Politikere vil ikke ha sosial dumping i norsk oljebransje: – Equinor har et samfunnsansvar
Equinor presser ned prisene og gjør det vanskelig for leverandører å drive med norske lønns- og arbeidsvilkår, mener fagorganisasjonene og næringa. Nå får de støtte fra flere politikere.
ILLUSTRASJONSBILDE: Lave rater på sokkelen fører til båter i opplag, permitteringer, utflagging og utskifting av mannskap mot billigere utenlandske sjøfolk frykter Sjømannsorganisasjoner.
Tri Nguyen Dinh
tri@lomedia.no
Etter å ha lest Maritim Loggs reportasje, hvor sjømannsorganisasjonene går til kraftig angrep mot Equinor, har mange kommet på banen. Nå krever flere sentrale politikere at konkurransesituasjonen på sokkelen blir gjennomgått.
Det var i siste nummer av Loggen at lederen for Sjøoffisersforbundet, Hans Sande, og direktør for politikk i Sjømannsforbundet, Stian Grøthe, gikk knallhardt ut og var kritisk til statseide Equinor som den største aktøren på sokkelen.
I artikkelen påpeker de at Equinor inngår kontrakter hvor det er vanskelig for leverandørtjenesten å drive med norske lønns- og arbeidsvilkår. Konsekvensen er at skip legges i opplag eller de flagges om og med det bidrar Equinor til sosial dumping. Sjømannsorganisasjonene fikk støtte for sitt syn fra blant andre Maritimt Forum og Rederiforbundet.
• Sjøfolk mener Equinor bidrar til sosial dumping
Politikere på banen
Til Maritim Logg er flere politikere klare i sin tale om selskapet hvor den norske stat eier mer enn 70 prosent av aksjene.
«Equinor har et særlig ansvar både som klart største aktør og med et stort statlig eierskap», sier Ketil Kjenseth (Venstre), leder i Energi- og miljøkomiteen på Stortinget.
«Regjeringen har tydelige forventninger til selskaper med statlig eierandel, og deres arbeid med samfunnsansvar og bærekraft. Det skyldes både at regjeringen mener at en god håndtering av slike forhold bidrar til å ivareta statens aksjonærverdier og at selskapene skal opptre etisk forsvarlig», sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (Høyre).
«Selvsagt har Equinor, som dominerende aktør, et ansvar for ikke å ødelegge markedet, og for ikke å utnytte den dominerende stillingen utilbørlig», mener Tom-Christer Nilsen (Høyre), medlem av næringskomiteen på Stortinget.
«Equinor har definitivt et samfunnsansvar. Både i kraft av at staten er majoritetseier og på grunn av deres dominerende stilling på norsk sokkel. Det jeg legger i det er at de ikke fullt ut må presse gjennom lavest mulige pris», sier Geir Pollestad (Sp), leder av næringskomiteen på Stortinget.
«Det er grunn til bekymring når rederiene varsler at de lar offshorefartøy ligge til kai i stedet for å ta på seg oppdrag for Equinor med begrunnnelse at ratene er for lave til å kunne gå forsvarlig. Det svært viktig at hele næringsklyngen rundt oljesektoren har gode kår», mener Hege Haukeland Liadal (Arbeiderpartiet), medlem av Energi- og miljøkomiteen på Stortinget.
Konsernsjef Eldar Sætre i Equinor benekter for stort press på leverandørene sine.
– Det er det ulike meninger om. Jeg mener at vi, med leverandørindustrien, sammen har fått til nødvendig effektivisering. Vi er to parter når vi inngår disse kontraktene, og det har vært tøft for alle parter, sier Sætre til TV2.
• Dette tjener konsernsjefene i Norges 100 største selskaper
(Artikkelen fortsetter under bildet)
POLITIKERE PÅ BANEN: Øverst fra venstre med klokka: Ketil Kjenseth (V), Hege Liadal (Ap), Geir PÅollestad (Sp) og Tom-Christer Nilsen (H).
Strortinget/LO Media
Vil ha evaluering
Arbeiderpartiet jobber nå med et forslag, som skal fremmes i Stortinget, der de ber regjeringen om en grundig gjennomgang av vilkårene til hele næringsklyngen på norsk sokkel. I dette vil Haukeland Liadal ha en evaluering av Equinors rolle og betydningen for konkurransesituasjonen på norsk sokkel. Hun forventer at regjeringen skal få noen uavhengige til å gjøre jobben.
– Både i oljebransjen og på Stortinget var det bekymring da Statoil og Hydros oljedivisjon ble slått sammen i 2007. Konkurransen mellom disse to selskapene falt bort, og det betyr at Equinor har et ekstra ansvar for verdikjeden i bransjen, sier Haukeland Liadal.
Forslaget om en evaluering på sokkelen er på bakgrunn av de bekymringsmeldinger AP har fått via Maritim Forum, fagorganisasjoner og bransjen selv, skriver medlemmet av Energi- og miljøkomiteen i en e-post til Loggen.
– For Arbeiderpartiet er det svært viktig at hele næringsklyngen rundt oljesektoren har gode kår, sier Haukeland Liadal.
Stortingsrepresentanten er ofte ute i rederiene og har også tidligere hørt de varsle fra om dårlige betingelser på oppdrag fra oljeselskapene.
– Det skal ikke være grunn for at Equinor underbudsjetterer oppdrag som igjen gjør at norske rederi ikke vil påta seg oppdragene.
55 milliarder i overskudd
Energikomiteens leder, Ketil Kjenseth, forventer at utflagging av skip og anskaffelser skjer innenfor gjeldende lovverk, men understreker også at et selskap som Equinor, med et overskudd på 55 milliarder kroner i 2018, har en økonomi som gjør at de skal støtte opp om norske lønns- og arbeidsvilkår.
– Som leder i energi- og miljøkomiteen er jeg særlig opptatt av sikkerheten på norsk sokkel og i oljeservicesektoren. Både språk og arbeidsvilkår er en viktig del av sikkerheten. Equinor må sørge for kvalitet og sikkerhet i alle ledd, og de har et særlig ansvar både som klart største aktør og med et stort statlig eierskap, sier Kjenseth.
Ikke behov
Olje- og energidepartementet mener at de grundig har gjennomgått konkurransesituasjonen på norsk sokkel og at dette ble presentert i budsjettproposisjonen for 2019.
– Det ble i denne gjennomgangen ikke funnet behov for tiltak fra vår side. Stortinget, inkludert Arbeiderpartiet, ga sin tilslutning til utredningen rett før jul, sier Olje- og energiminister Kjell-Børge Freiberg.
Han er foreløpig ikke bekymret for at Equinor skal ødelegge for leverandørmarkedet, fordi dette til slutt også vil gå ut over dem selv.
– Oljeselskaper som Equinor har egeninteresse av å opprettholde en konkurransedyktig leverandørindustri preget av nødvendig mangfold og innovasjon.
Han mener at det er de ulike aktørene i næringen som selv er ansvarlig for sine forretningsmessige beslutninger, inkludert hvilken kapasitet de investerer i. Det gjelder også for den maritime delen av næringen.
• Klart for ny leterekord på norsk sokkel
FAKSIMILE: Sjømannsorganisasjonene var krtitisk til Equinors rolle som statseid selskap og største aktør på sokkelen i Maritim Logg 1-19.
Tri Nguyen Dinh
Dette er en sak fra
Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.