JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bussjåførene mener kollisjonssikkerheten er for dårlig. Nå ber de Solvik-Olsen om hjelp

Bussjåførene må sikres bedre, mener hovedtillitsvalgte i Nettbuss. De ber samferdselsministeren om hjelp.
SIKKERHET: De hovedtillitsvalgte i Nettbuss ønsker tryggere arbeidsplasser for sjåførene, og vil ha mer kollisjonssikre busser.

SIKKERHET: De hovedtillitsvalgte i Nettbuss ønsker tryggere arbeidsplasser for sjåførene, og vil ha mer kollisjonssikre busser.

Per Flakstad

anders@lomedia.no

I et brev sendt til samferdselspolitikere i fylker, på Stortinget og til samferdselsministeren, ber de tillitsvalgte om hjelp til å få bussjåførene bedre sikret mot kollisjoner.

– Vi er lei av at arbeidsplassen vår er for dårlig i forhold til krasjsikring. Vi trenger nå hjelp av dere slik at bussbyggere starter med å bygge tryggere busser for oss som har bussen som arbeidsplass, heter det i brevet, signert av hovedvernombud Harald Sehm, på vegner av hovedtillitsvalgte fra de fire forbundene i Nettbuss.

Bussjåførene frykter EU-forslag kan gi flere utenlandske selskaper på norske veier – og lavere lønn

Mistet kolleger

I brevet viser de til at de har mistet tre kolleger i ulykker de siste to år, samt én som har blitt alvorlig skadet. De sier ikke at det er en direkte sammenheng mellom dødsfallene og kollisjonssikkerheten, men de er like fullt bekymret for sikringen av sjåføren.

– Vi vil at våre kollegaer bak rattet skal ha en god nok sistebarriere i bussens kollisjonssikkerhet, og dermed muligheten til å overleve en ulykke selv etter at andre barrierer har sviktet, skriver de.

De mener sikkerheten for sjåfører i buss ikke er tydelig nok regulert med lovkrav. De peker på at tallet på omkomne i trafikken faller jevnt, og mener mye av årsaken er at sikkerheten i personbiler har blitt mye bedre.

– Vi vil også ha vår del av samme kjøretøysikkerhet i våre busser. Ikke engang airbag finnes i buss, heter det.

Anbudskrav

De er også kritiske til anbudskrav om at by- og forstadbusser ikke skal ha piggdekk.

– Nå har vi hovedtillitsvalgte og hovedverneombudet i Nettbuss kommet til det punktet at vi må be dere politikere om hjelp, skriver de.

De tillitsvalgte mener fylkespolitikere, gjennom eierskap i fylkeskommunale selskaper som bestiller busstjenestene, også har ansvar for sjåførenes sikkerhet.

– Dere må bidra til at sikkerheten økes for bussjåførene i Norge, avslutter de brevet.

• Trøndelag: 55 bussjåfører kan puste lettet ut – pensjonen deres ble reddet

Inviterer til møte

Samferdselsdepartementet svarte på henvendelsen fra de tillitsvalgte i Nettbuss 29. januar, og beklager at de første brevene i fjor ikke ble besvart tidligere.

Departementet erkjenner at arbeidet med kollisjonssikkerhet for buss har kommet for kort, og at de forstår bekymringene til de tillitsvalgte. Samtidig peker departementet på at det felles europeiske krav til kjøretøy, og at arbeidet derfor må skje på internasjonalt plan. Det ønsker departemente tå gjøre, i samarbeid med «gode krefter».

– Vi ønsker å jobbe sammen med næringen for å sette krav til kollisjonssikkerhet på den internasjonale agendaen. Vi har invitert til møte i dag (14. februar) for å se hvordan vi sammen kan sette dette temaet på den internasjonale agendaen og bidra til strengere krav til kollisjonssikkerhet i buss. Vi ser frem til en konstruktiv dialog om dette, skriver statssekretær Anders B. Wærp i Samferdselsdepartementet i en epost.

Les den rørende hyllesten av en bussjåfør: «En mann med godt humør er død»

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse