Espen og Erlend jobber og lever på en øde jernbanestasjon annenhver uke
Selv om trafikkstyringen skal heldigitaliseres, forsvinner ikke trafikkstyrerne.
TOSPANN I TURNUS: Espen Talset (t.v) og Erlend Granlund bor på hver sin kant av landet. Annenhver uke møtes trafikkstyrerne midt i Norge - på Lønsdal stasjon på Saltfjellet.
Morten Hansen
morten@lomedia.no
– Nå er jeg litt lei. Jeg må innrømme det. Det har vært en lang og mørk vinter. Men det blir bedre. Det blir stadig lysere.
Erlend Granlund går med bestemte skritt mot sporveksleren på Lønsdal stasjon.
Nok en uke som trafikkstyrer på jernbanestasjonen på Saltfjellet går mot slutten. Snart blir det en uke fri. Hjem til Gratangen. Deretter bærer turen tilbake til den røde stasjonsbygningen. Sånn er turnusen til de som jobber i Bane Nors ressurspool.
15 ansatte
En egen ressurspool for trafikkstyrere har vært diskutert i Bane Nor lenge. Bakgrunnen har vært et ønske om å ha muligheten til å hente inn trafikkstyrere på enkelte stasjoner når det har vært behov for det.
Nå er ressurpoolen etablert, og i første omgang er det 15 trafikkstyrere som har valgt å bli en del av denne.
Geir Morten Strømstad, leder for den fleksible ressurspoolen i Bane Nor, understreker at de som har blitt ansatt i poolen, er folk som er forberedt på, og ønsker, å jobbe på det måten poolen er organisert.
Geir Morten Strømstad
Bane Nor
– Ansatte i fleksibel ressurspool har en grunnturnus som baserer seg på arbeidsperioder og friperioder med en fordeling på én uke på og én uke av, og de kan bli sendt til stasjoner over hele landet, sier Strømstad.
Langt tidsperspektiv
For selv om trafikkstyringen etter hvert vil bli heldigitalisert, og alle stasjonene på sikt vil bli uten trafikkstyrere, avviser han at trafikkstyrer er et utdøende yrke.
– Jeg synes vi skal slutte å komme med den påstanden, sier Strømstad.
– Faktum er at de som ansettes nå, har et lengre tidsperspektiv enn de vil ha i mange andre yrker. Det er en viktig kompetanse på jernbanen. Dessuten er det en kompetanse som kan være et springbrett til mange andre spennende jobber i Bane Nor.
Men han understreker at det med innføringen av det digitale systemet ERTMS vil bli behov for færre.
Han trekker fram planlagt arbeid på strekninger og strekninger som er åpne i tidsbegrensede perioder som noen eksempler hvor behovet vil komme.
– Til sommeren blir det økt persontrafikk på Raumabanen på grunn av cruiseturister. Da trengs det trafikkstyrere, sier Strømstad.
Åge Grønbech, leder for TXP i Trafikk i Bane Nor, sier utdanningen som gis gjør trafikkstyrerne i stand til å jobbe i hele landet.
– Lokalkunnskap om strekningen man er stasjonert på er viktig, men det er ikke nødvendig for å komme inn i poolen. Utdanningen de får, i tillegg til utplasseringen på stasjonene de skal jobbe på, gir dem den faglige tyngden som kreves, sier Grønbech.
Grunnutdanningen tar om lag ni måneder, med en kombinasjon av undervisning på skolen og utplassering. Det er eksamener både underveis i utdanningsløpet og en avsluttende eksamen. Etter endt utdanning er det og opplæring på den stasjonen de skal jobbe på. Lengden på denne opplæringen varierer.
Tosomt
Inne i stasjonsbygningen på Lønsdal står Espen Talset og steker vafler – og ser på sola utenfor vinduet.
– For noen dager siden dukket sola opp. Jeg fulgte den over fjellkanten. Det var fint. Man blir litt lettere til sinns. Det er det ingen tvil om.
Det er ikke ofte det kommer besøk til Lønsdal om vinteren. Mesteparten av tiden er det bare Talset og Granlund.
Kanskje kommer en lokomotivfører innom. Eller en trafikkstyrer fra Fauske. Men stort er det de bare to trafikkstyrere på plass.
En uke med Talset og Granlund – en uke med to andre.
En sånn arbeidshverdag kan være krevende. De som jobber sammen, må også fungere sammen. Gjør de ikke det kan en uke på en øde stasjonsbygning føles lang.
– Det er helt avgjørende at det er god kjemi mellom de som bor og jobber sammen. Erlend og jeg omgås lett. Vi har vel en væremåte som passer overens, slår Talset fast.
Annenhver uke tilbringer Espen Talset (t.v) og Erlend Granlund tiden sammen i en liten stasjonsbygning. Da er det helt avgjørende at kjemien stemmer. – Vi har vel en væremåte som passer overens, konstaterer Talset.
Morten Hansen
Livsstil
Han var ferdigutdannet trafikkstyrer i 2018. Den tidligere langtransportsjåføren, som bor i Arendal, har erfaring med å være ukependler. I tillegg til Nordlandsbanen har han og jobbet på Solørbanen og Sørlandsbanen.
Han erkjenner at det er en arbeidsmåte som har både fordeler og ulemper.
– Det er helt klart at man forsaker noe med denne jobben. Man går glipp av halvparten av den daglige hverdagen med familie og venner. Samtidig har man stor frihet den uken man er hjemme. Det blir en livsstil som kanskje ikke passer for alle, sier Talset.
Også Granlund erkjenner at det er en spesiell livsstil. Han har et drøyt år bak seg som trafikkstyrer, og foreløpig er friheten jobben fører med seg noe han setter pris på.
– Jeg har bare meg selv å ta hensyn til, så da fungerer dette helt fint, understreker Granlund.
Når de er på jobb er det 12 timer på vakt og 12 timer fri. Fritimene brukes til søvn, lese bøker, se på TV eller ta seg noen turer i nærområdet. Bonusen er den uken de har fri.
I sommerhalvåret kjører Granlund bobilen sin til og fra Lønsdal. Da bruker han reiseveien til å se seg litt rundt.
– Kanskje stoppe jeg et sted for å spille litt golf, hvis det passer seg sånn. Eller så bruker jeg fritiden til å reise litt. Enn så lenge er dette er veldig fin måte å jobbe på.
Ressurspool TXP
Ressurspool TXP er en helt ny enhet organisert under Trafikksjef TXP i Trafikk.
Den fleksible ressurspoolen består i dag av 15 trafikkstyrere.
Enheten skal være en ressurs for å bistå stasjoner som har underbemanning, eller som av ulike årsaker har akutt behov for en vikar på trafikkstyring.
Enheten består av både erfarne og nyutdannede trafikkstyrere. Alle får nødvendig opplæring/oppfriskning på de ulike systemene som trafikken styres etter på de ulike banestrekningene.
Hva gjør en trafikkstyrer?
Trafikkstyreren, eller togekspeditøren (TXP), kontrollerer og styrer du togtrafikken på egen stasjon, og gir trafikkinformasjon til de reisende.
Sammen med togledere sørger trafikkstyreren for at trafikkavviklingen på jernbanenettet skjer på en sikker og effektiv måte.
Vanlige arbeidsoppgaver er:
– Styre togtrafikken på egen stasjon
– Gi informasjon og veiledning til publikum
– Følge retningslinjer for løsninger ved avvik
– Betjene toginformasjonsskjermer på stasjoner
Kilde: Bane Nor
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.
Flere saker
Ressurspool TXP
Ressurspool TXP er en helt ny enhet organisert under Trafikksjef TXP i Trafikk.
Den fleksible ressurspoolen består i dag av 15 trafikkstyrere.
Enheten skal være en ressurs for å bistå stasjoner som har underbemanning, eller som av ulike årsaker har akutt behov for en vikar på trafikkstyring.
Enheten består av både erfarne og nyutdannede trafikkstyrere. Alle får nødvendig opplæring/oppfriskning på de ulike systemene som trafikken styres etter på de ulike banestrekningene.
Hva gjør en trafikkstyrer?
Trafikkstyreren, eller togekspeditøren (TXP), kontrollerer og styrer du togtrafikken på egen stasjon, og gir trafikkinformasjon til de reisende.
Sammen med togledere sørger trafikkstyreren for at trafikkavviklingen på jernbanenettet skjer på en sikker og effektiv måte.
Vanlige arbeidsoppgaver er:
– Styre togtrafikken på egen stasjon
– Gi informasjon og veiledning til publikum
– Følge retningslinjer for løsninger ved avvik
– Betjene toginformasjonsskjermer på stasjoner
Kilde: Bane Nor