Skatt
Nå endres kravene til sjømannsfradraget
Regjeringen sørger nå for at sjømannsfradraget endres. Det skaper glede i fagbevegelsen.
Fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran endrer betingelsene for sjømannsfradraget. Det møtes med glede av fagbevegelsen.
Regjeringen
helge@lomedia.no
Forrige uke sendte LO og sjøfartsorganisasjonene et felles brev til regjeringen med håp om at sjømannsfradraget måtte endres.
For å ha krav på fradraget, slik ordningen er i dag, må sjøfolk være på skip i minimum 130 dager i inntektsåret. Et annet krav er at fartøyets utseilte distanse må overstige 30 nautiske mil, med last.
Det er det såkalte «distansekravet» på 30 nautiske mil, som regjeringen nå gir et alternativ til.
Dagens endring
Det nye forslaget innebærer at også tre ukers turnusordning på skipet vil være tellende for å oppfylle vilkåret.
Det medfører at rundt 300 flere sjøfolk kvalifiserer til fradraget.
– Sjøfolk er sjøfolk enten de seiler over Talgsjøen, Nordsjøen eller Atlanteren, mener Peggy Hessen Følsvik.
Dermed fjernes også en langvarig usikkerhet som norske sjøfolk har hatt, etter at den borgerlige regjeringen til Erna Solberg strammet inn ordningen for norske sjøfolk og rederier.
– Viktig endring
Fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran mener dette er en viktig endring.
– Nærskipsfarten er viktig både for våre lokalsamfunn og for norsk verdiskapning. Det er en bærebjelke. Norske sjøfolk og skal ha gode vilkår og næringslivet skal ha forutsigbare vilkår, sier Bjørnar Skjæran til FriFagbevegelse.
– Både næringen, sjøfolkene og arbeidstakerorganisasjonene har vært tydelig på at endinger i sjømannsfradraget er viktig. Derfor kommer vi nå med et alternativ til distansekravet, sier Bjørnar Skjæran. Han er sikker på at rederiene vil oppleve at dette er en stor forbedring.
– Veldig tilfreds
Det regjeringen nå presenterer, er forbundsleder i Norsk Sjøoffisersforbund, Hans Sande veldig tilfreds med.
– Nå skapes det ro rundt rammevilkårene i skipsflåten i forhold til å beholde sjømannsfradrag og refusjonsordninger. Det er grunnpilaren i norske sjøfolk rederienes konkurransekraft, legger han til.
– For en sjømann er det irrelevant hvor mange nautiske mil man seiler. Om det er 10, 20, 30 eller hvor mange. Sjømannsfradragets formål er en kompensasjon til sjøfolk som er isolert fra hjemmet over lengre tid. Det anerkjenner regjeringen nå, sier Hans Sande.
Det vil dermed også gjelde samtlige fartøy langs kysten både innenfor fraktefarten og havbruk.
Også forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund, Kurt Inge Angell, er veldig fornøyd. Han berømmer regjeringen for å løse en sak som den forrige regjeringen ikke klarte å ordne opp i.
– Dette viser at hardt arbeid gir resultater. Det underbygger også hvor viktig det er at sjømannsforbundet er en del av LO-familien, sier Kurt Inge Angell til FriFagbevegelse.
Øker utgiftene
Forslaget reduserer skatteprovenyet – statens skatteinntekter – med anslagsvis 5 millioner kroner påløpt og 4 millioner kroner bokført i 2024.
I tillegg øker utgiftene til tilskuddsordningen for sjøfolk med anslagsvis 35 millioner kroner i 2024 (52 millioner kroner i helårsvirkning).
Det tas sikte på å sende et forslag på høring om kort tid.
I rederiskatteordningen gjelder samme krav om utseilt distanse for at rederier skal komme inn under rederiskatten. Det skal ikke endres ved dette forslaget.
Sjømannsfradraget
Sjømannsfradraget er et skattefradrag for sjøfolk som er til sjøs på skip i fart minimum 130 dager i inntektsåret.
Fradraget er på 30 prosent av inntekten og har en øvre grense på 83 000 kroner.
Kilde: Skatteetaten
Dette er en sak fra
Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.
Flere saker
Sjømannsfradraget
Sjømannsfradraget er et skattefradrag for sjøfolk som er til sjøs på skip i fart minimum 130 dager i inntektsåret.
Fradraget er på 30 prosent av inntekten og har en øvre grense på 83 000 kroner.
Kilde: Skatteetaten