EUs jernbanepakke til Stortinget
EUs fjerde jernbanepakke blir innført etter Frp-malen: – Det hadde vi rett og slett ikke forventet, sier NJF-lederen
Norsk Jernbaneforbund (NJF) stiller spørsmålstegn ved begrunnelsen for å innføre EUs fjerde jernbanepakke. Forbundsleder Jane B. Sæthre mener en innføring vil gi EØS-motstanderne flere og bedre argumenter.
Jane B. Sæthre, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbundet, mener EØS-avtalen blir svekket ved innføringen av EUs fjerde jernbanepakke.
Ole Palmstrøm
morten.hansen@lomedia.no
Jane B. Sæthre, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF,) er skuffet over at ikke samferdselsminister Knut Arild Hareide har gjort en eneste endring i de tidligere planene om implementering av EUs fjerde jernbanepakke, som det tidligere Frp-styrte Samferdselsdepartementet har oversendt Stortinget.
– Det hadde vi rett og slett ikke forventet. Hareide sa så seint som i 2018 at det var på tide å bli mer kritisk til at alle direktiver skal implementeres. Her kunne han gjort om ord til handling og sagt nei, sier Sætre.
EUs fjerde jernbanepakke skal opp i Stortinget før sommeren
Bedre og mer effektivt
Regjeringen sender nå til Stortinget en proposisjon om lovendringer som er nødvendige for å innføre EUs fjerde jernbanepakke i norsk rett.
Dette er regler og lover som legger føringene for togselskapene som opererer på europeisk, og norsk, jernbane – blant annet godkjenning av nytt togmateriell og gi sikkerhetssertifikat til togselskaper.
p
– Det europeiske jernbanesystemet må fungere bedre og mer effektivt, i tillegg til at vi må legge til rette for mer innovasjon og ny teknologi. Forslagene til lovendringer som vi nå legger fram for Stortinget, vil gi et solid rammeverk for dette, skriver samferdselsminister Knut Arild Hareide i en pressemelding.
Byråkratisk og rigid
I pressemeldingen fra regjeringen står det «Enklere og harmoniserte prosedyrer for å gi sikkerhetssertifisering av togselskaper og godkjenning av togmateriell gir lik og mer effektiv saksbehandling, færre byråkratiske hindre og legger til rette for at man får nytt togmateriell raskere ut i markedet.»
Det er en påstand jernbaneforbundets leder stiller seg undrende til.
– EU er byråkratisk og rigid, praktisk tilnærming er fraværende, sier Sætre.
Kan slå beina under godsselskapene
Hun påpeker at ERA vil ta et gebyr på 130 Euro timen for å behandle søknader om sertifikater og tillatelser. SJT tar i dag ikke slike gebyrer.
– Det er uvisst hvor mange timer slike behandlinger tar, men SJT bruker i dag relativt lang tid fra søknad er innlevert til selskapet får godkjenning. Ofte må det til flere runder før sertifikater blir godkjent, sier Sætre.
p
Hun påpeker at flere godsselskap som kjører grenseoverskridende er små og har svært lave marginer. Dette gjelder blant annet transportører og transporter for skognæringen mellom Norge og Sverige.
– Regjeringen foreslår nå at det skal innføres godkjenningskrav som kan slå beina under de mindre godsselskapene, fastslår Sætre.
Bryter med EØS
Jernbaneforbundet stiller spørsmålstegn om den direkte myndighetsoverføringer som regjeringen foreslår er i tråd med to-pilarsystemet som ligger til grunn for EØS-avtalen. NJF og Norsk Lokomotivmannsforbund har fått utarbeidet en juridisk betenkning av Christoffer Conrad Eriksen er professor i rettsvitenskap ved Universitetet i Oslo.
Han skriver: «Et slikt skritt kan isolert sett ha beskjeden betydning, men blir summene av de enkelte skrittene tilstrekkelig stor, kan det samlet sett medføre at EFTA-pilarenes betydning i EØS-avtalen blir mindre viktig, også for EFTA-statene selv. For det andre kan et nytt samtykke fra Stortinget gjøre det vanskeligere i senere saker å stå imot EU-pilarens press om enhetlig institusjonell ramme for forvaltning av reglene for det indre markedet.
Sætre mener betenkningen bør være et varsko for tilhengerne av EØS-avtalen.
– Med så omfattende overføring av myndighet til EU, kan man spørre om EØS-avtalens legitimitet på sikt vil bli svekket, sier Sætre.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.