Bussjåfører vil ha elbilene ut av kollektivfeltet
En av fordelene med å eie elbil, er at de kan kjøre i kollektivfeltet. Nå vil bussjåførene ha dem ut av kollektivfeltet.
HINDRER BUSSEN: Det økte antallet elbiler i kollektivfeltene skaper problemer for rutebussene. Tillitsvalgt i Nettbuss forteller om økt stress og dårligere sikkerhet. Nå vil han at politikerne fjerner denne elbil-fordelen.
Morten Hansen
morten.hansen@lomedia.no
– På enkelte strekninger er det så mange elbiler, at vi som kjører buss blir presset ut, sier Roald Hatten.
Bussjåføren er lokal tillitsvalgt for sjåførene i Nettbuss, og kjører daglig bussruten sin inn til Oslo fra Bærum. Han er oppgitt over det han mener er et løftebrudd fra politikerne.
• Dette må du vite om feriepenger
Stress og dårligere sikkerhet
I klimaforliket fra 2012 forpliktet stortingsflertallet seg til ikke å fjerne fordelene for elbilister før 2017 – eller når det er 50 000 elbiler i Norge. Nå er vi i 2018, og antallet elbiler er omtrent 150 000.
Hatten og hans kollegaer opplever at arbeidshverdagen er blitt mye vanskeligere på grunn av det store antallet elbiler.
– Veldig mange av disse bilene kjører i kollektivfeltet. Det gjør framkommeligheten for bussene vanskelig.
Han mener tiltak som tilgang til kollektivfelt og gratis lading og parkering er med på å oppfordre bilister til å kjøre alene. Og flere biler i kollektivfeltet går ut over sikkerheten.
– Vi har vært vant med en trasé hvor vi kun møtte profesjonelle sjåfører. Nå er det vanlige sjåfører med biler på 600 kilo, mens vi kjører busser på 15 tonn. For eksempel vil en yrkessjåfør forstå at vi må svinge ut av kollektivfeltet for å kjøre gjennom en krapp sving. Elbilsjåføren stopper veldig sjelden for å la bussen fullføre svingen, men fortsetter i kollektivfeltet – på innsiden av bussen. Det medfører et betydelig stress og en forverring av sikkerheten, poengterer Hatten.
• Elbiler skaper kork i kollektivfeltene
Møtt med arroganse
Han mener begrensningen med at man må være flere i bilen for å kjøre i kollektivfeltet ikke fungerer. Sjåføren poengterer at de største problemene oppstår når bussene må svinge av fra de store innfartsårene. Der er det ingen forbudsskilt med passasjerbegrensninger.
– Da ligger elbilene i kø, og det hender bussene må kjøre ut av kollektivfeltet for å komme fram. Og mens de vanlige bilistene viser hensyn, og slipper bussene fram, er holdningen blant elbilistene en helt annen. Vi blir møtt med arroganse. Man sitter av og til med inntrykk av at de mener kollektivfeltet er for dem, sier en oppgitt Hatten.
Ikke "folk flest"
Selv om det er stadig flere som kjører elbil, mener Hatten at det ikke er folk flest som dominerer kollektivfeltene inn til de store byene. Tvert imot er det de bussreisende som må betale prisen for elbilenes fordeler.
– Det er ikke renholderne, studentene og håndverkerne som sitter i disse bilene. De sitter i bussen – og må bruke et par timer mer i uka for å komme på jobb. En kilometer med biler hadde fylt en buss. Slik det er nå, gjør den kilometeren med elbiler at bussen blir ti minutter forsinket hver vei. Mange av de som kjører elbilene har gratis parkering i kjelleren på kontorene. Jeg er ganske sikker på at mange av Teslaførerene i kollektivfeltet er de samme som kjørte børstraktorene med ti seter i kollektivfeltet på 80-tallet. Og de er fortsatt veldig ofte alene i bilen, sier Hatten.
Han synes det er på høy tid at bussbransjen står sammen, og forlanger at politikerne tar fram klimaforliket fra 2012.
– Busselskapene og sjåførene må fortelle politikerne at de ikke kan gi løfter til en liten gruppe, på bekostning av en hel yrkesgruppe. Hvis det er miljø de er opptatt av, bør de gå for de tiltakene som er mest miljøvennlige. Det er bussen.
Betydelige forsinkelser
Kommunikasjonssjef i Nettbuss, Dag Bones, sier han har stor forståelse for at sjåførene opplever stress og fremkommelighetsproblemer i og rundt de store byområdene i Norge.
– Vi har tidligere dokumentert betydelige forsinkelser, blant annet på busser inn og ut av Oslo, sier Bones.
Han understreker at Nettbuss støtter alle tiltak som fremmer raskere fremkommelighet for kollektivtrafikken, blant annet flere kollektivfelt.
– Samtidig må vi som ansvarlig selskap respektere de regler som gjelder i trafikken, og alltid sette sikkerheten for våre passasjerer, medtrafikanter og egne ansatte først, til tross for de utfordringer elbiler i kollektivfelt medfører, sier Bones.
• Bussjåførene mener kollisjonssikkerheten er for dårlig. Nå ber de Solvik-Olsen om hjelp
Kan innføre begrensninger lokalt
Regjeringen besluttet i Jeløya-plattformen at skattefordelene, engangsavgift og merverdiavgift, for elbil skal videreføres i hele perioden for å nå 2025-målene. Statssekretær Brage Baklien (FrP) påpeker at når det gjelder bruksinsentivene, så har lokale myndigheter avgjørende innflytelse.
– De kan innføringe begrensninger dersom nullutslippsbilene hindrer kollektivtrafikkens fremkommelighet i kollektivfeltene. Statens vegvesen følger trafikkutviklingen i kollektivfeltene, og kan gå i dialog med lokale myndigheter om begrensninger knyttet til elbiler i kollektivfeltene, sier Baklien.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.