JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
I OPPLAG: 14 av 16 skip i Hurtigrutenrederiet er i opplag under Koronakrisen. Nå vil sjømannsorganisasjonene i LO ha strakstiltak for å redde selskapet.

I OPPLAG: 14 av 16 skip i Hurtigrutenrederiet er i opplag under Koronakrisen. Nå vil sjømannsorganisasjonene i LO ha strakstiltak for å redde selskapet.

Kim Lekva Velve

Korona:

Hurtigruten er i krise: De ansatte krever umiddelbar hjelp fra staten

Nødvendige finansielle avklaringer må på plass for at Hurtigruten kan starte opp igjen. Det mener LO, Sjømannsforbundet og Sjøoffisersforbundet.



13.05.2020
18:35
13.05.2020 18:35

tri@lomedia.no

– Hurtigruta fyller en viktig, tradisjonsrik og samfunnskritisk funksjon langs kysten. Hurtigruta trenger likviditet og sikkerhet for å bygge opp aktiviteten igjen. LO mener staten raskt må ta grep slik at Hurtigruta kan starte opp aktiviteten igjen, sier Peggy Hessen Følsvik 1. nestleder i LO.

Snart sommersesong

Siden mars har det vært full stans i all reisevirksomhet, både nasjonalt og internasjonalt. Dette har tvunget Hurtigruten til å legge 14 av 16 skip i opplag og permittere nesten 3000 ansatte. I Norge er rundt 1300 av 1650 sjøansatte permitterte. Samtidig er 300 landbaserte ansatte permitterte.

Sammen med Hurtigruten etterlyser LO og forbundene økonomiske tiltak for at selskapet kan starte opp igjen før sommersesongen setter inn for fullt.

– Kystruta er en hjørnestein for reiselivet langs hele kysten. Hurtigruta i drift vil hente mange arbeidstakere i reiselivsbedrifter tilbake på jobb. I år vil vi feriere i Norge. Vi kan ikke vente til sommeren er startet før løsningen er på plass. Da er det mange som har lagt sine ferieplaner, sier Hessen Følsvik.

Dialog med regjeringen

I et brev til Finansdepartementet, Næringsdepartementet og Samferdselsdepartementet har sjømannsorganisasjonene sammen med Hurtigruten etterlyst følgende strakstiltak:

1. En kortsiktig løsning der staten midlertidig kjøper mer kapasitet og kompenserer for bortfallet av billettinntekter, slik regjeringen har gjort for tog og fly.

2. En langsiktig løsning der Hurtigruten får tilgang til likviditetslån gjennom Statens obligasjonsfond eller en låneordning gjennom GIEK.

Livsnerven i nord

– Det er selvsagt viktig at vi får tiltak på plass så raskt som mulig. Hurtigruten er ikke bare en av landets største arbeidsgivere for sjøfolk, men også livsnerven for folk i Nord-Norge, sier leder av Sjømannsforbundet Johnny Hansen.

Hans Sande, forbundsleder i Norsk Sjøoffisersforbund, kommenterer tiltaksforslagene slik:

– Tiltaket som er foreslått er et godt og rimelig strakstiltak som sørger for at mange kommer i jobb igjen raskt. Vi trenger selvsagt en kombinasjon av kortsiktige og langsiktige tiltak, men dette er det vi er sikre på treffer best på kort sikt.

Usikker oppstart

Hurtigruten har en avtale med Samferdselsdepartementet om driftsstans fram til 15. juni, bortsett fra to skip som går i en redusert rute mellom Bodø og Kirkenes. Om de kan starte opp igjen etter denne datoen er usikkert på grunn av usikkerhet rundt reiserestriksjoner og manglende avklaringer av den finansielle situasjonen for selskapet.

– Vi har signalisert til departementet at vi ønsker å begynne en gradvis opptrapping fra den 16. juni med fire skip. Ut over sommeren og høsten vil de resterende skipene komme i drift igjen i tråd med at restriksjonene, også til utlandet, slippes opp, sier Daniel Skjeldam, konsernsjef i Hurtigruten i en pressemelding.

Skjeldam har registrert at en rekke transportaktører har mottatt kompensasjon for bortfall av kundegrunnlaget, som VY og Widerøe, og ønsker lignende ordning for tapene Hurtigruten skal bære.

– Starter vi med seilinger i juni, vil det være ren underskuddvirksomhet i en overgangsperiode til man begynner å slippe på de internasjonale reiserestriksjonene. Det norske markedet alene kan ikke understøtte Kystrutevirksomheten. Det trengs å øke godtgjørelsen for Kystruteavtalen, sier Skjedam.

Kritisk for Hurtigruten

Det statlige kjøpet som i 2020 beløper seg til 830 millioner kroner, dekker bare en liten del av kostnadene forbundet med å operere de 11 skipene som inngår i Kystrutetrafikken, opplyser Hurtigruten. Staten dekker om lag halvparten av de direkte driftskostnadene som lønn, drivstoff og havnekostnader alene gjennom kompensasjonen. Hurtigruten er derfor avhengig av kommersielle inntekter for å kunne betjene Kystruten.

– Når 95 prosent av det kommersielle inntektsgrunnlaget er falt bort, understreker det hvor kritisk situasjonen er for selskapet.

Langsiktig tiltak

Statens kjøp av mer kapasitet for å kompensere for bortfallet av billettinntekter er et hastetiltak for å få i gang driften av Hurtigruten raskt igjen. For at selskapet skal overleve i lengden er selskapet avhengig av muligheten for likviditetslån.

– Justeringen av mandatet for Statens obligasjonsfond som ble gjennomført fredag 8. mai for å senke terskelen for bedrifter som vil omfattes av ordningen, er et skritt på veien, men så lenge det underliggende formålet til Statens obligasjonsfond ikke endres med hensyn til krav til avkastning, frykter vi at denne ordningen ikke vil ha vesentlig effekt for Hurtigruten. Vi er glade for at mange politikere har vært tydelig på at solide selskaper som Hurtigruten, som gjorde det bra før koronakrisen men nå står uten inntekter, må få tilgang på låneordninger som sikrer langsiktig likviditet, sier Skjeldam i pressemeldingen.

Han understreker at uten en langsiktig løsning der Hurtigruten får tilgang til likviditetslån gjennom Statens obligasjonsfond eller en låneordning gjennom GIEK av betydelig størrelse, er det finansielt uansvarlig å sette i gang en opptrapping av tjenesten langs kysten, uten at Samferdselsdepartement øker sitt kjøp tilsvarende kostnadsøkningen Hurtigruten tar på seg ved å øke produksjonen.

Vurderer innspill

– Vi har i dag hatt møte med Hurtigruten for å lytte til deres innspill. Vi vil vurdere deres forslag, skriver statssekretær i Samferdselsdepartementet Ingvild Ofte Arntsen i en e-post til Maritim Logg.

Samtidig understreker hun at staten står ved sitt vederlag til Hurtigruten, som er på 856,1 million kroner etter vedtatt budsjett for 2020.

– I den situasjonen Hurtigruten nå befinner seg i foreligger det "force majeure" i henhold til kontrakten, ettersom selskapet er forhindret i å oppfylle kontrakten på grunn av forhold som ligger utenfor selskapets kontroll, som for eksempel offentlige påbud og forbud. Når Hurtigruten ikke oppfyller kontrakten som følge av force majeure, fritas selskapet for erstatningsansvar, samt konvensjonalbot, skriver Arntsen.

– Departementet har stilt krav om midlertidig rute for å sikre den kritiske infrastrukturen kystruten utgjør, spesielt i Nord-Norge. Skipene som opereres har god lastekapasitet, med både kjøl og frys, for å kunne bistå næringslivet best mulig mellom Bodø og Kirkenes. Denne ruten er forlenget til 15. juni.

Kystruteavtalen

• I dag har Samferdselsdepartementet en avtale med Hurtigruten AS om helårlige, daglige og gjennomgående seilinger med anløp i 34 havner på nordgående og 33 på sørgående rute mellom Bergen og Kirkenes.

• Formålet med statens kjøp av transporttjenester langs norskekysten er å sikre et godt rutetilbud for passasjerer som reiser lokalt, regionalt og mellom angitte anløpssteder.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
13.05.2020
18:35
13.05.2020 18:35



Mest lest

Tillitsvalgt Kateryna Bilokin mener at deler av bonusen kunne blitt brukt til andre viktig tiltak i bedriften.

Tillitsvalgt Kateryna Bilokin mener at deler av bonusen kunne blitt brukt til andre viktig tiltak i bedriften.

Erlend Angelo

Ikea-ansatte får mer enn en månedslønn i bonus. Men tillitsvalgte Kateryna jubler ikke

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

Håvard Sæbø

Maler slo arbeidsgiveren konkurs da han ikke fikk 22.000 kroner i feriepenger

INGEN STREIK: Partene i statsoppgjøret landet en enighet seks timer på overtid Her er LO Stat-leder Egil André Aas (nr. to f.v.), kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup (f.h.), personaldirektør Gisle Norheim i staten, og leder Anders Kvam i Akademikerne stat (t.v.).

INGEN STREIK: Partene i statsoppgjøret landet en enighet seks timer på overtid Her er LO Stat-leder Egil André Aas (nr. to f.v.), kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup (f.h.), personaldirektør Gisle Norheim i staten, og leder Anders Kvam i Akademikerne stat (t.v.).

Morten Hansen

Sjekk lønnshoppet for statsansatte

Erna Solberg diskuterer med statsrådene Henrik Asheim og Abid Raja.

Erna Solberg diskuterer med statsrådene Henrik Asheim og Abid Raja.

Stian Lysberg Solum / NTB

Pensjon: Her vil regjeringen kutte

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierne vraker årets lønnsoppgjør. Nå øker streikefaren

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

Sidsel Hjelme

Marit (36) fikk endelig fast jobb etter seks år. Så kom et brev i posten

SKIKKELIG SKUFFA: – Jeg ble så irritert over årets lønnsoppgjør, sier Marit Berg.

SKIKKELIG SKUFFA: – Jeg ble så irritert over årets lønnsoppgjør, sier Marit Berg.

Katharina Dale Håkonsen

Mens topplønte i staten fikk 5.700 kroner mer i lønn, fikk resepsjonsvakt Marit 1.700: – Jeg ble så irritert

Nytt om navn:

Espen Barth Eide

Espen Barth Eide

Sissel M. Rasmussen

Espen Barth Eide risikerer å miste sikker stortingsplass for Ap

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførene Svein og John-Egil frykter for fremtiden med de nye reglene fra 1. november

Statsminister Erna Solberg (H).

Statsminister Erna Solberg (H).

Jan-Erik Østlie

Faktasjekk: Nei, en vanlig familie får ikke 14.000 i skattelette med årets forslag til statsbudsjett

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Britt Andreassen (Innfelt foto: privat)

– Jeg klarer ikke å se at dette skal være en diskusjon. Jeg falt og ødela meg på jobb – og jeg var forsikret

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

Nordic Choice Hotels

Hotellansatte må jobbe i 15 år for å tjene like mye som sjefen gjør på ett år

Sjefene vektlegger omsorg og motivasjon av sine arbeidere, ifølge den nye undersøkelsen. (Illustrasjonsbilde)

Sjefene vektlegger omsorg og motivasjon av sine arbeidere, ifølge den nye undersøkelsen. (Illustrasjonsbilde)

Ole Palmstrøm

Dette tenker sjefen når du jobber fra hjemmekontor

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Stein Marienborg/Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

Per Østvold (71) har både vært domfelt og dommer. Nå takker fagforeningskjempen av

SAVNER TRYGGHETEN: Assisterende varehussjef Omed Poor er veldig glad i arbeidsplassen sin, og vil at alt skal være på stell på Ikea Furuset.

SAVNER TRYGGHETEN: Assisterende varehussjef Omed Poor er veldig glad i arbeidsplassen sin, og vil at alt skal være på stell på Ikea Furuset.

Jan-Erik Østlie

Ikea-lederen måtte selv stoppe en tyv: – Savnet etter vekterne er stort

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Jan-Erik Østlie

Det vil føles urettferdig hvis sykepleierne får mer enn andre, mener FO-lederen

ENIGE: Etter en lang natts ferd kom Gisle Norheim (f.v.), Nikolai Astrup, Guro Elisabeth Lind, Pål Arnesen, Anders Kvam og Egil André Aas til enighet.

ENIGE: Etter en lang natts ferd kom Gisle Norheim (f.v.), Nikolai Astrup, Guro Elisabeth Lind, Pål Arnesen, Anders Kvam og Egil André Aas til enighet.

Morten Hansen

Dette ble partene i statsoppgjøret enige om

PASSE FORNØYD: Vigdis Rekdahl og Mats Jetlund var en del av forhandlingsdelegasjonen. LO Finans HK-leder Rekdahl sier hun er fornøyd med resultatet.

PASSE FORNØYD: Vigdis Rekdahl og Mats Jetlund var en del av forhandlingsdelegasjonen. LO Finans HK-leder Rekdahl sier hun er fornøyd med resultatet.

Erlend Angelo

Bankansatte får ny lønn: Her er resultatet

Av mer kritiske innvendinger løfter rapporten blant annet fram grovt undervurderte sammenhenger mellom kriser og forståelse for at alle sektorer rammes. (Illustrasjonsfoto)

Av mer kritiske innvendinger løfter rapporten blant annet fram grovt undervurderte sammenhenger mellom kriser og forståelse for at alle sektorer rammes. (Illustrasjonsfoto)

Brian Cliff Olguin

Ny rapport: Sjokkert over hvor dårlig forberedt Norge var da Covid-19 kom til landet

– Dette oppgjøret burde vært løst rundt forhandlingsbordet, det hadde ikke trengt å gå til mekling, mener forbundsleder Torbjørn Bongo i Norges Offisers- og Spesialistforbund. Han sier seg skuffet over statens opptreden på flere punkt i årets forhandlinger, og varsler tydelige forventninger om større lønnstillegg og bedre sosial profil på neste års oppgjør.

– Dette oppgjøret burde vært løst rundt forhandlingsbordet, det hadde ikke trengt å gå til mekling, mener forbundsleder Torbjørn Bongo i Norges Offisers- og Spesialistforbund. Han sier seg skuffet over statens opptreden på flere punkt i årets forhandlinger, og varsler tydelige forventninger om større lønnstillegg og bedre sosial profil på neste års oppgjør.

Sissel M. Rasmussen

– To år på rad har de lavest lønnede kommet dårligst ut. Det er uaktuelt å godta neste år


Flere saker