«Kari» ble utfryst og mobbet av arbeidskollegaene om bord, hvor hun bodde 28 dager i strekk. (Illustrasjonsfoto)
Tri Nguyen Dinh
Arbeidsmiljø
I flere år ble «Kari» trakassert: – Det var helt forferdelig å være på jobb
Nye undersøkelser viser nedslående tall. Sjømannsforbundet er skremt.
tri@lomedia.no
– Jeg ble et felles negativt samtaleemne for sjømennene om bord. Når de ikke hadde andre ting å snakke om, så baksnakket de meg fordi jeg var den eneste kvinnen og jeg var den eneste som jobbet med mat og forpleining. Jeg ble liksom et utenforstående fremmedelement for de tøffe mannfolkene på dekk, i maskinrommet eller på broa, forteller «Kari».
Hun ønsker å være anonym for å ikke eskalere situasjonen og bli hengt ut ytterligere som «sladrehank» og «sytepave».
– Det kunne bli helt stille
«Kari» vil ikke avsløre eller klage på arbeidsgiveren.
Rederiet har bekreftet hennes historie og gjør nå nødvendige tiltak for å bedre miljøet om bord.
– Det kunne bli helt stille om jeg kom inn i rommet. Satt jeg alene i messa, så kunne folk snu i døra. Om jeg begynte å prate kunne folk stønne og sukke. Det jeg sa ble oversett eller jeg kunne bli avbrutt. Jeg ble rett og slett kneblet. Det var helt forferdelig å være på jobb. Det er ekstra ille med slike arbeidsmiljøer om bord, for man bor, lever og jobber i hele jobbeperioden på 28 dager. Man kommer ikke unna de vonde situasjonene etter endt arbeidsdag.
Mobbingen foregikk over flere år. Prøvde hun å varsle til kapteinen ble det bare avfeid.
– Skip langt ut i havet er som små kongeriker på sjøen som ikke forholder seg til lover og regler som er bestemt av staten eller rederiene. Mannskapet er fanget i en boble, derfor er det så viktig at arbeidsmiljøet om bord er trygt og godt, sier «Kari».
Stort omfang
Historien til «Kari» er dessverre ikke unik.
Nylig gjorde Norsk Sjømannsforbund en undersøkelse blant alle sine medlemmer for å kartlegge omfanget av mobbing og trakassering om bord.
Undersøkelsen avslører at 25 prosent har blitt mobbet eller trakassert de siste årene.
Sjøfartsdirektoratet har gjort sin egen undersøkelse.
Der kommer det fram at en av tre har opplevd mobbing eller trakassering det siste året.
– Resultatene fra vår undersøkelse var dårlig over hele linjen og verre enn vi hadde fryktet. Det eneste som er positivt, er at både arbeids- og arbeidsgiversiden, samt myndighetene nå har takket ja til å komme sammen for å lage en handlingsplan, sier Sjømannsforbundets politiske direktør, Stian Grøthe.
Dette er hovedfunnene
* 25 prosent oppgir på direkte spørsmål at de har blitt mobbet eller trakassert på arbeidsplassen sin i løpet av de 3–4 siste årene.
* Signifikant flere kvinner (35 %) enn menn (23 %) svarer ja. Signifikant flere under 39 år (30 %) enn over 50 år (18 %) svarer ja.
* 9 % oppgir på direkte spørsmål at de har blitt seksuelt trakassert på arbeidsplassen sin i løpet av de 3–4 siste årene.
* 22 % har varslet om kritikkverdige forhold som har berørt en selv på arbeidsplassen sin de 3–4 siste årene.
* 22 % har varslet om kritikkverdige forhold som har berørt andre enn seg selv på arbeidsplassen sin de 3–4 siste årene.
* 20 % opplevde negative konsekvenser som følge av at de varslet om kritikkverdige forhold som berørte andre enn seg selv.
* 35 % er ikke sikker på om det finnes varslingsrutiner på arbeidsplassen.
* 1130 personer deltok i undersøkelsen, som er utført av Opinion på oppdrag av Norsk Sjømannsforbund
Skremmer ungdommen
Grøthe mener funnene i undersøkelsen både har en menneskelig og en næringsmessig side.
For næringen slår han alarm om framtidig vekst og rekruttering, som over tid har vært en utfordring i bransjen.
– Vi er avhengig av å rekruttere ungdom inn i næringen. Dagens ungdom vil ikke søke seg til en bransje der arbeidsforholdene er slik vi her får skissert, sier Grøthe.
Lena Dyring i Sjømannsforbundet bekrefter at de behandler og megler mange saker som handler om mobbing og trakassering.
– Denne undersøkelsen viser svart på hvitt det enorme omfanget og hvordan sjøfolk opplever arbeidshverdagen, ikke bare når konflikter tilspisser seg. Arbeidstakersiden har nå en unik mulighet til nå ut til våre medlemmer ved ta opp dette på kursene våre og jobbe med holdningsendringer, sier Dyring.
Advokat Martha Nordal deltok på vegne av Norsk Sjøoffisersforbund.
– NSOF støtter helhjertet opp om handlingsplanen hvor det fastslås at maritim næring skal være for alle, sier Nordal.
Hun mener dette er et svært viktig tema som heldigvis har kommet høyt opp på dagsorden.
- Det må rett og slett en holdningsendring til, i alle deler av samfunnet. Det må jobbes kontinuerlig for å gjøre næringen attraktiv for alle arbeidstakere. Husk også at arbeidsmiljøet betyr mye for sikkerheten om bord. NSOF skal bidra som best vi kan for å gjennomføre handlingsplanen, uttaler Martha Nordal.
Feil bruk av dugnad
Fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran sier følgende:
– Dette er en dugnad der partene i arbeidslivet og myndighetene må stå samlet for å bekjempe et alvorlig problem som er helt uakseptabelt. Vi er nødt til å lykkes med dette for å bevare posisjonen vår som en stor havnasjon, der næringen trenger flere sjøfolk i tiden som kommer, både gutter og jenter.
Han takker Sjømannsforbundet for å ha tatt initiativet til å avdekke problemet.
Kåre Heggebø i Norges Fiskarlag derimot, mener bestemt at dette ikke er en dugnad.
– I en dugnad går man sammen og gjør en jobb uten å få betalt for jobben. Lykkes vi med dette vil vi vi få betalt i massevis.
Hvem ønsker å jobbe slik?
– Dette er alvorlige tall. Vi har en jobb å gjøre med kulturen. Det skal være trygt og godt å jobbe om bord på alle skip for alle ansatte. Et godt arbeidsmiljø er også bra for sikkerheten til sjøs, sier sjøfartsdirektør Knut Arild Hareide.
Direktør i Norges Rederiforbund, Viggo Bondi, ser meget alvorlig på undersøkelsene.
– Vi er allerede i gang med ledermøter og allmøter der dette blir fulgt opp. Jeg er veldig glad og takknemlig for at Sjømannsforbundet avslørte så alvorlige tall. Nå vet vi at vi må gjøre noe med det, sier Bondi.
«Kari» mener at tiltak vil gagne både sjøfolk og rederiene.
– Sjøfolkene vil få en bedre arbeidshverdag. Men ikke minst, så vil rederiene på sikt øke fortjenesten. Er man glad på jobb, så produserer man bedre. og det er også bra for rekrutteringen. Hvem vil søke seg til en bransje med dårlig arbeidsmiljø, spør hun retorisk.
Mest lest
– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.
Yngvil Mortensen
Samboerpar gikk på millionsmell: – Dette er så bittert
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle ansatte av med tidligpensjon
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (t.v.) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (t.h.) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I midten går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på fraværet
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Lene og Vegard gikk opp 120.000 i lønn – med hjelp fra sjefen
Jørn Eggum og Knut Sunde ved oppstarten på lønnsoppgjøret
Håvard Sæbø
Oppgjøret om lønna di: Sjekk kravene og hva som skjer videre
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
Ny pensjonsalder: Dette har LO gått med på
Anja G. Hvale er mye på farta. Grenland brann og redning skal nemlig levere tjenester til Porsgrunn, Bamble, Drangedal, Kragerø og Skien kommune.
Hanna Skotheim
Anja ser mer enn brannrisiko når hun drar hjem til folk
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
– Sju partier har kastet hele det arbeidende folk under bussen
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
LIVSNERVE: Posten i Ukraina leverer brev, trygd og pensjonser til befolkningen. Men postbud Ndija Sapun må gå med skuddsikker vest, og føler seg aldri trygg i Kherson - rett ved frontlinjen i krigen.
Ole Dag Kvamme
Nadija går postruta med skuddsikker vest
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
Alf Ragnar Olsen
Postbud flytter fra rotter og minus 28 – men frykter noe av lagfølelsen kan gå tapt
LØNN: NTL-tillitsvalgt Ingvild Vaggen Malvik opplever at statsansatte søker på jobber som de egentlig ikke har tenkt å ta, for å bruke jobbtilbudet til å jekke opp egen lønn.
Brian Cliff Olguin
NTL-tillitsvalgt: Statsansatte søker andre jobber for å jekke opp lønna
Forhandlingsleder Knut Sunde (t.v.) i Norsk Industri vil ha muligheten til å gi individuell lønn til enkelte arbeidere.
Håvard Sæbø
Industrien vil gi noen arbeidere høyere lønn uten begrunnelse
I Norge har Tesla-ansatte gitt uttrykk for at de frykter for å miste jobben hvis det blir kjent at de er organisert, noe Tesla har hevdet det ikke finnes noen grunn for. (Illustrasjonsfoto)
Martin Guttormsen Slørdal
Tesla-streiken: Elektrikere nekter å installere ladere
Kvinner i alderen fra 25 år til 30 år tjener i gjennomsnitt 96 prosent av sine mannlige kolleger. Men kvinnelige arbeidstakere over 60 år må nøye seg med 86 prosent.
Colourbox
Lønnsgapet mellom kvinner og menn er størst i disse aldersgruppene
Bensinstasjonansatte Mikael Hedman tjener dårligere enn de som jobber i butikk. Det han og kollegaene er urettferdig.
Brian Cliff Olguin