Skjebnedag for 80 ansatte i Telenor Harstad
I dag avgjør Telenor i et styremøte om de skal legge ned Harstad-kontoret.
HASTEBEHANDLING: Kenneth Pettersen fikk lagt til en hastebehandling om uttalelse om Telenor-nedleggelse i Harstad på dag en av landstariffkonferansen for IKT/Spekter.
Leif Martin Kirknes
leif.kirknes@lomedia.no
Det er snart en måned siden Telenor-styret skulle behandle en mulig nedlegging av kundesenteret i Harstad, men Troms fylkeskommune fikk utsatt saken, slik de har mulighet til i omstillingsloven.
I dag, tirsdag, kommer derimot saken opp igjen.
Harstad er siste tilstedeværelse for Telenor av denne typen etter at kundesentrene i Finnsnes og Bardu ble lagt ned i henholdsvis 2014 og 2011.
• Lokalpolitikere i Troms frykter Telenor forsvinner helt fra Troms (2014)
Mandag 13. november startet også IKT/Spekter-områdets landstariffkonferanse i EL og IT, den går over tre dager. Der ba Kenneth Pettersen, divisjonstillitsvalgt i mobil-avdelingen til Telenor Norge, om å få lagt til et hastevedtak om en uttalelse på agendaen.
Uttalelsen kom i går ettermiddag. I dag har flere EL og IT-ere fra Telenor permisjon for å følge opp styremøtet.
I uttalelsen, som ble enstemmig vedtatt, anmoder landstariffkonferansen Telenor om å tilføre Harstad arbeidsoppgaver, heller enn å legge ned lokasjonen.
Det er de kundesentertjenester Telenor kjøper inn eksternt, som foreslås tilført Harstad, slik at de 80 ansatte kan beholde jobben sin.
Det er overkapasitet som gjør at Telenor vil legge ned. Det er færre som ringer inn til Telenors kundeservice.
De siste 30 dagene skal, ifølge omstillingsloven, har blitt brukt til å kartlegge tiltak for videre drift eller andre alternativ til å legge ned bedriften.
• Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside
Kjøper tjenester fra eksterne selskaper
«Landstariffkonferansen for IKT/Spekter gir sin fulle støtte til våre fagforeningskamerater i Telenor Norge sin kundeserviceavdeling i Harstad. Dette handler om at over 80 ansatte vil miste jobben, om Telenor legger ned denne avdelingen», skriver konferansen i sin uttalelse.
«De ansatte i Harstad har vært med på å skape inntekter og overskudd i bedriften. Telenor Norge bør benytte en del av dette overskuddet, slik at ansatte i Harstad kan beholde arbeidsplassene sine. Telenor Norge kjøper i dag tjenester fra et eksternt selskap for å besvare kundehenvendelser. Dette er arbeidsoppgaver Telenor Norge må ta tilbake og gjennom det opprettholde kundeserviceavdelingen i Harstad.»
«Landstariffkonferansen mener at Telenor Norge må sørge for at nye arbeidsoppgaver blir tilført slik at de ansatte i Harstad beholder jobbene.»
«Ved å beholde den eneste kundeservice-lokasjonen i Nord-Norge, tar Telenor Norge AS sitt samfunnsansvar og bevarer arbeidsplasser i distrikts-Norge. Forslaget som foreligger vil ramme ansatte, deres familier og lokalsamfunnet på en uforholdsmessig negativ måte.»
Også landstariffkonferansen for elektrofagene (LOK) har kommet med støtte til Telenor-ansatte i Harstad.
• – Telenors rolle som samfunnsbygger og næringsutvikler ser ut til å være et tilbakelagt stadium
(Artikkel fortsetter under bildet)
DRØFTER: Kenenth Pettersen, divisjonstillitsvalgt i mobil-avdelingen til Telenor Norge, i samtale med blant annet hovedtillitsvalgt for EL og IT i Telenor Norge, Kosom Alexsander Skaale.
Leif Martin Kirknes
Fornøyd med Canal Digital-support
Telenor har tidligere fortalt Nettverk at de enkelt og greit har overkapasitet.
– De siste to årene har vi over en million færre som ringer. Så du sitter der med en overkapasitet og med folk som ikke har noe å gjøre. Til nå har vi klart å løse dette med naturlig avgang, turnover. Men trafikknedgangen er så bratt at den klarer ikke følge med, så da sitter vi igjen med overkapasitet, sier Torfinn Eriksen, direktør i Telenor Kundeservice.
– Det har blitt fremmet et forslag om at de som sitter på Telenors kundeservice kunne overtatt supporten til Telenor-eide Canal Digital, som i dag er satt ut til en ekstern partner?
– Vi reflekterer stadig over slike ting. Canal Digital har alltid vært ute hos eksterne og aldri vært på egne føtter hos Telenor. Der er det et firma, som leverer tjenesten, som vi er fornøyde med. Vi har sett på hvorvidt dette forslaget kunne være en farbar vei, men har kommet til at det blir langt dyrere å ta det inn enn å ha den brukerstøtten der den ligger nå.
Nettverk fikk ved forrige korsvei ikke innsyn i sakspapirene til styrebehandlingen av nedleggelsen.
Les også: - Sitter med overkapasitet
Nedbemanner hovedkontoret sist
Før uttalelsen ble vedtatt, var tromsøværingen Torgeir Knag Fylkesnes (SV) blant konferansens innledere. Han snakket om digitalisering, og Harstad ble nevnt i løpet av innlegget.
– Det er en tendens at periferien rammes først når teknologien skaper overflødighet. Selskapene begynner ikke effektiviseringen på hovedkontoret, sier Fylkesnes.
(Artikkel fortsetter under bildet)
SNAKKET OM HARSTAD-SAKEN: Torgeir Knag Fylkesnes (SV).
Leif Martin Kirknes
Han mener også det har blitt gjengs holdning å forholde seg passivt til slike ting.
– Er vi kommet så langt at det er for sent å påvirke slike ting, at det har blitt en målsetting å se hvor mange mennesker man kan tyne ut av teknologien? Eller kan vi bruke effektiviteten til å skape mer kvalitet, spør Fylkesnes.
Han mener mennesker har anledning til å gjøre akkurat det de vil i så henseende.
– Det er ikke sånn at teknologien befaler oss å organisere oss på spesielle måter, selv om konsulentselskaper lanserer rapporter der det fremstår som at det er en formel som og at det ligger i teknologiens natur at det blir som det blir. Vi står fritt til å si hva vi vil bruke teknologien til, mener han.
Også på Gjøvik og Fornebu skal Telenor kutte, i både fastnett og mobil-avdelingene, varslet Telenor rundt midten av oktober. Noen dager senere ble det kjent at Telenor-konsernet har satt driftsresultatrekord i åretes tredje kvartal.