JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sjømannsforbundet: – I denne saken har vi mislyktes

Fergebemanningssaken har vært en akilleshæl for Norsk Sjømannsforbund. Det innrømmer politisk direktør i Sjømannsforbundet, Stian Grøthe.
IKKE FORNØYD: Myndighetskontakt i Sjømannsforbundet, Stian Grøthe, innrømmer at bemanningssituasjonen i lokalferger er en nøtt forbundet ikke har klart å løse.

IKKE FORNØYD: Myndighetskontakt i Sjømannsforbundet, Stian Grøthe, innrømmer at bemanningssituasjonen i lokalferger er en nøtt forbundet ikke har klart å løse.

Tri Nguyen Dinh

tri@lomedia.no

Underbemanning i lokal fergefart har vært en utfordring for norske sjøfolk de siste årene.

Overbelastning på dekkmannskap og sjøfolk som er bekymret for sikkerheten om bord er noe sjømannsorganisasjonene har vært opptatt av lenge. Sjømannsforbundet har prøvd å snu trenden, men foreløpig har ikke situasjonen blitt bedre, innrømmer myndighetskontakt og politisk direktør i NSF, Stian Grøthe.

– Vi klarer ikke å få bevisstgjort godt nok den kritisk lave bemanningen og hvilke konsekvenser det kan få i en krisesituasjon, uten at vi risikerer å skremme folk og passasjerer. Og det ønsker vi jo ikke. Så det er vanskelig å skape nok trykk på politikere og redere til at det skal skje noe. Vi har ikke klart å løse den nøtta for hvordan bemanningssituasjonen skal bli bedre, sier Grøthe.

Forbundet har sendt ut mange bekymringsmeldinger, både til arbeidsgivere og til myndighetene. Men det har ikke bedret på situasjonen.

Grøthe mener politikerne er bevisst på problemet, men når det ikke kommer et ytre press fra folk og mediene, så skjer det heller ikke noe. Nå ønsker han å øke dialogen med medlemmene og sammen med dem finne en løsning på situasjonen.

– Når det er tre-fire ansatte på en ferge som kan ta tre-fire hundre passasjerer, så er det et regnestykke vi vet ikke kan gå opp. Utfordringen er å legge press på de ansvarlige uten å skremme folk, sier Grøthe.

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse