Debatt:
«Hvor er sikkerheten til vekterne?»
Jason Alexander Kannemeyer
Brian Cliff Olguin
«Vi har ansvaret for sikkerheten, men har selv ikke alltid jobbsikkerhet eller gode og forsvarlige arbeidskontrakter», skriver vekter Jason Alexander Kannemeyer
Det er vi som passer på huset ditt når du er på jobb eller ferie. Det er vi som passer på deg og dinevenner når dere besøker byens utesteder på kveldstid. Det er vi som passer på bedriften din i nattensmørke. Det er vi som sørger for sikkerheten når du skal ut å fly.
Det er vi som transporterer kontanter og det er vi som tar billettkontroll i kollektivtransporten. Vårt arbeid er sikkerhet og trivsel, vi er vektere.
Vakt-yrket har en lang historie i verdensbildet, og kan spores tilbake til Egypt 2000 år f.kr da Faraoen plasserte vakter for å passe på kornkamrene.
I Norge fikk vekterne først definert sitt arbeid i 1767, hvor vektere hadde ansvar for ro og orden i byen, varsling av branntilløp og kontroll ved kaia.
• Lest denne? Rett før 100 flyplass-vektere skal sies opp, kutter Securitas samarbeidsavtalen med fagforeninga
I løpet av 1700-tallet ble det dannet offisielle politistyrker rundt om i de norske byene, hvorpå vekterne ble innlemmet som ordenspoliti. Utviklingen som fulgte betydde slutten på vaktbransjen som den var, men i nyere tid har den vokst fram igjen i den private sektor.
Vi har ansvaret for sikkerheten, men har selv ikke alltid jobbsikkerhet eller gode og forsvarlige arbeidskontrakter.
Det er sjeldent at vekteren du møter har en 100 % stilling, hvorpå de fleste av vekterne lever på lave stillingsprosenter og må ta ekstra vakter for å få hverdagen til å gå rundt.
Er det riktig at de som skal passe på viktige samfunnstjenester ikke vet om de har råd til å betale regningene sine neste måned?
Forklaringen til bedriftene er gjerne at de må ha fleksibilitet ved sykdom, helgearbeid og lignende.
Det kan nok være en del av helhetsbilde, men for de ansatte somlever på en 20 % kontrakt kan det være problematisk å ikke vite om det blir flere ledige vakter denmåneden. De kan ikke si nei til en ledig vakt og har alltid telefonen tilgjengelig, for sier de nei blir de kanskje ikke oppringt neste gang.
Heldigvis har Norsk Arbeidsmandsforbund jobbet hardt for å unngå slike situasjoner og har god opplæring av tillitsvalgtapparatet innad i vekterbransjen.
Allikevel er det å være tillitsvalgt/verneombud ikke lett eller trygt lengre. Hvis vi ser til Securitas (som er et av Norges største og mest seriøse vekter selskap) så har de på de siste tre årene gitt hovedverneombud skriftlig advarsel for å skjøte sitt verv. Den skriftlige advarselen ble trukket tilbake da Norsk Arbeidsmandsforbund tok Securitas til retten etter at tillitsvalgte i bedrift blankt ble avvist.
I år ble hovedverneombud og hovedtillitsvalgt i Securitas virksomhetsoverdradd til Avarn Security (tidligere Nokas), og dette endte også opp som en juridisk tvist. Arbeidsmandsforbundet, Hovedtillitsvalgt og hovedverneombud ga klar beskjed at dette var fagforeningsknusing. Selv om saksforholdet juridisk ikke holdt mål burde Securitas tatt vare på de sentrale ansattes representanter gjennom en årrekke, men valgte å kaste dem ut av bedriften så snart de hadde mulighet. Ren fagforeningsknusing.
• Les også: Securitas vil si opp hovedtillitsvalgt: – Dette er fagforeningsknusing!
• Les også: Tingretten: Hovedtillitsvalgt i Securitas kan overføres til Nokas
Tidligere hovedverneombud og hovedtillitsvalgt har nå byttet yrke og arbeider ikke innenfor vekteryrket lengre, hvilket betyr at vaktbransjen har mistet to gode ressurser.
Samarbeidsavtalen Securitas har hatt med Norsk Arbeidsmandsforbund siden 1977 valgte Securitas nå å si opp, fordi at de tillitsvalgte i Securitas ikke ville endre en setning som ville endret på medlemmers rettigheter.
Vi går i uniform og det forventes at når det skjer noe så skal vi hjelpe til. Herunder også medisinske situasjoner, men de fleste vektere har bare et introduksjons kurs i førstehjelp som ikke alltid vil være tilstrekkelig for å redde ett liv. Dersom objektet (arbeidsplassen vi er leid inn til) krever oppdatert og jevnlig trening i førstehjelp så vil vekterne få dette, men det er altfor få bedrifter som setter dette kravet til vekterne.
Under koronavirusets fremgang har vektere vært utplasserte på apoteker, vinmonopolet og i dagligvarehandel for å passe på smittevernregler blir fulgt, men hvor mange av vekterne har fått opplæring i smittevern? Hvor er sikkerheten til vekterne?
Når bedriftene får en ny kunde så skal det bli gjennomført en risikovurdering av arbeidsplassen og arbeidsoppgavene, men hva skjer når disse ikke blir fulgt eller i det hele tatt gjennomført?
Dersom kunden kun ønsker å betale for en vekter, så blir det en vekter uavhengig hva risikovurderingen sier.
Hvordan kan det være forsvarlig å f.eks. plassere én vekter til å ha ansvaret for sikkerheten til opptil 250 berusede personer? Og for å være ærlig, så er det sjeldent bedriftene tar tilstrekkelige risikovurderinger ved oppstart.
I vekterbransjen, som med mange andre yrker, går alt på anbud og bedriftene går av og til med kalkulert tap hos enkelte kunder fordi de ønsker å kapre kunden med en mulighet for å øke prisene i fremtiden. Dette er en kynisk arbeidsmodell både opp imot kunden og vekterne sin sikkerhet, og kan få resultat i utfallet av tjenesten. Ved en slik arbeidsmodell vil det ikke være lønnsomt å investere i korrekt sikkerhetsutstyr eller opplæring av vekterne på ulønnsomme objekter.
• Daniel jobber fulltid som vekter. Blir han permittert, har han ikke automatisk rett på dagpenger
Det er på tide at bedrifter, kommune og stat tar ansvar og setter større krav til sikkerhetsselskapene.
Hvorfor blir det ikke stilt spørsmål ved lave priser? Hvorfor skal kommune og stat velge pris foran kvalitet?
Vekter bransjen blir holdt sammen av studenter som trenger en ekstra jobb og voksne vektere som har en yrkesstolthet og ett ønske om at kunden skal ha en god opplevelse. Det er på tide at Securitas, Avarn Security (Nokas) og de andre bedriftene i sikkerhetsbransjen tør å stille krav opp til sine kunder ved anbudsrunder og kundene må slutte å presse prisene slik at det går utover vekterne sin sikkerhet. Vektere har, som alle andre, rett på en sikker arbeidshverdag.
Dersom vekterne ikke har finansiell, fysisk eller psykisk sikkerhet på jobb, så har ikke du som kunde sikre hjem, bedrifter, flyturer, bussturer eller butikker.