for å sørge for at alt gikk riktig for seg.

NORSK TIPPING: Kontroll av tippekuponger har blitt mer automatisert med tiden. I 1966 ble de scannet på mikrofilm, som her på avdelingen på Smestad i Oslo. Det var også strenge sikkerhetsbestemmelser. Mikrofilmene ble låst inne i hvelv, og Statskontrollen var involvert for å sørge for at alt gikk riktig for seg.

Sverre A. Børretzen/Faksimile "Samling og strid"

Her er noen av yrkene som har forsvunnet

SAS-pilot Erling Mareno Gabrielsen var blant de 900 pilotene som streiket.

SAS-pilot Erling Mareno Gabrielsen var blant de 900 pilotene som streiket.

Nina Hanssen

Dersom SAS-pilotene vender tommelen ned i helga, kan det bli ny storstreik


Flere saker