Tax-free-idioti
Hvorfor skal alkoholpolitikken være et samferdselspolitisk tiltak?
Kristin Margrethe Johansen
torgny@lomedia.no
Fra 1. juli er vinkvoten på taxfree-butikkene utvidet fra fire til seks flasker for dem som ikke handler tobakk. I Dagens Næringsliv lørdag ble flyplassjef ved Oslo Lufthavn Gardermoen Nic. Nilsen intervjuet av avisa. Der kom det fram at hver passasjer i snitt legger igjen over 120 kroner på flyplassen.
– Jeg tror denne summen nesten kan dobles, sier Nilsen og at en viktig grunn til dette er økt taxfree-handel.
I dagens DN svarer sjefen i Vinmonopolet at han reagerer med vantro på disse salgsambisjonene.
– Hvis duty free salget dobles vil det innebære at hver fjerde flaske vin og brennevin som drikkes er kjøpt avgiftsfritt, hevder han.
– Da kan man spørre seg hva som er vitsen med monopolet, sier han til avisa.
Taxfree-handelen er en rest fra skutetida da det var rimelig at fartøy i internasjonal fart skulle ha avgiftsfrie varer. Problemet var åpenbart da det ikke var lett å avgjøre hvilket land avgiften skulle betales til. Tilstanden ble overført til luftfarten der den samme problemstillingene oppsto.
Det store skillet for norske taxfree-kunder skjedde 1. juli 2005 da det ble mulig å handle taxfree-varer ved landing. Året etter ble taxfree-kvoten for utvidet fra tre til fire flasker. Det skulle være mulig å ta med seg en pappvin hjem. Fra 1. juli i år er altså vinkvoten økt med 50 prosent.
Mange som reiser, opplever taxfree-handelen som en glede, et ekstra privilegium som setter en ekstra spiss på reiseopplevelsen, et gode de ikke vil gi i fra seg.
Men de som har mest glede av ordningen er de som reiser mye i jobben, altså den privilegerte delen av middelklassen.
Utfra et klimaperspektiv fører taxfree-ordningen til at flere reiser til utlandet, kanskje først og fremst med fergene. Mange fergeselskap opererer med nesten gratisbilletter på overfarten fordi de tar det igjen på taxfree-handelen.
I tillegg øker taxfree-handelen alkohol-forbruket, og dermed alkohol-misbruket.
Det har vært stor enighet i Norge om å bruke Vinmonopolet som et viktig alkoholpolitisk instrument. Hvis taxfree-salget ekspanderer slik flyplassjefen sier, vil det undergrave ordningen med Vinmonopolet.
Inntektene fra taxfreesalget er en viktig inntektskilde for Avinor og Oslo Lufthavn Gardermoen. Det er altså med på å finansiere en svært viktig infrastruktur i Norge.
Det er meningsløst at folks alkoholbruk skal være et samferdselspolitisk virkemiddel.