Samferdselspolitiker Sverre Myrli tror det aldri var meningen at NSB skulle få anbudet på Sørlandsbanen.
Ole Palmstrøm
Go-Ahead vant anbudet på Sørlandsbanen:
Ap-politiker: – Aldri meningen at NSB skulle få anbudet
Opposisjonen ble beskyldt for å drive med politisk spetakkel, men svarer med nye beskyldninger.
helge@lomedia.no
Temperaturen steg jo lenger man kom i redegjørelsen om anbudet på Sørlandsbanen i Stortinget tirsdag kveld.
– Stortinget har som oppgave å utøve en kontrollfunksjon overfor regjeringen. Vi skal være trygge på at regjeringen og underliggende organer utfører det Stortinget bestemmer de skal gjøre, sier Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsperson, Sverre Myrli, om hvorfor Dale ikke blir kvitt oppvasken rundt anbudet til Go-Ahead.
• Følg oss på Facebook
– Aldri meningen
Bakgrunnen for at samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) måtte legge førjulskvelden til Stortinget tirsdag kveld, var nettopp bråket rundt tildelingen av anbudet for drift av Sørlandsbanen til det britiske selskapet Go-Ahead.
Opposisjonen er mildt sagt kritisk til hvordan det britiske togselskapet kunne vinne anbudet.
Sverre Myrli tror det aldri var aktuelt at NSB skulle få anbudet på Trafikkpakke 1, som inneholder Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen.
– Jeg er temmelig sikker på at det aldri var meningen at NSB skulle få dette anbudet. Det har med jernbanereformen å gjøre. Siden 2015 har det vært en overordnet målsetning for regjeringen å vingeklippe NSB. Jernbanedirektoratet er underlagt samferdselsdepartementet. De politiske signalene fra eier og sjef, det vil si statsråden, har vært at NSB skal strupes. Men hva som er gjort formelt, hvem som har gjort hva, og hvem som har sagt hva ... Det kjenner jeg ikke til, sier Sverre Myrli.
Han har ingen grunn til å tro at dagens samferdselsminister har hatt noe med anbudsrunden å gjøre, men påpeker samtidig at politiske signaler som er gitt av regjeringen innebærer at det har vært ønskelig med andre aktører enn NSB på det som er den andre konkurranseutsatte jernbanestrekningen. Fra før er Gjøvikbanen konkurranseutsatt.
– Det er flere som fortsatt stiller spørsmål ved om kriteriene som er satt for anbudet er reelle, eller om det har vært et skuebrød. Det ser mer ut som det uansett er det laveste anbudet som har vunnet, selv om kvalitet ble vektet 60 prosent i kriteriene mens pris ble vektet 40 prosent, hevder Myrli.
Til transportkomiteen
Etter tirsdagens redegjørelse i Stortinget skal transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget få redegjørelsen til Dale på sitt bord.
Det er tre mulige utfall når en statsråd gir en redegjørelse til landets nasjonalforsamling.
Det kan enten bli en debatt i Stortinget noen dager i etterkant, redegjørelsen kan bli vedlagt protokollen, eller redegjørelsen kan bli oversendt til komitebehandling. Det siste skjedde etter tirsdagens redegjørelse.
Når komiteen samles over jul, blir det dermed valgt en saksordfører, før komiteen behandler saken og kommer med en innstilling til behandling i Stortinget.
Sverre Myrli understreker at han ikke er ute etter noen omkamp om jernbanereformen.
– Det er flertall for den i Stortinget. Men skal man først anbudsutsette, må vi være sikre på at det skjer på en riktig måte. Statens midler skal brukes riktig. Lover og regler skal følges. Og det skal være åpenhet rundt dette, mener Sverre Myrli.
• 6 av 10 mener det er galt at utenlandske selskap får kjøre tog i Norge
Politisk spetakkel
Samferdselsminister Jon Georg Dale har på det sterkeste, og gjentatte ganger, avvist at anbudsrunden ikke har vært reell. Det gjorde han også da han avrundet tirsdagens debatt etter sin 50 minutter lange grundige redegjørelse.
– For meg er denne kritikken nærmest komplett uforståelig. Kvaliteten på dagens tilbud levert av NSB har vært minimumskriteriet for i det hele tatt å være med på anbudsrunden. I tillegg til å levere minst like godt som dagens tilbud, skal selskapet øke antall avganger og få flere passasjerer til å kjøre tog. Dette er et konkret resultat av at kvalitet er vektet opp slik kriteriene også krever, poengterte han.
– Jeg skjønner at det er krevende å oppheve monopol i 2018. Men det er opposisjonen på Stortinget som gjør dette til en debatt, ikke aktørene som har hatt milliarder i spill, mener Jon Georg Dale.
– Stortinget har valgt å skille ansvarsfordelingen mellom Stortinget og Jernbanedirektoratet. Et direktorat uten politisk innspill gir det beste grunnlaget for tillit hos aktørene i markedet. Det betyr at politikerne holder seg på en armlengdes avstand, mener Dale.
– Kunne det vært interessant for meg å vite mer? Ja. Men vi er alle avhengig av at aktørene i markedet har tillit til denne prosessen, poengterer han.
Han minnet samferdselspolitikerne om at det ikke er aktørene som har vært kritiske til denne prosessen. Selv om de har satt milliarder i spill og brukt tid og ressurser på å vinne anbudet.
– Det er opposisjonen som har gjort det. Er det reelt sett konkurransen man er opptatt av, eller er det politisk spetakkel? Jeg kan være med på spetakkel. Men departementet har opptrådt ryddig. Det har vi gjort grundig rede for. Det har jeg informert om, og det har Stortinget fått kunnskap om. Mer innsyn sitter verken jeg eller departementet på, sier Jon Georg Dale.
• Rødt vil be Riksrevisjonen se på jernbaneanbud
• Meld deg på nyhetsbrevet vårt
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
Sissel M. Rasmussen
Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer