JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lønnsoppgjøret på jernbanen:

Verkstedarbeiderne i mekling: – Hvis selskapet går over ende på grunn av 335.000 kroner, så er det vel egentlig greit

I dag, onsdag, startet meklingen mellom Norsk Jernbaneforbund (NJF) og verkstedbedriften Stadler. Ved brudd går 18 verkstedarbeider som vedlikeholder tog ut i streik.

Leif Martin Kirknes

morten@lomedia.no

– Vi aksepterer ikke mindre enn ramma på frontfaget. Når jeg går ut fra pauserommet i Lodalen, går jeg sammen med verkstedarbeidere fra blant annet Mantena og Euroment. De har fått sine 2,93 prosent. Det skal vi og ha, slår Knut Andvord, tillitsvalgt for NJF-medlemmene i Stadler i Lodalen.

Les også: NJF-lederen håper og tror at det fins smutthull i EUs jernbanereform

Håpløst

Nestleder i Norsk Jernbaneforbund, Kjell Næss, synes det er unødvendig å mekle om et krav som er på linje med tillegget i frontfaget – forhandlingene mellom LO og NHO tidligere i vår. Da ble løsningen et tillegg med en ramme på 2,7 prosent. Det er regnetekniske årsaker som gjør at kravet til NJF – og resultatet i de fleste oppgjørene i Spekter-området som de andre verkstedbedriftene er en del av, er 2,93 prosent.

– Det er håpløst at vi må bruke Riksmekleren for dette. Lønnskravet vårt er på linje med det de andre i bransjen har fått, understreker Næss.

Stadler er ikke medlem av en arbeidsgiverorganisasjon og inngår derfor ikke noen av de faste lønnsoppgjørene.

KREVER LIKHET: Knut Andvord (f.v.), Kjell Næss og Ole Sigurd Lambach gikk inn til Riksmekleren med ett mål for øye; Få det samme som de andre verkstedarbeiderne på jernbanen.

KREVER LIKHET: Knut Andvord (f.v.), Kjell Næss og Ole Sigurd Lambach gikk inn til Riksmekleren med ett mål for øye; Få det samme som de andre verkstedarbeiderne på jernbanen.

Morten Hansen

Ikke stort beløp

Ifølge Næss er de ansatte tilbudt en tredjedel mindre, om lag 10 000 kroner. Han mener det ikke er noen god grunn til at verkstedarbeiderne i Stadler skal ha lavere lønnsvekst enn verkstedarbeiderne i Stadlers konkurrerende bedrifter.

– Situasjonen er at alle vedlikeholdsselskapene sliter. Det har likevel ikke vært noe problem med å ta ut et tillegg som er på linje med ramma fra frontfaget.

Næss påpeker at det ikke er snakk om et stort beløp. Det er 67 årsverk som meklingen berører. De 5000 kronene som er forskjell mellom krav og tilbud utgjør til sammen 335 000 kroner i året.

– Hvis selskapet går over ende på grunn av 335 000 kroner, så er det vel egentlig greit, fastslår Næss.

Ikke gutta på gølvets problem

Ole Sigurd Lambach, hovedtillitsvalgt for NJF-medlemmene i Stadler sitter med et inntrykk av at det er gjeld til morselskapet som gir Stadler i Norge problemer med å innfri kravet fra verkstedarbeiderne.

– At bedriften har satt seg i gjeld til sine eiere er ikke gutta på gulvet sitt problem, fastslår Lambach.

Fristen for å bli enige går ut ved midnatt. Hvis det blir brudd går 18 verkstedarbeidere ved Lodalen og Sundland i Drammen ut i streik.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse