JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Dette året har de som jobber på og med jernbanen, kranglet, streiket og diskutert høylydt

Men én ting er de enige om: En best mulig jernbane.
Norsk Jernbaneforbund var samlet på Hamar sammen med flere direktører og aktører i jernbanen for å diskutere framtidens jernbane. 

Norsk Jernbaneforbund var samlet på Hamar sammen med flere direktører og aktører i jernbanen for å diskutere framtidens jernbane. 

Guro Gulstuen Nordhagen

guro@lomedia.no

– Hva vil du bli husket for?

Spørsmålet ble stilt til direktører, ledere, tillitsvalgte og politikere som var samlet på Norsk Jernbanemuseum på Hamar.

Dagen før hadde konduktører og lokomotivførere gjennomført en politisk streik, og noen timer tidligere hadde streik i Spordrift blitt avverget.

Og svaret?

– Det er det vanskelig å svare på, sa samtlige.

Drømmer om elektrifisering

Likevel ble det etterfulgt av både store og små visjoner og forhåpninger for den norske jernbanen.

Jeg vil bli husket for å gnage på politikere, ledere, medarbeidere og tillitsvalgte for at jernbanen skal bli bedre og at rammebetingelsene for jernbanen skal bli bedre enn den er i dag, sa leder Jane Sæthre i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

Samtidig takket hun de frammøtte, som hun omtalte som familie. De har alle felles historie, et felles ansvar for historien videre, felles utfordringer, og felles fiender i bil og fly.

Med fuglekvitter og strålende sol utenfor talte forbundslederen til en forsamling med håp om en grønnere framtid.

– Jeg har en drøm om at vi skal benytte de lange strekningene i større grad og elektrifisere store deler av jernbanen. Det ville virkelig gjort en forskjell for det grønne skiftet, og vi vil kunne vise næringen i Norge, som faktisk ønsker å bruke toge mer enn de gjør i dag, at vi stod opp for dem, sier den selvutnevnte tognerden.

Konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane Nor fortsetter den grønne tråden og visualiserer større knutepunkt rundt jernbanen for å få flere til å la bilen stå.

– Der folk bor tett på et transportknutepunkt, brukes bilen 50 prosent mindre, ifølge målinger vi har. Og med leiligheter, som har mindre energiforbruk enn hus, kan man begynne å tenke på å bygge landet på nytt rundt transportknutepunktene. Det tror jeg vi er nødt til å se på, for energien er ikke ubegrenset tilgjengelig.

Og svaret på hva han vil bli husket for?

Jeg tror vi som sektor er nødt til å få frem det miljøvennlige og bærekraftige i mye større grad. Så bedre energiutnyttelse, mindre utslipp, mindre arealbruk og gode knutepunkter er det jeg vil bli husket for, sier Frimannslund.

– Vi må være førstevalget

Noe de aller fleste til stede er opptatt av, er gods på bane. De er enige om at vi må redde og sikre mer godstrafikk på jernbanene. En av de som vil bli husket for det, er leder i Norsk Lokomotivmannsforbund.

– Jeg håper vi kan bli husket for at de gode kreftene som er her i dag, kan samles for å en bedre jernbane. Vi kan sammen få til en vekst i gods på bane og jeg vil at vi skal huskes for å ha sikret og reddet gods på bane, sier forbundsleder Rolf Ringdal.

Han trekker samtidig fram at også persontrafikken er viktig. Ikke bare må jernbanen være effektiv og gi økonomiske resultater, men den må også være folks førstevalg, mener Ringdal.

– Jeg ønsker også at vi blir husket for at vi tillitsvalgte har vært gode samarbeidspartnere som har bidratt til gode arbeidsplasser, en effektiv jernbane i vekst og som er brukernes valg nummer én, sier han.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse