JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tax-free-idioti

Hvorfor skal alkoholpolitikken være et samferdselspolitisk tiltak?

Kristin Margrethe Johansen

torgny@lomedia.no

Fra 1. juli er vinkvoten på taxfree-butikkene utvidet fra fire til seks flasker for dem som ikke handler tobakk. I Dagens Næringsliv lørdag ble flyplassjef ved Oslo Lufthavn Gardermoen Nic. Nilsen intervjuet av avisa. Der kom det fram at hver passasjer i snitt legger igjen over 120 kroner på flyplassen.

– Jeg tror denne summen nesten kan dobles, sier Nilsen og at en viktig grunn til dette er økt taxfree-handel.

I dagens DN svarer sjefen i Vinmonopolet at han reagerer med vantro på disse salgsambisjonene.

– Hvis duty free salget dobles vil det innebære at hver fjerde flaske vin og brennevin som drikkes er kjøpt avgiftsfritt, hevder han.

– Da kan man spørre seg hva som er vitsen med monopolet, sier han til avisa.

Taxfree-handelen er en rest fra skutetida da det var rimelig at fartøy i internasjonal fart skulle ha avgiftsfrie varer. Problemet var åpenbart da det ikke var lett å avgjøre hvilket land avgiften skulle betales til. Tilstanden ble overført til luftfarten der den samme problemstillingene oppsto.

Det store skillet for norske taxfree-kunder skjedde 1. juli 2005 da det ble mulig å handle taxfree-varer ved landing. Året etter ble taxfree-kvoten for utvidet fra tre til fire flasker. Det skulle være mulig å ta med seg en pappvin hjem. Fra 1. juli i år er altså vinkvoten økt med 50 prosent.

Mange som reiser, opplever taxfree-handelen som en glede, et ekstra privilegium som setter en ekstra spiss på reiseopplevelsen, et gode de ikke vil gi i fra seg.

Men de som har mest glede av ordningen er de som reiser mye i jobben, altså den privilegerte delen av middelklassen.

Utfra et klimaperspektiv fører taxfree-ordningen til at flere reiser til utlandet, kanskje først og fremst med fergene. Mange fergeselskap opererer med nesten gratisbilletter på overfarten fordi de tar det igjen på taxfree-handelen.

I tillegg øker taxfree-handelen alkohol-forbruket, og dermed alkohol-misbruket.

Det har vært stor enighet i Norge om å bruke Vinmonopolet som et viktig alkoholpolitisk instrument. Hvis taxfree-salget ekspanderer slik flyplassjefen sier, vil det undergrave ordningen med Vinmonopolet.

Inntektene fra taxfreesalget er en viktig inntektskilde for Avinor og Oslo Lufthavn Gardermoen. Det er altså med på å finansiere en svært viktig infrastruktur i Norge.

Det er meningsløst at folks alkoholbruk skal være et samferdselspolitisk virkemiddel.

Annonse
Annonse