Nedbemanning
Telenor-ansatte er opprørt over kuttene: 200 mister jobben
EL og IT-klubben mener bedriften har et for ensidig søkelys på kostnadskutt, og mener risikoen for at de vil kunne tape kunder og inntekt er stor.
– Vi er bekymra for at bedriften for raskt tar ut effekten etter en omorganisering, sier hovedtillitsvalgt for EL og IT Forbundet i Telenor Norge, Kenneth Pettersen.
Leif Martin Kirknes
knut.viggen@lomedia.no
– Det er usaklig av bedriften å sparke faste ansatte når man har så mange innleide i selskapet. Kostnadskuttene burde heller starte opp med å rydde i disse forholdene, sier hovedtillitsvalgt for EL og IT Forbundet i Telenor Norge, Kenneth Pettersen.
Tirsdag ble det kjent at Telenor Norge kutter 200 ansatte i faste stillinger. Det skjer i forbindelse med at bedriften varsler en ny organisasjonsstruktur.
Telenor viser blant annet til kraftig økt prisvekst på mange av bedriftens viktigste innsatsfaktorer og at det gjør det nødvendig å kutte kostnader.
EL og IT-klubben, som er den største fagforeninga blant de ansatte i Telenor Norge med et sted mellom 600 og 650 medlemmer, mener bedriften burde ha satset på å oppgradere kompetansen som allerede finnes, framfor å redusere antall årsverk blant fast ansatte.
I dag har bedriften en høy grad av innleie, påpeker klubben.
Skal bistå medlemmene
Han sier klubben foreløpig ikke har fått noen oversikt over hvem som eventuelt må gå, men frykter at dette også vil ramme medlemmer i hans egen fagforening.
Det er rundt tre år siden siste nedbemanning i Telenor Norge. Den ble gjennomført i mai/juni samme år.
– Frem til vi får vite navn skal vi bistå og hjelpe våre medlemmer så langt vi kan, det blir vårt fokus framover, sier Pettersen.
Vedtaket om nedbemanning i styret, ble gjort mot stemmene til de tre ansatterepresentantenes fra EL og IT, Negotia og Nito.
Andersen: – Kortsiktig tankegang
Også hos EL og IT Forbundet sentralt, blir kuttplanene møtt med sterk kritikk.
– Dette er enda et eksempel på store bedrifters kortsiktige tankegang, der effektivisering kun betyr nedbemanning og midlertidighet, sier Jan Olav Andersen, forbundsleder for EL og IT Forbundet.
Telenor planlegger å kutte et like stort antall blant de innleide, men innleiebruken vil enda forbli høy, tror forbundet.
– Istedenfor å styrke og satse på egne ansatte, kaster de dem ut i usikkerhet. Samtidig som de fortsetter å hente midlertidige arbeidskraft. Dermed blir effektiviseringsargumentet bare et uredelig påskudd, sier han.
Personvern: Ansatte mener Nav bryter loven: – Brukerne kan ikke føle seg trygge
Seks divisjoner
Telenor Norge sendte tidligere i dag ut en pressemelding, der de forklarte bakgrunnen for nedbemanningen og endringene i bedriftens organisasjonsstruktur.
Telenor Norge får én divisjon rettet mot forbrukermarkedet, på tvers av mobil, bredbånd og TV.
Samtidig etablerer Telenor én felles kundeservice på tvers av tjenesteområdene.
Birgitte Engebretsen, adm. direktør i Telenor Norge.
Telenor Norge
– Vi ønsker å være enda mer kundefokuserte og fremstå tydelig som ett Telenor, uavhengig om du er bredbånds-, TV- eller mobilkunde hos oss, sier Birgitte Engebretsen, administrerende direktør for Telenor Norge.
– Samtidig skal vi øke verdiskapingen og effektivisere måten vi jobber på. Derfor gjør vi endring på noen av divisjonene våre, fortsetter hun.
Engebretsen hevder at Telenors suksess kommer som konsekvens av at selskapet hele tiden har vært endringsvillig og ligget i forkant av den teknologiske utviklingen.
Fikk du med deg denne? Telenor brukte selskap som er anklaget for lønnstyveri
– Færre ledere, flatere struktur
– Endringene vi nå gjennomfører innebærer at vi får færre ledere og flatere struktur, samt at roller og arbeidsmåter blir endret for at vi skal levere på de målene vi har satt oss. Omstillingsprosesser som dette er krevende for de berørte, sier Engebretsen.
– Det er likevel helt nødvendig at vi fornyer oss og skaper økt verdi for kundene, samtidig som vi ivaretar Telenors konkurransekraft i en utfordrende tid preget av høy makroøkonomisk usikkerhet, fortsetter hun.
Reduserer også antall innleide
I tillegg til at selskapet reduserer antall fast ansatte, vil det også bli en betydelig reduksjon i antall innleide konsulenter.
Fast ansatte som blir berørt av bemanningsreduksjon, vil få tilbud om sluttavtale med omstillingsbistand, skriver Telenor Norge i sin pressemelding.