JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Forsvarets framtid:

Langtidsplanen og Statsbudsjettet – to tveeggede sverd

Denne høsten har mye stått på spill for Forsvaret og dets personell samt mange lokalsamfunn rundt omkring i Norge. Både de langsiktige linjene og de mer kortsiktige spørsmålene har vært på dagsordenen og engasjementet har vært stort.

Ole-Sverre Haugli/Forsvaret

Langtidsplanen for forsvarssektoren (LTP) ble fastlagt tidligere i høst og rammene for statsbudsjettet ble vedtatt den 5. desember. Utenriks- og forsvarskomiteen jobber nå videre med detaljene innenfor vedtatte rammer og disse skal endelig ferdigbehandles i Stortinget den 20. desember.

NTL Forsvarert forventer at forsvarsbudsjettet vil samsvare med hovedlinjene i LTP, men det endelige bildet vil man ikke se før detaljene er fastlagt og iverksettingsbrevene er sendt ut.

Budsjettrammer for Forsvaret i 2017

Forsvaret får en budsjettramme på rett i overkant av 46 milliarder kroner i 2017. Dette er en moderat økning av budsjettet i forhold til 2016. Denne økningen er nødvendig for å oppfylle intensjonene fastsatt i LTP og for å kunne gjennomføre de investeringstiltak som tidligere er vedtatt i Stortinget. Budsjettøkning, effektivisering og interne omfordeling skal komme den spisse ende til gode gjennom blant annet mer øving og vedlikehold.

I tillegg til dette videreføres betydelige krav til effektivisering innen alle statlige virksomheter. Etter forliket med støttepartiene økte dette kravet fra 0,5 til 0,8%. Hvorvidt dette blir gjeldende også for Forsvaret er ennå usikkert og detaljene er ennå ikke avklart. Uavhengig av prosentsats så vil ytterligere effektiviseringskrav bli krevende å gjennomføre.

NTL Forsvaret mener at Forsvaret har kommet til en grense hvor slike generelle effektiviseringskrav vil svekke evnen til å løse oppdrag. Særlig vil dette komme til syne gjennom manglende evne til å understøtte kjernevirksomhet. Forenkling, mindre kontrolltiltak og bedre IKT-systemer vil gi større effekt enn gjennomgående budsjettkutt slik regjeringen bedriver i sin såkalte effektiviserings og avbyråkratiseringsreform.

NTL Forsvaret deler Forsvarssjefens bekymring om at effektiviseringstiltakene regjeringen nå legger opp til vil svekke Forsvaret ytterligere.

Konkurranseutsetting

Både i langtidsplanen og i budsjettforslaget legger Regjeringen opp til en omfattende konkurranseutsetting av Forsvarets støttevirksomhet. Begrunnelsen som gis for denne politikken er at konkurranseutsetting vil frigjøre store midler som kan omsettes i økt aktivitet. Det finnes imidlertid ingen entydig forskning på at konkurranseutsetting faktisk gir slike store innsparingsbeløp eller at de konkurranseutsettinger som allerede er gjennomført har gitt dokumenterte innsparinger.

Les, diskuter og lik bloggen.no på Facebook!

Områder som i første omgang er under press er vedlikeholds virksomheten og forsyningstjenesten. NTL Forsvaret mener at konkurranseutsetting er et ideologisk eksperiment som innebærer stor risiko for Forsvaret. Erfaringer med tilsvarende tiltak innen eksempelvis biladministrasjon, langtransport og renhold viser at totalkostnadene øker og brukertilfredsheten synker. NTL Forsvaret er dermed sterkt kritisk til ytterligere konkurranseutsetting innen Forsvaret da dette gir redusert sikkerhet, dårligere kvalitet, mindre samhandling og dårligere beredskap.

NTL Forsvaret mener en styrking av Forsvaret må fullfinansieres og gjennomføres uten kutt i drift.

Personell

I LTP er det planlagt med en nedbemanning på 1400 personer innen 2020. Samtidig erklærer regjeringen at LTP er en historisk satsing på Forsvaret. Nedbemanningen er gjentatt i budsjettinnspillet fra regjeringen, men underkommunisert i behandlingen av rammene for 2017.

Hvilke konsekvenser dette får i 2017 er usikkert da detaljene ikke er klare ennå.

NTL F mener Forsvaret er avhengig av å styrke bemanningen og er derfor skuffet over disse signalene. Det vises ikke til negative effekter med nedbemanning eller omstillingskostnader som vil påløpe. Det forventes heller ingen ekstra bevillinger til omstillingstiltak og kuttene må da gjennomføres innenfor rammen av forsvarsbudsjettet. I valget mellom aktivitet og omstilling viser erfaringene at personellet blir taperen.

NTL Forsvaret finner det også underlig at nedbemanninger i hovedsak skal forekomme på de laveste nivåene, noe som er stikk i strid med hva konsulentselskapet McKinsey anbefaler. Konsekvensen er at Forsvaret mister kontinuitet, kompetanse og lojale medarbeidere med stor endringsvilje. Det blir feil at dyktige og lojale medarbeider skal betale prisen for at Stortinget ikke ønsker å bevilge nok midler til Forsvaret.

NTL Forsvaret er tilfreds med at regjeringen presiserer at Ordning for militært tilsatte (OMT) og konverteringer av stillinger gjelder nettopp militært tilsatte. Sivile stillinger innbefattes ikke av denne ordningen og skal ikke konverteres til militære stillinger.

Veien videre

NTL Forsvaret og våre medlemmer må akseptere de politiske beslutningene som nå er fattet. Tiden for politisk påvirkning innenfor LTP og budsjettet er forbi. Nå starter arbeidet med å påvirke iverksetting av denne politikken og sørge for ivaretakelse av lover og avtaler. Ivaretakelse av medlemmer vil alltid være førsteprioritet og her spiller våre dyktige tillitsvalgte en nøkkelrolle.

Når Stortinget vedtar de endelige detaljene for forsvarsbudsjettet den 20. desember vil man se klarere hvilke prioriteringer som blir gjort. Dette sammen med iverksettingsbrevet vil vise de endelige konsekvensene for 2017.

Uttalelse fra styret i NTL Forsvaret

Uttalelse fra styret i NTL Forsvaret

Annonse
Annonse