Det norske maskinistforbund (DNMF), Norsk Sjøoffisersforbund (NSOF) og Norsk Sjømannsforbund (NSF):
LO-familien risikerer å få nei fra Maskinistforbundet
En sammenslåing med Sjøoffiserforbundet kan ryke hvis landsmøtet følger forbundsstyrets innstilling.
Maskinistene skal fremdeles være tilsluttet hovedorganisasjonen Unio.
Tri Nguyen Dinh
Forbundsstyret fattet sitt vedtak 20. februar, og begrunnelsen er at en sammenslåing med Norsk Sjøoffisersforbund (NSOF) ikke gir mulighet for å organisere alle de medlemsgruppene Det norske maskinistforbund (DNMF) organiserer i dag. Det var også viktig for Maskinistforbundets forbundsstyre å sikre en partipolitisk uavhengighet.
Samarbeidet fortsetter
Saken avgjøres formelt på forbundets landsmøte i Trondheim 17.–18. september.
– Vi har en konstruktiv og hyggelig dialog med LO på alle plan – fagforeninger så vel som ledelse. Forbundsstyret har også innstilt på å søke et tett og nært samarbeid med andre forbund, sier Hege-Merethe Bengtsson, administrerende direktør i DNMF, til FriFagbevegelse.
– Spørsmålet om en sammenslåing er ikke ferdig debattert i vårt forbund. Endelig avgjørelse i saken fattes på landsmøtet i september. Det er viktig å understreke, sier Bengtsson.
– Vi tar Maskinistforbundets beslutning til etterretning. Samtidig er Norsk Sjøoffisersforbund innstilt på at det gode samarbeidet vi allerede har, fortsetter som før, sier styreleder Øystein Torp i Sjøoffisersforbundet.
• Snart kan alle sjøfolkene bli samlet i ett LO-forbund
Tettere samarbeid?
På spørsmål om Sjøoffisersforbundet og Sjømannsforbundet vurderer et tettere samarbeid eller sammenslåing nå, svarer styrelederen følgende:
– Det er for tidlig å si, selv om spørsmålet ikke er ukjent for oss. Det har vært luftet tidligere. Samarbeidet forbundene imellom vil imidlertid fortsette som før. Vi har tette bånd, sier Torp til FriFagbevegelse.
Forbundsleder Johnny Hansen i Sjømannsforbundet tar Maskinistforbundets vedtak til etterretning.
– Vi slår fast at dette vanskeligjør muligheten for å oppfylle Norsk Sjømannsforbunds landsmøtevedtak fra 2006, sier han.
Landsmøtet ga den gang det nye landsstyret fullmakt til eventuelt å innlede forhandlinger med sikte på å samle alle norske sjøfolk i én organisasjon.
• Flere LO-forbund er åpen for sammenslåinger
I samme hus
I flere år har det vært et nært samarbeid mellom Sjømannsforbundet, Sjøoffisersforbundet og Maskinistforbundet. I 2004 besluttet de tre sjømannsorganisasjonene å samlokalisere seg i Maritimt Hus i Oslo for å intensivere samarbeidet.
Maskinistforbundet har drøyt 6.000 medlemmer på land og sjø. Sjøoffisersforbundet har rundt 7.400 medlemmer og er den største organisasjonen for ledende maritimt personell i Norge. Sjømannsforbundet har 10.800 medlemmer.
Maskinistforbundet har siden 2014 vært tilsluttet hovedorganisasjonen Unio, mens Sjøoffisersforbundet ble en del av LO under representantskapsmøtet i februar 2017. Sjømennene har vært det siden 1910. LO er derfor den største organisasjonen i den maritime næringen. I ett LO-forbund vil de tre organisasjonene fått et samlet medlemstall på godt over 20.000.
• I dag får LO 7.400 nye medlemmer
Tredje forsøk
Dette er tredje gangen planene om sammenslåing er på dagsorden. Maskinistforbundets landsmøte stemte i 1991 nei til å bli med i dannelsen av Sjøoffisersforbundet. Norges Skibsførerforbund og Norsk Styrmandsforening gikk videre mot sammenslåing uten DNMF og ble til Norsk Sjøoffisersforbund 1. januar 1995.
I 2001 ble det gjort et nytt forsøk på sammenslåing, og det ble forhandlet frem et forslag som gikk til uravstemming i begge forbund. Maskinistforbundets medlemmer stemte nei til sammenslåing.
Etter at styret i Sjøoffisersforbundet valgte å knytte seg til LO, ble også Maskinistforbundet og Sjømannsforbundet invitert til å danne ett felles forbund for sjøfolk under LO. Nå risikerer Sjøoffiserforbundet å få nei fra Maskinistforbundet.
Dette er en sak fra
Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.