JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Massiv overtid

Elektrikerselskap brøt loven flere hundre ganger – fikk bare advarsler

Må det skje en ulykke for at det skal få noe reaksjon, spør distriktssekretær i EL og IT.
En elektriker jobbet ved et tilfelle 23 timer og 29 minutter i løpet av døgnets 24 timer. (Illustrasjonsfoto)

En elektriker jobbet ved et tilfelle 23 timer og 29 minutter i løpet av døgnets 24 timer. (Illustrasjonsfoto)

Petter Pettersen

leif.kirknes@lomedia.no

Et elektrikerselskap som tar oppdrag med å montere lys på flyplasser kom i Arbeidstilsynets søkelys i fjor høst.

Arbeidstilsynet fant flere lovbrudd i forbindelse med et prosjekt ved Bodø lufthavn.

Arbeidsavtalene har vært mangelfulle og det har blitt jobbet ulovlige mengder med overtid, viser tilsynets brev til bedriften.

Fra januar 2023 til oktober 2023 er det for ni arbeidere registrert flere hundre brudd på arbeidstidsbestemmelser, deriblant brudd på hvor mange timer en kan jobbe på en dag.

• Lovens grense er 13 timers arbeid på 24 timer. Arbeidstilsynet fant 32 tilfeller som overskred dette. En arbeider jobbet ved et tilfelle 23 timer og 29 minutter i løpet av døgnets 24 timer. I snitt var arbeidstiden i de 32 lovbruddene i overkant av 15 timer.

• Det ble funnet 76 tilfeller av ukentlig arbeidstid som overskrider lovens rammer. Gjennomsnittet for den ulovlige overtiden har ligger på i overkant av 26 timer på en uke, og på det meste fant tilsynet overtid på 47 og en halv time overtid på en uke. Lovens tak er 10 timer overtid på sju dager.

• Timelistene viser over 100 tilfeller av mer enn lovens tillate 25 timers overtid i løpet av fire uker sammenhengende. Snittet på disse lovbruddene var på nesten 46 timer overtid. Det høyeste tilfellet var på 70 og en halv time overtid på fire uker.

• Selskapet har også brutt årsreglene, der det ved to tilfeller ble jobbet mer enn tillatte 200 timer overtid i løpet av 52 uker. Det høyeste tilfellet var på 294 timer overtid, det andre tilfellet var 246 timer.

• Arbeidstilsynet fant brudd også brudd på reglene om hvor mye sammenhengende arbeidsfri en skal ha mellom arbeidsskift. Der fant de friperioder helt nede i ett minutt i løpet av 24 timer. På 24 timer skal det være minst elleve timer sammenhengende arbeidsfri.

Selskapet selv peker på et jobbrotasjonssystem med 12 dager jobb og 16 dager fri, men innrømmer at arbeidstidsrotasjonen ikke har hatt godkjenning. Les mer lenger ned i saken.

Bodø Lufthavn er blant steder Arbeidstilsynet fant lovbrudd. Det aktuelle selskapet monterer lys også på andre norske flyplasser. 

Bodø Lufthavn er blant steder Arbeidstilsynet fant lovbrudd. Det aktuelle selskapet monterer lys også på andre norske flyplasser. 

Roy Ervin Solstad

Reagerer på null straff

Men Arbeidstilsynet har ikke ilagt selskapet noen straff, de har bare krevd at selskapet rydder opp. Det provoserer distriktssekretær Kim Haugen i EL og IT Distrikt Nordland.

– Arbeidstilsynet har gjort en grundig jobb. Men reaksjonen står ikke i stil til hva de fant. Hva skal til for at det skal få konsekvenser for bedriften å bryte arbeidsmiljøloven? Må liv og helse gå tapt?, spør han.

Han mener det er en uting at de han kaller useriøse arbeidsgivere skal få slippe konsekvenser med regelbrudd på denne måten.

Det hindrer bedrifter som er på rett side av loven fra å konkurrere på like vilkår, og dessuten er det en forskjellsbehandling opp mot hvordan lovbrudd håndteres ellers i samfunnet for eksempel i veitrafikkloven, mener han.

– Dette er jo et politisk spørsmål. Du kan få 10.000 kroner i bot for å bruke mobiltelefonen mens du kjører bil. Men du slipper ikke å få bot og får beskjed om at «nå bryter du ikke loven heretter». Det er tragikomisk.

– I rapporten fra tilsynet er verste brudd på hviletiden mellom to arbeidsøkter en hviletid på 1 minutt. Istedenfor 11 timer. Dette er selskaper som er til de grader på kanten av loven, sier Haugen.

DISTRIKTSSEKRETÆR: Kim Haugen er distriktssekretær i EL og IT Forbundet Distrikt Nordland.

DISTRIKTSSEKRETÆR: Kim Haugen er distriktssekretær i EL og IT Forbundet Distrikt Nordland.

Knut Viggen

Han sier de av og til kommer over slike tilstander i arbeidslivet i Nordland når de graver litt i selskaper, og at det særlig gjelder selskaper som ikke har full organisasjonsgrad og ikke fullt ut oppdaterte tillitsvalgte.

Haugen forteller at de har vært i dialog med det aktuelle selskapet flere ganger.

– Men de har ikke vært interessert i å endre seg. Så jeg har ikke hatt noe annet valg enn å sende varsel til Arbeidstilsynet, sier Haugen. 

Arbeidstilsynet poengterer at saksbehandlingen om selskapet ikke er lukket. Seksjonsleder Øystein Andersen forklarer at de fikk svar på sine pålegg til virksomheten i starten av januar.

«Virksomheten svarte innen fristen med tilfredsstillende dokumentasjon og alle pålegg er nå lukket. I saken gjenstår det imidlertid å vurdere bruk av overtredelsesgebyr», skriver han i en e-post via tilsynets kommunikasjonsavdeling.

Oppsigelse: Ole André fikk sparken for ytringer på Facebook

Arbeidsgiver: – Ønsket av de ansatte

Det aktuelle selskapet heter Staurbakk. Overfor Nettverk forklarer de at installasjonen av banelys på flyplasser slik de gjør, er en smal bransje. De er et lokalt Bodø-selskap som reiser rundt i landet for å gjøre dette.

Ansatte i Staurbakk har da ønsket å jobbe mye en periode mens de er på reise – for så heller å ha en lang periode med fri når de er hjemme. Helst i en 12–16 ordning, med mye arbeid i 12 dager og fri i 16 dager, ifølge selskapet.

Tidligere har de fått godkjente arbeidstidsrotasjoner gjennom EL og IT som fagforening med innstillingsrett. Men EL og IT godkjenner ikke lenger søknadene, ifølge Staurbakk, på bakgrunn av at det er for få EL og IT-organiserte i selskapet.

I påvente av å få godkjente avtaler, har de fortsatt med 12-16-ordning.

Ifølge selskapet er dette bakgrunnen for at Arbeidstilsynet har funnet såpass mange lovbrudd, siden de ansatte da har jobbet rotasjonsbasert med lange dager uten at selskapet har hatt godkjent arbeidstidsrotasjon.

Summen av arbeidstid gjennom året er ikke så høy, ifølge selskapet.

Endringer etter tilsyn

Tilfellet der en arbeider jobbet 23:29 timer, handlet om en jobb på Gardermoen der det oppsto en uforutsett hendelse, ifølge selskapet.

Staurbakk slapp til arbeidet for sent og måtte jobbe overtid for å få rullebanen til å bli ferdig for å få denne åpnet for trafikk, hevder selskapet.

De ansatte har fått betalt for hele døgnet og hatt flere pauser, men siden pausene er betalte framgår det ikke av timelistene, sier selskapet videre.

Etter Arbeidstilsynets besøk har de etter desember begynt å bruke godkjente avtaler om gjennomsnittsberegning av alminnelig arbeidstid fra Arbeidstilsynet. I noen tilfeller brukes skriftlige avtaler mellom arbeidsgiver og arbeidstaker i henhold til i Arbeidsmiljøloven, ifølge selskapet.

Det er utarbeidet rutiner som forklarer hvordan arbeidstidsplaner kan etableres og disse arbeidstidsplanene deles i selskapets prosjekt-app slik at de ansatte kan sette seg inn i planene og vilkårene.

Det er også tilgjengeliggjort beskrivelser av rutiner om hvordan eventuelle avvik på arbeidsplanen skal håndteres, ifølge selskapet.

Åpne for tips og råd

Staurbakk poengterer ellers at det fortsatt ikke eksisterer en ulempesats og kjøreregler for ordinært nattarbeid i elektriker-avtalen (LOK), noe selskapet mener burde være på plass.

Tidligere har de fått godkjente nattrotasjoner kompensert via andre paragrafer i LOK (8D, 8E). Det har EL og IT lokalt sluttet å godta, ifølge Staurbakk. Staurbakk har kompensert jobbing i nattetimer med 100 prosent tillegg på lønn i påvente av avklaring fra forbundene, ifølge selskapet.

Selskapet poengterer at de må forskyve arbeidestid til natten til tider, fordi det ikke er mulig å jobbe ute ved rullebanene på dagtid på større flyplasser med mye trafikk.

Tidligere har de løst dette med 12-16-rotasjon og å lønne ansatte for 11 timers nattearbeid, mens selve arbeidet har vært 6-7 timer siden disse anleggene bare har vært tilgjengelig i tidsrommet 23-06.

Staurbakk sier de ikke kan huske å ha hatt kontakt med EL og IT lokalt om overtidsbruk, men at de har hatt kontakt med dem om arbeidstidsrotasjoner tidligere. De sier de er åpne for å tips og råd fra fagforeningen om dette.

Ifølge selskapet jobber de også for å motivere de ansatte til å melde seg inn i EL og IT, slik at det går an å samarbeide med tillitsvalgte lokalt om godkjenning av rotasjonsordninger slik de gjorde tidligere.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse