Arbeidslivskriminaltet
Går sammen mot A-krim i telekombransjen: – Vi må få inn ungdommen
Store aktører og oppdragsgivere vil ha bransjesamarbeid.
– Vi må få inn ungdommen i denne bransjen og da må vi få den mer seriøs, sier Tommy Skauen, leder av Nelfo i Oslo og Akershus. (Illustrasjonsfoto)
Leif Martin Kirknes
knut.viggen@lomedia.no
Arbeidsgiverorganisasjonen Nelfo, Skatteetaten og flere av de store aktørene i bransjen som Telia, Eltel Networks og Netel var representert på en konferanse om seriøsitet og akrim i telekombransjen i regi av Fair Play Bygg Oslo og omegn nylig.
Til stede på konferansen var en stor kontingent med tillitsvalgte fra EL og IT Forbundet.
I løpet av noen timer presenterte Fair Play Bygg noen av sakene som er avdekket de siste månedene.
Så langt i år har Fair Play Bygg varslet inn 223 saker om A-krim og kritikkverdige forhold. Åtte av dem dreier seg om varsler fra telekombransjen.
De største gruppene med varsler handler om lønnstyveri, farlig arbeid og grov utnyttelse av arbeidere. Noe av dette er også i grenseland for menneskehandel.
– Vi setter veldig stor pris på initiativet fra Fair Play Bygg Oslo og Akershus om et formalisert bransjesamarbeid. Mange av vår medlemmer blir årlig utsatt for blant annet konkurskriminalitet og lønnstyveri og vi ser også at mange av dem har dårlige arbeidstider og er utsatt for blant annet arbeidsulykker, sier forbundssekretær Steffen B. Olsen i EL og IT Forbundet.
Telekom-bransjen: Ansatte mener sjefen skylder dem 800.000 i lønn
Store mørketall?
Leder i Fair Play Bygg Oslo og Akershus, Lars Mamen sitter igjen med et inntrykk av at det i Telekombransjen er noen mørketall som ikke kommer så lett fram.
– Bransjen er nok prega av at det er mange store seriøse aktører og oppdragsgivere. Man ønsker ikke dette problemet i bransjen og likevel vet vi at det foregår, vi vet hvor risikoen er, sier Mamen.
Han sier de har hatt et langt samarbeid med byggenæringa blant annet for å sikre seriøsitet i forhold til HMS.
– Vi vet at det å dele erfaringer på tvers av en bransje kan være nyttig. Det er også en metode som det går an å se på i forhold til arbeidslivskriminalitet, mener Mamen.
Lønnstyveri: Telenor brukte firma som stjal penger fra Gorans lønnskonto
Bransjen tar innbydelsen
På møtet ble deltakerne utfordret til å delta i et mer formalisert samarbeid. Det ble svært godt mottatt. Mange grep mikrofonen og sa at dette ville de være med på.
Morten Nordberg-Brun fra OneCo Networks var en av dem.
– Vi vil gjerne være med på dette samarbeidet. I dag setter vi på hver vår tue. Nå trenger vi hjelp til å komme videre og gjerne samarbeid med våre konkurrenter, sa Nordberg-Brun.
Tommy Skauen, leder av Nelfo i Oslo og Akershus, er særlig opptatt av at bransjen i dag mangler fagarbeidere.
– Vi må få inn ungdommen i denne bransjen og da må vi få den mer seriøs, sa han.
Vivek Vaishnavi fra Skatteetaten er også positiv til samarbeid. Han har i dag landsdekkende ansvar for forebygging av arbeidslivskriminalitet.
– I dag vet vi at vi har en jobb å gjøre. Samarbeid med næringen er utrolig viktig, for ingen av oss klarer å bekjempe A-krim alene. I dag har vi et fortløpende samarbeid med Fair Play. De deler sin kunnskap med oss. Disse tipsene er utrolig viktig, men den forebyggende innsatsen er kanskje vel så viktig, at de er ute på bedriftsbesøk, snakker med folk. Det er ikke alt som kan telles, viser Vaishnavi.
Løsningen
Leder i EL og IT Forbundet, Geir Ove Kulseth, er bekymret for utviklingen i telekombransjen.
Han mener løsningen ligger i flere faste ansatte, flere lærlingplasser og utdanning av flere fagarbeidere i Norge.
– EL og IT Forbundet har et overordna mål om at det skal innføres et krav om fagbrev for arbeidstakere som skal jobbe selvstendig med arbeid i e-komnettet. Vi er overbevist om at de langsiktige gevinstene ved å innføre et slikt krav vil være stor for de som jobber i denne bransjen og i samfunnet og for bedriftene, sier han.
– En seriøs telekombransje er en av EL og IT Forbundets hovedprioriteter i tida framover. Våre medlemmer i telebransjen representerer en liten del av forbundets samlede medlemsmasse, men på grunn av den alvorlige kriminaliteten mange av dem blir utsatt for, er en opprydding veldig viktig for oss, sier Kulseth.
Sju gode råd
Sju råd for selskaper som vil unngå useriøse leverandører og utnytting av arbeidere i sine prosjekter:
• Se på historien til selskapet. Har ledelsen konkurser eller inkassosaker bak seg?
• Se på økonomien. Har selskapet flere årsregnskaper godkjent samtidig? Er det mismatch mellom omsetning og antall ansatte?
• Se på hvor lenge de ansatte i selskapet har bodd i Norge. Har selskapet mange nyankomne er det en varselklokke. De kjenner ikke lover og regler og rettighetene sine, og er lettere for useriøse aktører å utnytte. Det samme gjelder hvis selskapet har for mange arbeidere som pendler til Norge.
• Se på innkvarteringsforholdene til arbeiderne. Er det brannvarsling og rømningsveier? Er det trekk på lønnsslippen relatert til innkvartering? Er det norsk standard slik du kjenner det igjen fra andre bedrifter, eller sover ansatte 6–7 på hvert rom og blir trukket 6-7.000 kroner i måneden for det?
• Gjør tilsyn på anleggsplassene og snakk med arbeiderne. Det er ikke nok å sjekke dokumenter, de kan tilpasses og forfalskes.
• Husk at det tar tid å bygge tillit. Det er ikke bare å komme inn og forvente at ansatte skal fortelle om sine bekymringer i det første møtet. Arbeidere som blir utnyttet risikerer gjengjeldelse hvis de varsler om dårlige forhold. De kan miste jobben, bli sendt hjem eller til og med oppleve trusler og vold mot seg selv eller familien i hjemlandet.
• Det er viktig å ikke sette arbeiderne i en situasjon hvor varselet kan spores tilbake til de som ble intervjuet under tilsynet. Har man en mistanke om useriøse arbeidsforhold, så ta inn mange til intervju, ikke bare en eller to. Trengs det tolk, sørg for at tolken ikke er en arbeidsleder eller en kollega.
Kilde. Fair Play Bygg
Flere saker
Sju gode råd
Sju råd for selskaper som vil unngå useriøse leverandører og utnytting av arbeidere i sine prosjekter:
• Se på historien til selskapet. Har ledelsen konkurser eller inkassosaker bak seg?
• Se på økonomien. Har selskapet flere årsregnskaper godkjent samtidig? Er det mismatch mellom omsetning og antall ansatte?
• Se på hvor lenge de ansatte i selskapet har bodd i Norge. Har selskapet mange nyankomne er det en varselklokke. De kjenner ikke lover og regler og rettighetene sine, og er lettere for useriøse aktører å utnytte. Det samme gjelder hvis selskapet har for mange arbeidere som pendler til Norge.
• Se på innkvarteringsforholdene til arbeiderne. Er det brannvarsling og rømningsveier? Er det trekk på lønnsslippen relatert til innkvartering? Er det norsk standard slik du kjenner det igjen fra andre bedrifter, eller sover ansatte 6–7 på hvert rom og blir trukket 6-7.000 kroner i måneden for det?
• Gjør tilsyn på anleggsplassene og snakk med arbeiderne. Det er ikke nok å sjekke dokumenter, de kan tilpasses og forfalskes.
• Husk at det tar tid å bygge tillit. Det er ikke bare å komme inn og forvente at ansatte skal fortelle om sine bekymringer i det første møtet. Arbeidere som blir utnyttet risikerer gjengjeldelse hvis de varsler om dårlige forhold. De kan miste jobben, bli sendt hjem eller til og med oppleve trusler og vold mot seg selv eller familien i hjemlandet.
• Det er viktig å ikke sette arbeiderne i en situasjon hvor varselet kan spores tilbake til de som ble intervjuet under tilsynet. Har man en mistanke om useriøse arbeidsforhold, så ta inn mange til intervju, ikke bare en eller to. Trengs det tolk, sørg for at tolken ikke er en arbeidsleder eller en kollega.
Kilde. Fair Play Bygg