Bilimportør Møller skeptisk til rød-grønne moms-planer for «dyre» elbiler
At også Senterpartiet vil kreve inn merverdiavgift for nye elbiler som koster mer enn 600.000 kroner gjør Mølller urolig.
(Illustrasjonsfoto (med nummerskilt sladdet ihht GDPR)
Leif Martin Kirknes
leif.kirknes@lomedia.no
Bilimportøren Harald A. Møller AS reagerer på Senterpartiet, Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstrepartis plan for innføringen av moms på elbiler, skriver Møller i en pressemneding.
Planene kan velte 2025-målet partiene selv støtter, ifølge Møller.
Ap og SV har programfestet et ønske om å innføre moms på elbiler i prisklassene over 600.000 kroner, og Sp gikk inn for det samme denne helga.
– Paradoks
- Det er et paradoks at en eventuell rødgrønn regjeringskonstellasjon kan bli en bremsekloss på vei mot 2025-målet, og at de rammer bilkjøpere i Distrikts-Norge. Vi forstår at intensjonen er å gjøre noe med fordelingspolitikken, men konsekvensene blir at det blir mer attraktivt å velge fossilt fremfor elektrisk i flere segmenter, skriver Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Møller, i meldingen.
Han håper partiene venter til 2023 med innføring av moms, og da med innslag fra 800.000 i stedet. Hekneby frykter at Norge vil slite med å få tak i elbiler foran andre land hvis det blir moms nå.
Har bensinbiler også
Møller er importør av personbilmerkene Volkswagen, Audi, ŠKODA, CUPRA og SEAT
- Med våre merker i Harald A. Møller tilbyr vi alle aktuelle drivlinjer, og slik sett tåler vi at salget styres i retning av bensin og diesel i flere segmenter. Men på vegne av oss, og på vegne av bransjen, vil vi være med å bidra med løsninger der vi tidligere har vært en del av problemet. Det bekymrer oss sterkt at de tre partiene ønsker å gamble med moms-innføring nå som vi har en historisk mulighet til å elektrifisere hele nybilsalget, skriver Hekneby.