JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bane Nor vil teste ut konkurranseutsetting på Østfoldbanen

Konsernledelsen i Bane Nor foreslår å bruke Østfoldbanen som erfaringsstrekning for å teste ut konkurranseutsetting av drift og vedlikehold.
Bane Nor mener de kan spare penger på konkurranseutsetting. Det er ikke Janina Hortmann og Jan Georg Daae Hansen i Norsk Jernbaneforbund like sikre på.

Bane Nor mener de kan spare penger på konkurranseutsetting. Det er ikke Janina Hortmann og Jan Georg Daae Hansen i Norsk Jernbaneforbund like sikre på.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

Forslaget, som ble meddelt de ansatte i Bane Nor tirsdag 3. april, innebærer at drift og vedlikehold av infrastrukturen på Østfoldbanen skal utføres av et selskap utenfor Bane Nor etter en anbudsprosess.

Ansatte i Bane Nor som i dag arbeider med drift og vedlikehold på Østfoldbanen, skal ansettes i det selskapet som vinner konkurransen om kontrakten.

– Jeg vil understreke at dette foreløpig er en anbefaling. Den endelige beslutning om å konkurranseutsette Østfoldbanen som erfaringsstrekning, vil bli tatt av konsernstyret i Bane Nor i september, sier konserndirektør Vibeke Aarnes i Bane Nors infrastrukturdivisjon.

Forslaget skal nå sendes nå til drøfting i fagforeningene.

36.000 ansatte går søndag ut i streik hvis det ikke blir enighet mellom NHO, YS og LO

Vil spare penger

Bane Nor mener de kan spare penger. Det er ikke Jan Georg Daae Hansen, leder av Banepersonalets landsråd i Norsk Jernbaneforbund like sikker på.

– Jeg lurer på hvordan de skal spare. Entreprenøren som eventuelt vinner anbudet skal tjene penger. Det er de ansattes lønn, og ikke minst pensjonsbetingelser, dette vil gå ut over, sier Hansen,

– En trist dag

Janine Hortmann, leder av Elektropersonalets landsråd i NJF, er overrasket over at Østfoldbanen ble valgt.

– Det er mye pendlertrafikk og stor risiko ved å teste ut akkurat den strekningen. Men hvis dette blir vedtatt i september av styret, er det egentlig uvesentlig. De andre strekningene vil komme fort etter, sier Hortmann.

Hun tror mange av hennes medlemmer synes det er en trist dag.

– Det er en dag de som har jobbet lenge i jernbanen har skjønt ville komme. Man har vært forberedt på privatiseringstrusselen - at man kanskje skal ut på det åpne markedet og bli virksomhetsoverdratt. Men det er en nyhet som bringer den nye hverdagen enda nærmere, sier Hortmann.

Bane Nor venter med anbudene
– Det hjelper ikke med toetasjes tog, hvis du ikke har folk til å fikse signalanlegg og skinner

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse