Mannskapsbytte under korona:
Over 100 norske sjøfolk sitter i korona-isolasjon på hoteller i Murmansk: – Trist å se voksne folk bryte sammen
Mannskapsbytte har blitt en stor utfordring verden over etter at korona-pandemien har slått inn. Rundt 250.000 sjøfolk får ikke mønstre av eller på grunnet smittefrykt.
FÅR IKKE FORLATE ROMMET: Azimut i Murmansk skal være ett av hotellene som blir brukt for å holde norske sjøfolk i karantene. Her er mannskapet for det meste plassert to og to i hvert rom. De får ikke forlate rommet.
Rosa Menkman via Wikimedia Commons
tri@lomedia.no
– Jeg og flere kollegaer vurderer å begynne å røyke for å få komme ut i frisk luft, forteller matrosen «Petter».
Nå krever norske tillitsvalgte kompensasjon av rederiene.
I Murmansk i Russland sitter det over 100 norske sjøfolk på tre forskjellige hoteller. Her må de være i to uker før de får komme om bord for å jobbe for Siem Offshore, Solstad Offshore, Viking Supply og Rem Offshore. Til sammen 9–10 skip skal ut i Karahavet på oppdrag for russiske oljeselskap.
«Petter» forteller om tilværelsen som meget utfordrende. Han ønsker ikke å stå fram med fullt navn og bilde i frykt for å miste jobben.
– Du skal være bra sterk for å holde ut dette i 14 dager. Det har tatt på psyken og det kan knekke folk, om en ikke er mentalt innstilt på dette. Det er trist å se voksne folk bryte sammen og bli sittende i tårer, forteller «Petter».
• Mye lest: Ida kan miste jobben om permisjonslengden ikke utvides
Han er frustrert og overrasket over karantenesituasjonen som rederiene har innført på grunn av lokale myndigheters restriksjoner.
– Noe skurrer, for vi blir ikke behandlet likt. Hotellene og rederiene fører forskjellige linjer. Det er merkelig. Vi har ikke problemer med karantene og å teste oss for covid-19 før vi skal ut på skipene. Men det er hvordan en blir satt i karantene og hvordan karantene blir utført og hvor forskjellig den kan bli utført.
SE TILSVAR FRA SOLSTAD OFFSHORE I BUNNEN AV SAKEN
«Røyketid»
Park Inn Hotell og Azimut i Murmansk skal være to av hotellene som blir brukt. Her er mannskapet for det meste plassert to og to i hvert rom. De får ikke forlate rommet. De som røyker må bestille røyketid og bli fulgt ut.
– Jeg og flere har vært på tanken på å begynne å røyke for at vi skal få komme ut og få litt frisk luft, forteller «Petter».
Han er heller ikke fornøyd med maten og drikken som blir servert. «Petter» beskriver frokosten som sukkersuppe med noe havregryn, søte og ferdigoljete pannekaker, hvitt hardt brød med fullfett ost, tre små søte kaker, et brunt eple og en pose med te. Maten er verken næringsrik eller mettende, mener «Petter».
– Jeg bestilt meg kaffe til frokosten, men det tok to timer å få levert en kopp kaffe. Det er ingen tv-kanaler med engelsktalende program. Vi får heller ikke bruke noe av hotellets treningsfasiliteter eller bakgården slik at vi kan lufte oss. Vi får ikke forlate rommene. Dette er total isolasjon.
Les også: Overstyrmann Bengt er koronafast til havs. Han vet fortsatt ikke når han får gå i land
STRENGT: Norske sjøfolk fikk ikke forlate rommene de var isolert i før påmønstring i Karahavet i Russland. Her ser vi et forsøk på å hilse på kollegaer som ble irettesatt.
Privat
Fratatt alle eiendeler og «strippet»
Da sjøfolkene ankom Murmansk måtte de gå av bussen fem og fem av gangen før de ble hentet av hotellets personale.
– Vi ble fratatt alle eiendeler, ble fratatt sko og fikk engangstøfler. Så ble vi fulgt til rommet med instruksjon om å dusje. Klærne skulle legges i gule poser på utsiden av døren til rommet. Vi måtte kle av oss alle klærne, også undertøy. Vi ble bedt om å kle på oss blå «sykepleierklær» og beskjed om å vente på bagasjen som skulle komme etter 40 minutter, men den kom først etter mange timer.
«Petter» tror rederiene godtar de russiske oljeselskapenes ordninger på grunn av den økonomiske situasjonen i bransjen.
– Oljekrisen i 2014 og nå pandemien gjør at rederiene «gjør hva som helst» for å få oppdrag. Til syvende og sist er det sjøfolkene som må ta støyten og blir skadelidende.
«Petter» påpeker at alle land og verdensdeler skal ha sine varer og tjenester, da er fartøyene velkommen til land og i havna. Men snakker man om å få gjennomført et mannskapsbytte, så er alt komplisert. Det har ført til at mange sjøfolk er koronafaste i skipene, flere måneder på overtid. Dette vil «Petter» at verdensmyndighetene skal rydde opp i.
RENE KLÆR: Margunn Skotheim og de andre sjøfolkene har fått sykehusklær de må bruke.
Privat
Tillitsvalgte krever kompensasjon
De tre sjømannsorganisasjonene sentralt har drøftet situasjonen vedrørende karantene i Russland og isolasjonen på hotell i Murmansk. Bernhard Lie-Nielsen, avdelingsleder i forhandlingsavdelingen til Norsk Sjøoffisersforbund, forteller at tillitsvalgte i Solstad Offshore har kontaktet dem.
Sjømannsorganisasjonene støtter de tillitsvalgtes krav fullt ut, bekrefter Lie-Nielsen.
Vi har ingen bestemmelser i overenskomst eller lovverk som hjemler et kompensasjonstillegg for den ulempen mannskapet utsettes for. Men vi støtter våre tillitsvalgte som allikevel har krevd rederiet om en form for godtgjørelse for ulempe ved denne form for isolasjon, sier Lie-Nielsen. Når det gjelder dette med to personer på hvert rom, så bør det være basert på frivillighet, sier Lie-Nielsen.
Krav til rederiene:
De tre tillitsvalgte i Solstad Offshore for NSF, DNMF OG NSOF er Kim Velve, Vidar J. Vartdal og Tor Helge Tjøsvoll. På vegne av sine medlemmer har de i tillegg bedt om følgene:
1. Det blir laget lokal protokoll for kompensasjon for deling av rom. Og foreslår at det kompenseres med kr 400,- pr. natt det deles rom.
2. Der det ikke serveres tilstrekkelig med mat og variert kost og at mannskap derfor må kjøpe ekstra mat må man få ført dette på sin reiseregning.
3. Vask av klær på hotellet under karantenetiden er en kostnad som dekkes av rederiet og eventuelt utlegg mannskapet har for dette føres på reiseregning.
4. Private eiendeler og eller klær som blir ødelagt eller forsvinner dekkes av rederiet.
Total isolasjon
NSFs hovedtillitsvalgt i Solstad, Kim Lekva Velve, forteller at rederiet har sju fartøy som for tiden er i operasjon ved Karahavet, deriblant en AHTS, en CSV og fem PSV-fartøy.
– Vi er i en næring som opererer world-wide, og er klar over at det er ulike karantenebestemmelser rundt om i verden. Myndighetskravene i de forskjellige landene er noe rederiet og vi sjøfolkene er innforstått med, og noe rederiene må forholde seg til om vi skal operere i de forskjellige land vi kommer til. Det er karantenebestemmelsene fra russiske myndigheter som gjelder her, sier Velve.
Han bekrefter at de tillitsvalgte har fått tilbakemeldinger om at karantenen blir gjennomført ved total isolasjon på hotellrommet med mindre man må ut og ta en røyk.
– Mange synes det er tungt å være isolert. Noen få har eget rom, men de fleste må dele to og to. Enkelte vil nok heller foretrekke å dele et rom med en kollega, men folk er forskjellige. For dem som deler, blir det uansett intet privatliv uten at å måtte låse seg inne på badet. Det verste med hvordan karantenen praktiseres, er at folk ikke får tilgang på frisk luft og mosjon. Dette, i tillegg til isolasjon og dårlig mat, gjør at de 14 dagene kan fortone seg veldig lenge for mange. Det er rett og slett ikke alle som takler en slik situasjon like godt, sier Velve.
«STRESS LESS»: Dette var hvilestolen mannskapet hadde på rommet sitt under isolasjonen.
Privat
Ekstra mat
Rederiet har prøvd å få enkeltrom for alle. De vil ta denne kostnaden, men foreløpig har ikke klienten eller agenten imøtekommet ønsket.
Solstad Offshore har også gått med på å gi mannskap som sitter i karantene i Murmansk mulighet til å bestille ekstra mat fra romservice eller fra en takeaway utenfor hotellet for inntil 400 kroner per dag.
De tre tillitsvalgte har også henvendt seg til rederiet og bedt om et møte med Solstad Offshore for å se på problemstillingen på nytt.
– Vi vil se på mulighetene, samtidig har vi forståelse for at et smitteutbrudd på et fartøy i Karahavet kan få veldig store konsekvenser, både at fartøyet da vil gå off-hire, men også at hele feltet kan måtte stenge ned operasjon for en periode. Derfor tar vi karantene- og isolasjonssituasjonen veldig seriøst, sier Velve.
Blir himmelsk å jobbe
Margunn Skotheim har også sittet i isolasjon i 14 dager i Murmansk før hun skal ut på oppdrag for Siem Offshore.
– Det skal bli himmelsk godt å komme seg på jobb for seks uker, sier Skotheim til Maritim Logg.
Hun har ikke vært like frustrert som «Petter», men innrømmer at to uker på et rom kan være tungt.
– Opp i all galskapen føler jeg meg meget trygg på å ikke få korona. Jeg føler meg ydmyk, fordi jeg er så heldig å ha en flott jobb i ett av de aller beste rederiene, sier Skotheim fornøyd.
Margunn bekrefter at mannskapene ikke får lov til å kommunisere med hverandre ved å møtes.
– Hvis vi setter foten vår for langt ut i gangen, så får vi beskjed om å gå tilbake til rommene våre. Så det er ganske strengt. Jeg var innesperret i 14 dager på et lite rom på Azimut Hotel i Murmansk fra 22. juli.
Mannskapet kom til Murmansk med buss. Da hadde de tatt fly til Kirkenes først. Det russiske selskapet skal ha leid inn to etasjer i Azimut Hotel for å sette mannskapet i karantene før jobben starter.
Administrerende direktør i Solstad Offshore, Lars Peder Solstad, bekrefter til VG at mannskap fra rederiet sitter i karantene før påmønstring.
– Vi forholder oss til de reglene som myndigheten har i de landene der vi opererer, det gjelder i Russland og i andre land, sier Solstad.
Tungt å sitte på ett rom
Margunn Skotheim har vært glad for at de bodde to og to per rom. Det har vært godt med litt selskap, synes hun.
– Vi sitter på rom sammen og strikker. Vi har det greit nok. Men det er veldig tungt å sitte inne på ett rom, skifte mellom å sitte på sengen og i sofaen, og ikke få anledning til å bevege seg. Det er tungt mentalt sett.
Margunn presiserer at det ikke er rederiet som styrer isolasjonen.
– De har lagt alt til rette for å gjøre det beste for oss og vi er godt ivaretatt av rederiet. Det er nok lokale restriksjoner som gjør alt så strengt, tror Skotheim.
Hun er stuert for Siem Offshore. Den russiske maten har ikke vært noen innertier etter hennes smak.
– Det er russisk mat og vi får veldig mye av det samme om igjen og om igjen. Det skal bli deilig å få bestemme menyen sin selv. Og jeg tror nok mannskapet savner maten min veldig, ler Skotheim.
ENDELIG I JOBB: Bjørg Follestad Øren (bak) og Margunn Skotheim ved frokostbuffeen på arbeidsdag to på Siem Pearl. – Det er himmelsk å være på jobb, smiler stuertene.
Privat
Hovedtillitsvalgt i Siem Offshore, Ole Johan Dybwad, er enig med Margunn Skotheim.
– Maten har vært så som så og kan ikke sammenlignes med stuertenes mat. Vi har alle savnet rederiets måltider, sier Dybwad.
Ellers har medlemmene hans vært ved godt mot og er alle klare for seks uker på sjøen nå.
– Det har ikke vært noe krise, men det verste var isolasjonen og at vi ikke fikk gå ut. Så det var godt å komme om bord på skipet.
Dybwad bodde rett ved to matroser fra Solstad Offshore på Azimut Hotel. Han fikk inntrykk av at de også klarte seg bra.
– Rederiet gjør det de kan gjøre. De har nok ikke gjort noe galt, selv om enkelte synes denne isolasjonen er vanskelig. Det har jeg full forståelse for. Men de må vel være så strenge for blir det koronasmitte på skipet er det krise. Det er nok derfor alle må gjennom dette, sier Dybwad.
Han er ikke bekymret for at mannskapsskifte ikke blir gjennomført etter endt skift på seks uker og at Siem Offshores besetning blir koronafaste.
– Vi går av og på i Russland. Selv om grensene her er stengte er de åpne for sjøfolk, påpeker Dybwad.
– Jeg er imponert over mine kollegaer som er utrolig tilpasningsdyktige i en vanskelig tid, sier Kim Lekva Velve.
Solstad Offshore: – Imponert av våre sjøfolk
HR-direktør Per Stange i Solstad Offshore forstår at karantenetiden kan være en psykisk påkjenning. Nå vil rederiet diskutere med tillitsvalgte hvordan man kan gjøre situasjonen best mulig og samtidig tilfredsstille lokale myndigheters krav.
– Det er imponerende hvordan våre sjøfolk har vært i stand til å takle påkjenningen i denne situasjonen, sier Per Stange.
HR-direktøren i Norges største offshorerederi påpeker at norske rederier er underlagt forskjellige krav og regler rundt omkring i verden.
– Vi er et internasjonalt rederi og har operasjon mange steder i verden der både lokale myndigheter og våre kunder tar sine forholdsregler – i tillegg til rederiets egne – for å forhindre smitte.
Lite permittering
Stange forklarer at markedssituasjonen for rederiene har blitt sterkt preget av både covid-19 og oljeprisfall, men er stolt av at de i denne tiden har vært i stand til å opprettholde god sysselsetting av sine skip og mannskaper.
– Forholdene våre mannskaper jobber under i dag er ganske annerledes enn før covid-19, men vi gjør det vi kan for å tilrettelegge slik at vilkårene til våre sjøfolk blir minst mulig berørt. Dette gjøres ved kontraktsinngåelse med våre kunder og i videre kontraktsoppfølging. I tillegg er vi selvsagt i tett dialog med myndigheter, arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjoner og andre involverte.
Dårlig informasjon
Angående de russiske tiltakskravene, så er det spesielt karantenebestemmelsene som medfører størst ulempe for rederienes mannskaper. Stange forteller at Solstad Offshore har karantenebestemmelser på mange av de andre skipene andre steder i verden også, og forholdene varierer noe.
– Vi er opptatt av at forholdene skal være gode for våre ansatte, men det er ikke alltid at vi har veldig god informasjon om forholdene på forhånd eller har muligheter til å gjøre endringer når karantene er iverksatt. Vi gjør iallfall det vi kan for at forholdene skal være akseptable og jobber tett med både berørte mannskaper og tillitsvalgte for å få dette til.
HR-direktøren forstår at det kan være en psykisk belastning å sitte 14 dager i karantene, da vil selvsagt forholdene i karantenetiden spille inn.
– Karantene er det som i dag skaper mest ulempe for våre sjøfolk. Rederiet ønsker derfor mer bruk av testing og mindre bruk av karantenetid, men vi må samtidig forholde oss til myndighets- og kundekrav, sier Stange.
Solstad vil ha et nytt møte hovedtillitsvalgte for Dnmf, NSF og NSOF for å diskutere forholdene knyttet til den pågående operasjon for flere av sine skip i Russland.
– Det stilles store krav til fleksibilitet og samarbeidsvilje i disse tider, og det har rederiets sjøfolk vært flinke til, avslutter Stange.
Dette er en sak fra
Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.