JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
I OPPLAG: 14 av 16 skip i Hurtigrutenrederiet er i opplag under Koronakrisen. Nå vil sjømannsorganisasjonene i LO ha strakstiltak for å redde selskapet.

I OPPLAG: 14 av 16 skip i Hurtigrutenrederiet er i opplag under Koronakrisen. Nå vil sjømannsorganisasjonene i LO ha strakstiltak for å redde selskapet.

Kim Lekva Velve

Korona:

Hurtigruten er i krise: De ansatte krever umiddelbar hjelp fra staten

Nødvendige finansielle avklaringer må på plass for at Hurtigruten kan starte opp igjen. Det mener LO, Sjømannsforbundet og Sjøoffisersforbundet.



13.05.2020
18:35
13.05.2020 18:35

tri@lomedia.no

– Hurtigruta fyller en viktig, tradisjonsrik og samfunnskritisk funksjon langs kysten. Hurtigruta trenger likviditet og sikkerhet for å bygge opp aktiviteten igjen. LO mener staten raskt må ta grep slik at Hurtigruta kan starte opp aktiviteten igjen, sier Peggy Hessen Følsvik 1. nestleder i LO.

Snart sommersesong

Siden mars har det vært full stans i all reisevirksomhet, både nasjonalt og internasjonalt. Dette har tvunget Hurtigruten til å legge 14 av 16 skip i opplag og permittere nesten 3000 ansatte. I Norge er rundt 1300 av 1650 sjøansatte permitterte. Samtidig er 300 landbaserte ansatte permitterte.

Sammen med Hurtigruten etterlyser LO og forbundene økonomiske tiltak for at selskapet kan starte opp igjen før sommersesongen setter inn for fullt.

– Kystruta er en hjørnestein for reiselivet langs hele kysten. Hurtigruta i drift vil hente mange arbeidstakere i reiselivsbedrifter tilbake på jobb. I år vil vi feriere i Norge. Vi kan ikke vente til sommeren er startet før løsningen er på plass. Da er det mange som har lagt sine ferieplaner, sier Hessen Følsvik.

Dialog med regjeringen

I et brev til Finansdepartementet, Næringsdepartementet og Samferdselsdepartementet har sjømannsorganisasjonene sammen med Hurtigruten etterlyst følgende strakstiltak:

1. En kortsiktig løsning der staten midlertidig kjøper mer kapasitet og kompenserer for bortfallet av billettinntekter, slik regjeringen har gjort for tog og fly.

2. En langsiktig løsning der Hurtigruten får tilgang til likviditetslån gjennom Statens obligasjonsfond eller en låneordning gjennom GIEK.

Livsnerven i nord

– Det er selvsagt viktig at vi får tiltak på plass så raskt som mulig. Hurtigruten er ikke bare en av landets største arbeidsgivere for sjøfolk, men også livsnerven for folk i Nord-Norge, sier leder av Sjømannsforbundet Johnny Hansen.

Hans Sande, forbundsleder i Norsk Sjøoffisersforbund, kommenterer tiltaksforslagene slik:

– Tiltaket som er foreslått er et godt og rimelig strakstiltak som sørger for at mange kommer i jobb igjen raskt. Vi trenger selvsagt en kombinasjon av kortsiktige og langsiktige tiltak, men dette er det vi er sikre på treffer best på kort sikt.

Usikker oppstart

Hurtigruten har en avtale med Samferdselsdepartementet om driftsstans fram til 15. juni, bortsett fra to skip som går i en redusert rute mellom Bodø og Kirkenes. Om de kan starte opp igjen etter denne datoen er usikkert på grunn av usikkerhet rundt reiserestriksjoner og manglende avklaringer av den finansielle situasjonen for selskapet.

– Vi har signalisert til departementet at vi ønsker å begynne en gradvis opptrapping fra den 16. juni med fire skip. Ut over sommeren og høsten vil de resterende skipene komme i drift igjen i tråd med at restriksjonene, også til utlandet, slippes opp, sier Daniel Skjeldam, konsernsjef i Hurtigruten i en pressemelding.

Skjeldam har registrert at en rekke transportaktører har mottatt kompensasjon for bortfall av kundegrunnlaget, som VY og Widerøe, og ønsker lignende ordning for tapene Hurtigruten skal bære.

– Starter vi med seilinger i juni, vil det være ren underskuddvirksomhet i en overgangsperiode til man begynner å slippe på de internasjonale reiserestriksjonene. Det norske markedet alene kan ikke understøtte Kystrutevirksomheten. Det trengs å øke godtgjørelsen for Kystruteavtalen, sier Skjedam.

Kritisk for Hurtigruten

Det statlige kjøpet som i 2020 beløper seg til 830 millioner kroner, dekker bare en liten del av kostnadene forbundet med å operere de 11 skipene som inngår i Kystrutetrafikken, opplyser Hurtigruten. Staten dekker om lag halvparten av de direkte driftskostnadene som lønn, drivstoff og havnekostnader alene gjennom kompensasjonen. Hurtigruten er derfor avhengig av kommersielle inntekter for å kunne betjene Kystruten.

– Når 95 prosent av det kommersielle inntektsgrunnlaget er falt bort, understreker det hvor kritisk situasjonen er for selskapet.

Langsiktig tiltak

Statens kjøp av mer kapasitet for å kompensere for bortfallet av billettinntekter er et hastetiltak for å få i gang driften av Hurtigruten raskt igjen. For at selskapet skal overleve i lengden er selskapet avhengig av muligheten for likviditetslån.

– Justeringen av mandatet for Statens obligasjonsfond som ble gjennomført fredag 8. mai for å senke terskelen for bedrifter som vil omfattes av ordningen, er et skritt på veien, men så lenge det underliggende formålet til Statens obligasjonsfond ikke endres med hensyn til krav til avkastning, frykter vi at denne ordningen ikke vil ha vesentlig effekt for Hurtigruten. Vi er glade for at mange politikere har vært tydelig på at solide selskaper som Hurtigruten, som gjorde det bra før koronakrisen men nå står uten inntekter, må få tilgang på låneordninger som sikrer langsiktig likviditet, sier Skjeldam i pressemeldingen.

Han understreker at uten en langsiktig løsning der Hurtigruten får tilgang til likviditetslån gjennom Statens obligasjonsfond eller en låneordning gjennom GIEK av betydelig størrelse, er det finansielt uansvarlig å sette i gang en opptrapping av tjenesten langs kysten, uten at Samferdselsdepartement øker sitt kjøp tilsvarende kostnadsøkningen Hurtigruten tar på seg ved å øke produksjonen.

Vurderer innspill

– Vi har i dag hatt møte med Hurtigruten for å lytte til deres innspill. Vi vil vurdere deres forslag, skriver statssekretær i Samferdselsdepartementet Ingvild Ofte Arntsen i en e-post til Maritim Logg.

Samtidig understreker hun at staten står ved sitt vederlag til Hurtigruten, som er på 856,1 million kroner etter vedtatt budsjett for 2020.

– I den situasjonen Hurtigruten nå befinner seg i foreligger det "force majeure" i henhold til kontrakten, ettersom selskapet er forhindret i å oppfylle kontrakten på grunn av forhold som ligger utenfor selskapets kontroll, som for eksempel offentlige påbud og forbud. Når Hurtigruten ikke oppfyller kontrakten som følge av force majeure, fritas selskapet for erstatningsansvar, samt konvensjonalbot, skriver Arntsen.

– Departementet har stilt krav om midlertidig rute for å sikre den kritiske infrastrukturen kystruten utgjør, spesielt i Nord-Norge. Skipene som opereres har god lastekapasitet, med både kjøl og frys, for å kunne bistå næringslivet best mulig mellom Bodø og Kirkenes. Denne ruten er forlenget til 15. juni.

Kystruteavtalen

• I dag har Samferdselsdepartementet en avtale med Hurtigruten AS om helårlige, daglige og gjennomgående seilinger med anløp i 34 havner på nordgående og 33 på sørgående rute mellom Bergen og Kirkenes.

• Formålet med statens kjøp av transporttjenester langs norskekysten er å sikre et godt rutetilbud for passasjerer som reiser lokalt, regionalt og mellom angitte anløpssteder.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
13.05.2020
18:35
13.05.2020 18:35



Mest lest

TAPER: Sjømannen Anna Ruud er permittert fra Color Line. Hun taper penger hvis hun jobber under permisjonen.

TAPER: Sjømannen Anna Ruud er permittert fra Color Line. Hun taper penger hvis hun jobber under permisjonen.

Asle Rowe

Anna risikerer å tape 14.730 kroner i måneden hvis hun jobber

LØNNSØKNING: Oljearbeidere lander på heliporten på Sola etter å ha vært på jobb offshore. Nå får de lønnsøkning.

LØNNSØKNING: Oljearbeidere lander på heliporten på Sola etter å ha vært på jobb offshore. Nå får de lønnsøkning.

Arkivfoto: Jan Inge Haga

Dette er den nye lønna til oljearbeiderne

Adecco tilbyr tømrere 50-timers uke, men trakk annonsen etter at FriFagbevegelse kontaktet dem.

Adecco tilbyr tømrere 50-timers uke, men trakk annonsen etter at FriFagbevegelse kontaktet dem.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Adecco søker etter tømrere til 50 timers uke: Ulovlig og oppsiktsvekkende, sier LO-jurist

Med hjelp fra Nav får Pelle Haagensen arbeidserfaring, tarifflønn og referanse til å søke om lærlingplass og jobb senere.

Med hjelp fra Nav får Pelle Haagensen arbeidserfaring, tarifflønn og referanse til å søke om lærlingplass og jobb senere.

Yngvil Mortensen

Pelle (18) fikk ikke lærlingplass. Så kom det en gladmelding fra Nav

HVORFOR NÅ? Esther Mørk (f.v.) og Astri Elisabet Pestalozzi synes det er merkelig at departementet omorganiserer midti en pandemi når ansatte har sittet fra hverandre i et år.

HVORFOR NÅ? Esther Mørk (f.v.) og Astri Elisabet Pestalozzi synes det er merkelig at departementet omorganiserer midti en pandemi når ansatte har sittet fra hverandre i et år.

Katharina Dale Håkonsen

Nær 900 ansatte i forvaltningen av høyere utdanning skal omstilles før juli: – Det kom som en bombe

Det store spørsmålet er hvordan dette skal betales. LO og NHO har i utredningen ikke tatt mål av seg til å løse dette spørsmålet. (Arkivfoto)

Det store spørsmålet er hvordan dette skal betales. LO og NHO har i utredningen ikke tatt mål av seg til å løse dette spørsmålet. (Arkivfoto)

Håvard Sæbø

Mange flere kan få tidligpensjon, men hvem skal betale? Her er forslaget til endringene i AFP

BEKYMRET: Daniel Walter er Handel og Kontors hovedtillitsvalgt i Obos. Han har aldri opplevd et så stort engasjement rundt en generalforsamling. Forslaget om å legge ned Obos skremmer ham og kollegene.

BEKYMRET: Daniel Walter er Handel og Kontors hovedtillitsvalgt i Obos. Han har aldri opplevd et så stort engasjement rundt en generalforsamling. Forslaget om å legge ned Obos skremmer ham og kollegene.

Brian Cliff Olguin

Obos-tillitsvalgt frykter for arbeidsplassene til 2.600 kolleger

SKREMMENDE UTVIKLING: Her på E18 gjennom Vestfold kjører lastebilsjåfør Håvard Gohli hver eneste uke. De siste ti årene har antallet utenlandske vogntog og semitrailere eksplodert.

SKREMMENDE UTVIKLING: Her på E18 gjennom Vestfold kjører lastebilsjåfør Håvard Gohli hver eneste uke. De siste ti årene har antallet utenlandske vogntog og semitrailere eksplodert.

Roy Ervin Solstad

Her kjører lastebilsjåfør Håvard (70) hver eneste uke. Nå slår han alarm om egen bransje

En kvinne i 50-årene er avskjediget fra avdelingen ved Skjervum helse- og omsorgssenter fordi hun har brutt smittevernregler.

En kvinne i 50-årene er avskjediget fra avdelingen ved Skjervum helse- og omsorgssenter fordi hun har brutt smittevernregler.

Helge Rønning Birkelund

Fagforbundet vil ikke ta saken til medlem som fikk sparken for brudd på smittevernregler

Fremskrittspartiets førstekandidat i Oslo, Christian Tybring-Gjedde (arkivfoto).

Fremskrittspartiets førstekandidat i Oslo, Christian Tybring-Gjedde (arkivfoto).

Terje Pedersen, ANB

Katastrofe for Venstre og Frp i hovedstaden på fersk partimåling

OPP I LØNN IGJEN: De ansatte i Spar Kjøp og andre butikker omfattet av Handeloverenskomsten mellom HK og NHO går opp i lønn for andre gang i år.

OPP I LØNN IGJEN: De ansatte i Spar Kjøp og andre butikker omfattet av Handeloverenskomsten mellom HK og NHO går opp i lønn for andre gang i år.

Martin Guttormsen Slørdal

Butikkansatte går opp i lønn for andre gang i år

Siv Jensen omkranset av journalister. Nå blir det stillere, for på helgens Frp-landsmøte takker hun av som Frp-leder.

Siv Jensen omkranset av journalister. Nå blir det stillere, for på helgens Frp-landsmøte takker hun av som Frp-leder.

Leif Martin Kirknes

Siv Jensen i avskjedsintervju: Dette angrer hun på

Efta-domstolen svarte onsdag på Høyesteretts spørsmål om Nav-saken.

Efta-domstolen svarte onsdag på Høyesteretts spørsmål om Nav-saken.

Hanna Skotheim

Nav-skandalen: Nordmenn i utlandet kan ha blitt nektet trygd helt tilbake til 1994

Håvard Sæbø

Halvparten av innleien hos Statsbygg var ulovlig

NEDBEMANNET: Totalt 21 ansatte ble sagt opp, 30 ble omplassert, og mange ansatte måtte ned i lønn da forskningsinstituttet Norce nedbemannet. Det godtok ikke en oppsagt 58-årig kvinne med 34 års erfaring i jobben som saksøkte arbeidsgiveren for usaklig oppsigelse. Saken skulle kommet opp i tingretten mandag, men fredag ble det kjent at det var inngått forlik. Kvinnen fortsetter nå sitt arbeidsforhold ved Norce.

NEDBEMANNET: Totalt 21 ansatte ble sagt opp, 30 ble omplassert, og mange ansatte måtte ned i lønn da forskningsinstituttet Norce nedbemannet. Det godtok ikke en oppsagt 58-årig kvinne med 34 års erfaring i jobben som saksøkte arbeidsgiveren for usaklig oppsigelse. Saken skulle kommet opp i tingretten mandag, men fredag ble det kjent at det var inngått forlik. Kvinnen fortsetter nå sitt arbeidsforhold ved Norce.

Google Street View

Forskningsansatt (58) ble nedbemannet etter 34 år i jobben – så saksøkte hun arbeidsgiveren

Sylvi Listhaug overtar som Frp-leder når Siv Jensen takker av på landsmøtet.

Sylvi Listhaug overtar som Frp-leder når Siv Jensen takker av på landsmøtet.

Jan-Erik Østlie

Elbil, kontantstøtte og vindkraft: Her er sakene som skaper strid på Frps landsmøte

SEKRETARIATET: Rashid Nawaz sørger for at det blir servert kaffe til folket under møtene i sekretariatssalen i Folkets Hus.

SEKRETARIATET: Rashid Nawaz sørger for at det blir servert kaffe til folket under møtene i sekretariatssalen i Folkets Hus.

Sissel M. Rasmussen

Rashid startet som renholder i 1999. Nå er han «bydelsordfører» for 33.000 innbyggere

Kronikk

Det er frivillig om den enkelte arbeidstaker ønsker vaksinering. Kan nei til vaksine være grunnlag for oppsigelse?  (Illustrasjonsfoto)

Det er frivillig om den enkelte arbeidstaker ønsker vaksinering. Kan nei til vaksine være grunnlag for oppsigelse? (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

«Kan du få sparken av å si nei til koronavaksine?». Se hva Jussformidlingen svarer

Med Listhaug i lederstolen gjentar Frp-landsmøtet kravet fra Siv Jensens tale til landsstyret.

Med Listhaug i lederstolen gjentar Frp-landsmøtet kravet fra Siv Jensens tale til landsstyret.

Jan-Erik Østlie

Sjekk lista: Dette vedtok Frp på landsmøtet

Bjørnar Moxnes (Rødt), Une Aina Bastholm (MDG) og Audun Lysbakken (SV).

Bjørnar Moxnes (Rødt), Une Aina Bastholm (MDG) og Audun Lysbakken (SV).

Stortinget

Rødt og MDG kan få LO-støtte


Flere saker